Sok professzor vett részt a documenta létrehozásában, és a hallgatókat asszisztensként osztották be, ahol élénk, sőt tanórán kívüli diskurzus alakult ki a forma és a szín tisztán absztrakt témái körül. Fritz a kasseli konkrét művészek, a Kasseler Konkreten első generációjához tartozik, akik – Fritz mellett Hartmut Böhm, Werner Krieglstein, Klaus Müller-Domnick és Friedhelm Tschentscher – a realizmus, a szürrealizmus és az akciófestészet irányzataival szemben határozták meg magukat.

A budapesti kiállítás címe Egység a kettősségben. Kunibert Fritz a munkáiban korán úgy döntött, hogy figyelmen kívül hagyja a kört, és egyetlen formára összpontosít, azaz hatvanöt éve négyszögesíti a teret. A négyzet többnyire munkái középpontjában áll, máskor mikroelem, amelyből egy nagy jel vagy elmélet fejlődik ki. Mindez azonban nála nem hat korlátozólag, hanem éppen ellenkezőleg, művészeti kánonja ebből kiindulva elképesztő változatosságban teljesedik ki.

Munkássága során Fritz számos különböző sorozatot alkotott, amelyekből többet bemutatnak a budapesti tárlaton csakúgy, mint a kompozíciós módszerének esszenciáját képviselő, 1966-ban készült Befejezetlen című képét, amelyen a műveinek kiindulópontjául szolgáló rács önálló képként jelenik meg. Ez a rács, azaz koordináta-rendszer mátrixként köti össze Fritz minden munkáját, amelyet, mint ötleteinek univerzumát, geometriákkal tölti meg. Néha matematikai szigorúságú rendezettséggel vagy ritmusokkal, néha véletlenszerű káosszal, amelyet az 1990-es évek eleje óta számítógép segítségével hoz létre.

A tárlat 2023. március 19-ig látogatható a Vasarely Múzeumban.

Nyitókép: Szántó András