Hangverseny Bartók és a női nem kapcsolatáról.

Három Bartók-mű, három női portré a Nemzeti Filharmonikusok nyitókoncertjén szeptember 25-én este a Müpában.

Bartók Két arcképe részben egy eszményi nőt fest le. Bartók így látta a fiatal Hubay-növendék hegedűslányt, Geyer Stefit, akihez gyengéd érzelmek fűzték. Ám némi levelezgetés után szakítottak, így az eredetileg neki szánt gyönyörű dallamú versenyművet Bartók megtagadta, az első tételt átmentette a Két arcképbe, Egy ideális alcímmel. A mű mellé állít a szerző Egy torz címmel egy másik nőt. A szép alaptéma és szarkasztikus változata meghökkentő kontrasztban állnak egymással.

Bartók III. zongoraversenyében a mesebeli erdőben tűnik fel a királykisasszony. Nagybetegen írta ezt a művet Bartók második feleségének, Pásztory Dittának. Ránki Dezső zongoraművész pályakezdése óta a kompozíció autentikus előadója.

Bartók egyik legismertebb műve az első házasságkötése idején komponált A kékszakállú herceg vára című Balázs Béla szövegére készült misztérium-opera, a bezárkózás, a titok, a megismerés, a birtoklási vágy, a féltékenység és a magány fogalmait boncolgatja. Komlósi Ildikó és Palerdi András a két szerep tapasztalt, sikeres előadója.

Az est karmestere: Hamar Zsolt.

Forrás: NFZ

Kiemelt fotó: Palerdi András és Komlósi Ildkó
Fotó forrása: bachtrack.com