Hogyan jellemezné a Viltin Galériát?

A VILTIN szubjektív keresztmetszetet ad a kortárs magyar képzőművészetről, mindezt életkori prioritásoktól függetlenül és médiumbeli kötöttségek nélkül. Így korunknak megfelelő elvek mentén állítottuk össze művészkörünket, helyet adva a fiatal, feltörekvő művészek mellett a már sokat bizonyított, egyetemes eredményeket is felmutató közép ? illetve idősebb generáció alkotóinak is. Művészeink sokoldalú médiumhasználata mellett azonban nyitásunk óta szívügyünk és mind a mai napig komoly munkát fektetünk a papír alapú munkák értékének képviseletébe.

 

Ez mit ölel fel?

Galériánk célkitűzése, hogy a hazai befogadók körében a papír alapú munkák általános értékítéletét javítsa és a hazai látogatóknak, és gyűjtőknek közvetítse azt a jelentős szerepet, amit az a nemzetközi kortárs képzőművészetben betölt. Kiállítási programunk összeállításában - és ebből adódóan természetesen már a művészkör kiválasztásakor is - törekedtünk e küldetésünk sikeres beteljesítésére. A kiemelt szerepeltetés mellett a galéria falain túl is több esetben jelentős szerepet vállaltunk a papír alapú munkák népszerűsítésében, legyen az szabadkézi rajz, akvarell, fotó, vagy akár installáció bemutatása. Örömmel vesszük tudomásul, hogy az elmúlt hat év erőfeszítései egyértelműen eredményesek voltak. Ma már a galériák többsége is hasonlóan gondolkodik erről a médiumról.

 

Manapság sokféle galéria létezik. Ön mit tekint galériának?

Ha be szeretném sorolni magunkat, akkor a tevékenységünk a klasszikus kortárs kereskedelmi galéria kategóriájába tartozik, ez az, amit egyszerűen galériának hívunk a kortárs színtéren. Ezen galériák többsége tagja a Magyar Kortárs Művészeti Galériák Országos Egyesületének, ahol a tagsághoz ?technikai szempontból? minimum két év működés, rendszeres nyitva tartással rendelkező kiállítóhely, évi minimum négy kiállítás megrendezése, és állandó, képviselt művészkör megléte szükséges. Emellett elengedhetetlen a megfelelő szakmai színvonal, és hogy a képviselt művészek elfogadottan kortárs képzőművészek legyenek.

A kortárs galériák szakmai programja és művész portfoliója szinte kivétel nélkül nemzetközi színvonalú. Ez annyit tesz, hogy a taggalériák túlnyomó többsége folyamatosan jelen van a nemzetközi kortárs színtéren, leginkább vásári részvétellel kapcsolódva ehhez az egyetemes vérkeringéshez. Programjainkat így nem csak a hazai érdeklődők és a hazai szakma követi, de a vásárokon kiépített kapcsolati hálón keresztül megannyi külföldi gyűjtő, kurátor, művészettörténész, galerista és intézményi vezető kap betekintést.

Ezek az ismérvek élesen és egyértelműen elválasztják a kortárs galériákat azoktól a vállalkozásoktól, akik ugyan nevükben galériák, műalkotásokkal kereskednek, de mégsem teljesítik, a leírt kritériumrendszert.

 

Önök mióta vannak jelen a hazai művészeti életben?

2008 októberében nyitottunk ?kiváló időzítéssel,? a pénzügyi világválsággal egy időben. A nyitást akkor már több mint egy éves munka előzte meg, így nem volt kétséges, bármilyen is a helyzet, mi jövünk.

A 2005-2008-as időszak a gazdasági konjunktúrából adódóan biztosította a galériák megélhetését is. Éppen ezért gondoltuk mi is, hogy egy olyan programmal, amivel egy piaci rést szeretnénk betölteni, nem hibázhatunk.

Én, - nem szokatlan módon, - a gazdasági szférából érkeztem, és egy nagyszerű kollégával, művészeti vezetőnkkel dolgozhatok együtt, iski Kocsis Tiborral, aki maga is elismert kortárs képzőművész. Évek óta kis csapatunk oszlopos tagja Somosi Rita művészettörténész is.

 

Kiket képvisel az Ön galériája, hogyan történik a kiválasztás?

A művészeti programunknak megfelelően, illetve az általunk képviselni kívánt értékrendszer mentén került kiválasztásra az a húsz művész, akikkel annak idején nyitottunk. Közülük nyolccal mind a mai napig együtt ?álmodunk?. Arculatunkat alapvetően a vezető művészeink határozzák meg. Természetesen ez nem lehet mind a húsz művész egyszerre, viszont minden művész hozzájárul a VILTIN sajátos, egyértelműen felismerhető arcához.

Tapasztalatom szerint kis létszámú művésszel nem lehetne megfelelő mértékben inspirálni a hazai közönséget, és nem tudnánk reprezentatívan bemutatni azt a kortárs keresztmetszetet, ami elsődleges célunk. A folyamatos külföldi jelenlét mellett felvállaltan közvetítjük a legfiatalabb művészgenerációtól (Tranker Kata, Galambos Áron) a középgeneráción (Asztalos Zsolt, Gerber Pál) át az idősebb művészek (Kovács Attila, Pinczehelyi Sándor) gondolatiságát, mondanivalóját.

A művész-galéria kapcsolat egy egymást megértő, építő, segítő, támogató rendszer. A közös munka alapja pedig a szakmaiságon túl minden esetben az emberi kvalitás, a bizalom és a hit, hogy mi együtt többre vagyunk képesek. A magyar kortárs színtér nagysága behatárolja a lehetőségeket, így egy művészt mindig csak egy galéria képvisel. Viszont nem is egy olyan művészünk van, akit más országban is képvisel ottani galéria.

 

Mi az, amit nyújtanak a művészeik számára?

Folyamatos láthatóságot. Kétévente például minden művészünk bemutathatja legfrissebb munkáit vagy aktuális projektjét önálló kiállítás formájában. Művészeti programunk szerint hathetente rendezünk új tárlatot, ahol az említett önálló megmutatkozások mellett csoportos, tematikus kiállításokat is rendezünk a galéria terében.

Művészeink többségét már külföldön is bemutattuk az elmúlt évek során azokon a vásárokon, ahol folyamatos jelenlétünkkel szeretnénk őket is erősíteni. A már eddig felépített hazai és nemzetközi kapcsolati rendszerünket folyamatosan látjuk el kiállítási programunk dokumentációjával és a rendszeresen frissített művész portfoliókkal.

Művészeink igényei attól függően változnak, hogy karrierjük mely szakaszában vannak. Mi minden esetben ennek megfelelően próbálunk együtt gondolkodni, ha kell, szó nélkül elfogadni, megértően bólogatni, határozottan közbevetni, vagy okosan tiltakozni.

Tölgyesi Tibor