Ezen a kiállításon kiderül, mi a véletlen a festő- és a kerámiaművészetben

Program

Az Automatizmusok, felületkísérletek – A hatvanas évek progresszív törekvései Vinkler László festményei és a modern magyar kerámia tükrében című kiállítás a BÁV 250. évfordulójának záróeseménye.

Gorka Lívia Térplasztika. Galamb 1. és  Vulkán váza című munkái. Fotó: BÁV
Gorka Lívia Térplasztika. Galamb 1. és Vulkán váza című munkái. Fotó: BÁV

Vinkler László művészete a szürrealizmus és az absztrakt expresszionizmus határán mozog. Különleges felületkezelési technikákat alkalmazott – például a csurgatásos módszert –, alkotásaiban a természeti formák absztrakt gondolatait fejezte ki, melyek a modern magyar kerámiaművészet anyagkísérleteivel együtt új dimenziókat nyitottak a műfajban. Pályája során Vinkler az amerikai és nyugat-európai avantgárd törekvések hazai meghonosítására törekedett, festészetében a szürrealizmus és az absztrakt expresszionizmus eszközeinek ötvözésével. Már tanulmányai alatt kitűnt tehetségével, később pedig Szegeden telepedett le, ahol festőként, tanárként és művészeti íróként is jelentős befolyással bírt.

A tárlat különlegessége, hogy két műfajon keresztül mutatja be, ahogy a művészi teremtés automatizmusa és a véletlenszerűség szerepe mind a festészetben, mind a kerámiaművészetben megjelenik. Az 1960-as évektől kezdődően a modernizmus iránti igény egyre meghatározóbbá vált a magyar művészetben, ami hozzájárult ahhoz, hogy a hazai művészet ismét felzárkózzon Európa és a világ élvonalához.

Vinkler László Útkeresés című könyvében így fogalmazott: „Hogy útjaimat megismerhessem, hódoltam az anyag autonómiájának, hódoltam az intellektus autonómiájának és hódoltam a lélek autonómiájának. És rájöttem arra, hogy az anyag, az eszköz és az indulat egysége minden jó művészet kritériuma, legyen szó a barlangrajzok elemi vagy a legnagyobbak elementárisabb alkotásairól.”

Vinkler László 1912-ben született Szabadkán, de már a húszas évektől Szegeden élt és alkotott, s a térség képzőművészetének meghatározó alakjává vált. Szakmai sikereit pályája kezdetén bravúros portréművészetével vívta ki, e műfaj szeretete egész munkásságát végigkísérte. Ő szervezte meg 1947-ben a szegedi tanárképző főiskola rajz- és művészettörténet tanszékét, amelyet tíz évig irányított, ám ekkor politikai okokból megfosztották vezetői posztjától. Festői pályája pedagógusi munkája mellett is töretlenül folytatódott, majd 1974–75-ben újra a tanszék vezetője lett. Munkásságát a stiláris sokszínűség jellemzi, amely kísérletezőkedve és bátorsága mellett feltehetően oktatói munkájának is köszönhető. A kortárs amerikai irányzatokra szinte azonnal reflektált munkáiban, egy olyan időszakban mutatta meg tanítványainak az újszerű felületi megoldásokat, amikor azok mintái elérhetetlenek voltak Magyarországon.
A kiállítás szeptember 13. és október 5. között tekinthető meg a BÁV Art Aukciósház és Galéria kiállítótermében (Szent István körút 3.). Hétfőtől péntekig 10 és 18, szombaton pedig 10 és 14 óra között látogatható. A kiállított alkotások a tárlat ideje alatt a helyszínen megvásárolhatók.