Jens Haaningot 2021-ben bízta meg az aalborgi Kunsten Modern Művészeti Múzeum, hogy két korábbi műalkotását reprodukálja. A művész mindössze két képkeretet küldött vissza, azokra azt írta: „Fogd a pénzt és fuss!” – és a tiszteletdíjon felül a költségekre szánt pénzt is megtartotta.

A két mű, írja a The Guardian, a 2007-es Éves dán átlagjövedelem, amelyben Haaning dán korona, a 2011-es Éves osztrák átlagjövedelem, amelyben euro bankjegyeket rögzített egy bekeretezett vászonra. A múzeum 532 ezer dán koronát (kb. 28 millió forintot) fizetett a művésznek, hogy reprodukálja a két műalkotást, az összeg pedig Haaning 40 ezer koronás (kb. kétmillió forintos) tiszteletdíját is tartalmazta. Haaning azonban a reprodukciók helyett két üres keretet küldött vissza, hozzá a feliraton az állt: „Fogd a pénzt és fuss!”.

A múzeum ezeket kiállította, de amikor a munkáiban a hatalom és az egyenlőtlenség kérdéseire fókuszáló konceptuális művész nem volt hajlandó visszatéríteni a tiszteletdíjon túli összeget, jogi útra terelte az ügyet. A múlt héten meghozott koppenhágai bírósági ítélet szerint a honorárium jár a művésznek, de az azon felüli összeget vissza kell fizetni a múzeumnak.

Az észak-dániai Kunsten Modern Művészeti Múzeum igazgatója a Guardiannek úgy nyilatkozott, nem számítanak gazdag múzeumnak, meg kell gondolniuk, mire költik a büdzsét, és nem költenek többet, mint amit megengedhetnek maguknak.

Haaning a dán rádiónak kifejtette: „Az a műalkotás, hogy eltettem a pénzt. Ez nem rablás. Ez szerződésszegés, és a szerződésszegés a műalkotás része.” Majd hozzátette, hogy ugyanerre bátorít mindenkit, aki hozzá hasonlóan rossz körülmények között dolgozik. „Ha egy borzalmas munkát kell végezned, amit meg se nem fizetnek, sőt valójában neked kell fizetni azért, hogy dolgozhass, akkor fogd, amit érsz, és lépj le vele.”

A nyitóképen Jens Haaning üres képe az aalborgi Kunsten Museumban. Fotó: Henning Bagger / Ritzau Scanpix / AFP