A koronavírus-járvány megkövetelte távolságtartás miatt a szervezőknek le kellett mondaniuk a hatalmas aréna színpadának látványos díszleteiről, helyette hatalmas LED-képernyőkön háromdimenziós felvételek adják a világhírű operák hátterét. 

Riccardo Muti nyitotta meg egy hete az Aida
című opera vezénylésével a programsorozatot, amelyet a tavalyi kihagyás után
idén a koronavírus-járvány ellenére is megtartanak.

A távolságtartási szabályok miatt azonban a színpad
mögött korlátozni kellett a színpadi munkások számát.

A szervezők a videódesign készítésére szakosodott Dwok
olasz vállalathoz fordultak, amely 2020-ban segített megalkotni a milánói Scala
valamennyi virtuális előadását és az Aida virtuális színpadra állítását
a sydney-i operaházban.

A rendkívüli szezon első operapremierjét pénteken
rendezték Mascagni Parasztbecsület és Leoncavallo Bajazzók című
operájával. Bemutatásukat 2020-ra tervezték, ám a járvány miatt eddig nem
kerültek színpadra a veronai arénában.

A Parasztbecsület szicíliai helyszínét, a hegyoldallal, a templom előtti térrel és a kőházakkal  400 négyzetméteres LED-vetítővásznakra készítették el, dinamikáját a vonuló felhők adják, az énekesek azonban már egy valódi lépcsőn járnak fel-alá, a színpadot csak a piazza asztalai, székei láthatók.

A műsoron szereplő más operák, az Aida, a Nabucco vagy a Traviata videóanyagaiban rövid időre felvillannak olasz múzeumokról készült felvételek,  köztük a firenzei Uffizi képtár, a vatikáni Múzeum vagy milánói Egyiptomi Múzeum, egyfajta szolidaritásként más kulturális intézményekkel, amelyeket szintén sújtott a koronavírus-járvány.

A korlátozások miatt az előadásokon csak hatezer néző vehet részt a korábbi 13 500 helyett. A zenekar tagjait kétméteres távolságra ültették, és a kórustagokat is szétszórták a színpadon.

A nyitókép forrása: vivalditravel.hu