A tárlaton az alkotók megragadják Bartók Béla személyiségét, sokrétűségét, és a kortárs művészet nyelvén szólaltatják meg nagy zeneszerzőnket ? mondta el a kiállítás sajtóbejárásán október 7-én Fabényi Julia igazgató, a kiállítás kurátora. Mint megjegyezte: sok-sok kiállítónk van, de sok kurátor is dolgozott egyetértésben és kiváló csapatmunkában a tárlat szervezésén.

 

Az együttműködést dicsérte Készman József kurátor is, aki végigvezetve a tárlaton elárulta: az évforduló alkalmából kiállított alkotások visszatekintésre és újraértelmezésre is lehetőséget adnak. A Bartók életművére reflektáló munkák túlnyomó többsége mai, erre a tárlatra készített mű. A kurátor felhívta a figyelmet az első terem egyik falára, ahol a Bartókra ható művészek és irányzatok nevei szerepelnek, de a nagy zeneszerző portréja is többször visszaköszön a kiállításon, ahogy több mű is utal Bartók alkotásaira, például A fából faragott királyfira, A kékszakállú herceg várára és Bartók népzenei gyűjtéseire.

 

Sok mű a hang és a képzőművészet határán egyensúlyoz, de láthattunk olyan alkotást is, amely A csodálatos mandarint számítógépes animációkkal idézi fel, megtekinthető egy 22 évvel korábban készített CD-ROM és sok olyan installáció, amely kifejezetten egy-egy Bartók-motívumra épül. Kiderül, hogyan lehet feldolgozni a népdalokat színekkel, és kipróbálható egy interaktív régi-régi rádió is.

 

A sajtóbejáráson adott közleményből kiderül: a neoavantgárd klasszikusai ? Maurer Dóra, Konok Tamás, Lakner László, Pinczehelyi Sándor ? mellett nagyrészt olyan friss művek láthatók a kiállításon, amelyeket a több mint harminc művész a képzőművészet, a tudomány és a zene metszéspontjában felvett konceptuális nézőpontból hozott létre. A művek többsége műfaji és technikai értelemben vegyes, hibrid alkotás, ahogyan a kiállítás egészét is az újabb művészeti médiumok hangsúlyos használata jellemzi.

 

Visszatérő motívum a zenei elemek átírása és megfeleltetése nyelvi vagy vizuális jeleknek, a kódok átfordítása, illetve behelyettesítése más rendszerekbe. Jelentős számban kaptak helyet a látogató aktivitására alapozó munkák is, amelyek az élmény közvetlenségével teszik a nézőt az alkotás résztvevőjévé.

Wéber Anikó

Fotó: ludwigmuseum.hu