Bábu vagy - NÓRA

Egyéb

A Babaházat nyilvánvalóan Helmer rendezte be, saját ruházatának mintájához szabva még a tapétát is. Nóra az ő babája, éppen úgy játszhat vele, mint a nő a gyermekeket megjelenítő ?igazi? babákkal. Ám elég egy nagyobb trauma, s a baba öntudatra kel, bevágva maga mögött a babaház ajtaját. A Szabadkai Népszínház Szekeres Csaba rendezte előadása voltaképpen erre az egyetlen gondolatra épül, amivel nem az a fő baj, hogy meglehetősen didaktikus, hanem az, hogy a színpadon, az egyes szituációk, jelenetek kidolgozásakor roppant nehéz mit kezdeni vele.
 
Merthogy Ibsen drámája szimbolikus értelmű címe ellenére realista mű, mely művészi értelemben azért tűnik ma is érvényesnek, mert az igen egyszerű történetet árnyaltan, a szereplők kapcsolatait több oldalról is megközelítve, Nóra (fel)eszmélését pedig fokozatosan mutatja be. Ha Nórát szinte mindvégig a világból mit sem értő, gondtalanul fecsegő babának, Helmert pedig végletekig egocentrikus, az embereket már-már perverz módon játékszernek tekintő bürokratának látjuk, egyszerűen nem jön létre az az intellektuális-emocionális erőtér, melyben a szereplők kapcsolatai gazdagon kibonthatóak lennének. Ha Nórának nincs önálló akarata, nincs morális tartása sem. Így nemcsak az megmagyarázhatatlan, hogy miért nem kér pénzt a szerelmes Rank doktortól, de végső soron az is, miért vár el bármit férjétől. De érthetetlenné válik, mi vonzza a haldokló Rank doktort Nórához és Helmerhez, s nem tud mihez képest mást jelenteni Krogstad sorsa vagy Lindéné története. Mindennek a következménye az, hogy a színpadon szinte semminek nincs tétje. Az egy részben, másfél órában eljátszott drámában relatíve sok minden történik, ám e történéseket a szereplők szinte az utolsó pillanatig az első perctől alkalmazott beszéd- és gesztusmodorral reagálják le. Ez nemcsak a stilizáltan megjelenített főszerepekre igaz, de a realisztikusabb eszközökkel megjelenített Lindéné-Krogstad párosra is. Mivel a játék fősodrához nemigen kapcsolódhatnak, egymással pedig csak egyetlen közös jelenetük van, sorsuk egyszerűen érdektelenné válik.
 
Nem csoda, hogy szerepét sem Körmöci Petronella, sem Csernik Árpád nem tudja hangsúlyossá, jelentékennyé tenni. Náluk is hangsúlytalanabb marad Rank doktor érzékelhetően a mű szimbolikus rétegeihez kapcsolt alakja; Szilágyi Nándor legfeljebb a halál fuvallatát sejtetheti meg. De nem hálásabb a főszereplők feladata sem, hiszen meglehetősen szűk regiszteren játszva, nem változó figurákat teremtve kellene legalább érdekesnek látszaniuk. Mess Attila mintha kísérletet sem igen tenne erre; szinte karikaturisztikus eszközökkel hozza színre Helmer alakját. Kalmár Zsuzsa relatíve sok színt talál a szűk regiszteren belül, s alakításának kétségkívül van sodrása, ám színpadi kapcsolatok híján nincs esélye arra, hogy Nóra alakját valóban összetetté, izgalmassá tegye. Két jelenet a kivétel. Az egyik természetesen az utolsó, melyben a hangszín, a tónus radikális változása érezhetően eléri a megfelelő hatást (s még azt a didaktikus rendezői ötletet is sikerül színészileg nyomatékosítani, hogy Nóra a szintén Helmer öltözetének mintázatát viselő kabátot hátrahagyva távozik a Babaházból). A másik a váratlanul eksztatikus tánccá váló tarantella, mely emocionálisan-érzékileg megelőlegezi az utolsó jelenetet, s valóban súlya és jelentősége (sőt, ha akarom: szimbolikus tartalma) van a színpadon.
 

Ha már Szekeres Csaba egy nem különösebben eredeti ötlet kedvéért lemondott azokról a tradicionális eszközökről, melyek segítségével a mű kapcsolatrendszere árnyaltan kibontható lett volna, alighanem jóval több ehhez hasonló képet, játékötletet kellett volna találnia ahhoz, hogy a színpadi cselekvések ne tűnjenek jelentéktelennek, súlytalannak, s a játék tétje, mélyebb értelme meggyőzően kirajzolódhasson.