A Netflix és a Videa mindent visz – Így streamingelünk mi, magyarok

Egyéb

A nethasználó magyarok közül tízből négyen kapcsolódnak ki hetente egy egész estés film és egy sorozatrész erejéig az online platformokon. Az NMHH a hét legnépszerűbb streamingszolgáltató forgalmi adatait a számítógépek, a mobiltelefonok és a tabletek igénybevétele alapján tárta fel.

A felhasználók száma és az egy főre jutó, weblapon vagy applikáción töltött idő hossza alapján három nemzetközi (Disney+, HBO Max, Netflix) és két magyar streamingszolgáltató (RTL Most, TV2 Play), valamint két magyar videómegosztó (Jobbmintatv.online, Videa.hu) tartalomfogyasztási értékeit vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2023 áprilisa és júniusa között.

Az eredmények azt mutatják, hogy a hét médiumot heti szinten mintegy 2,63 millió fő keresi fel, havi szinten pedig a magyar internetezők több mint fele, 4,16 millió fő. Emellett az oldalakon és applikációkon eltöltött idő hossza is számottevő: hetente két és fél órát, egy hónap leforgása alatt pedig közel hét órát szentelnek az emberek filmnézésnek.

Ezek az adatok csak azoknak a magyaroknak a tartalomfogyasztását mutatják, akik mobilról, tabletről vagy számítógépről követik figyelemmel a filmalkotásokat. Hozzájuk csatlakoznak még azok, akik például okostelevíziót használnak, ami minden bizonnyal tovább emeli mind a felhasználók számát, mind a filmnézéssel töltött idő hosszát.

Magyarországon egyértelműen a Netflix és a Videa a legnépszerűbb, mindegyikük egymillió látogatóval büszkélkedhet. Utánuk következik a sorban az HBO Max és a Disney+, amelyeket külön-külön félmillióan keresnek fel, míg a Jobbmintatv.online oldalát közel 300 ezer fő tekinti meg hetente. A lista végén a két nagy kereskedelmi televízió szolgáltatása található: áprilisban a TV2 Play platformjához még több mint 300 ezren csatlakoztak, majd a nézőszám meredek esésbe kezdett, és a nyár elején már csak nagyjából 100 ezren voltak kíváncsiak az ott fellelhető tartalmakra. Az RTL Most kínálatát átlagosan 145 ezren választották hetente.

Összességében egy átlagos hét leforgása alatt a legfiatalabb korcsoport (16–29 évesek) közel fele (46,3 százaléka, vagyis 735 ezer fő), a 30–59 év közöttiek kétötöde (39,7 százaléka, vagyis 1,5 millió fő), míg a 60–75 évesek kicsivel kevesebb mint harmada (32,2 százaléka, vagyis 357 ezer fő) kereste fel a vizsgált hét oldalt vagy a hozzájuk tartozó applikációk egyikét. A legfiatalabb csoportba tartozó felhasználók átlagosan több időt töltöttek a szórakozás ezen formájával, mint idősebb társaik, közel heti két óra negyven percet. Kiemelésre érdemes, hogy a Disney+ és a Netflix is elsősorban a 30 év alattiaknál volt igazán népszerű.

Az internetes tartalmak fogyasztásának trendje, miszerint inkább mobiltelefonon és tableten keresztül neteznek többet a magyarok, a film- és sorozatnézés terén is meghatározó jelenség. Egy átlagos hetet tekintve, a vizsgált időszakban – az HBO Max szolgáltatásait igénybe vevők kivételével – az összes megfigyelt médiumot legalább közel másfélszer annyian látogatták meg mobilról vagy tabletről, mint asztali számítógépről vagy laptopról.

Bár igaz, hogy okostelefonról többen keresik fel a vizsgált hét médium oldalait és applikációit, mégis az egy átlagos felhasználó által eltöltött idő alapján megállapítható, hogy a nagyobb kijelző és a kényelem elsődleges szempont, hiszen a PC-ről internetezők hetente több időt töltenek el a képernyő előtt, mint mobilos társaik.

A teljes kutatás itt érhető el.

Fotó: Shutterstock / Kaspars Grinvalds