shutterstock_2434186357.jpg

Vigyázat: ha Zsuzsanna napján befagy a pacsirta szája, tovább tart a tél!

A régiek ha Zsuzsanna-napon, február 19-én meghallották a pacsirta dalát, tudták, hogy mindjárt itt a tavasz. Mi halljuk-e még ezt a kicsiny madarat, és tudjuk-e, hogy milyen szokások kötődtek valaha ehhez a naphoz?

Zsuzsanna napján pacsirtát hallani korai tavaszt ígér. A régiek így tudták, és nemcsak füleltek, hanem szemmel is tartották az apró énekesmadarat: úgy tartották, hogy ha alacsonyan repül, még hideg várható, míg ha már magasan száll, akkor közel a jó idő.

A mezei pacsirta a tágas pusztát, a mezőgazdasági területeket kedveli, gyepeken és a vetésben fészkel. Költöző madár, de nem repül Afrikáig, úgynevezett rövid távú vonuló, és általában már február közepén visszatér. Az év enyhébb  fordulóin pedig rendszeresen találkozni nálunk áttelelő példányokkal. De egyre kevesebbel. Hogy miért? A Kiskunsági Nemzeti Park szakemberei röviden így válszolnak: 

„A nagytáblás ipari mezőgazdasági kultúrák élőhely-átalakítása és az intenzív vegyszerhasználat sajnos a pacsirtákra is hat. A gyomirtók, rovarölők, műtrágyák használata eltünteti az agrárökológiai rendszerek »láthatatlan« szereplőit, az ízeltlábúakat és a talajban élő gerincteleneket, a rájuk épülő táplálékhálózatok összeomlására pedig a fajok jól érzékelhető fogyatkozása hívja fel a figyelmet. Alig egy emberöltővel ezelőtt az erdőszegélyek, árokpartok, a szántóföldek szegélyei sokkal fajgazdagabbak voltak, tele lepkék, méhek, bogarak és egyéb beporzó rovarok kimeríthetetlennek tűnő tömegével, és olyan madárfajok zsongásával, amelyek nemrég még általánosan elterjedteknek számítottak, mint a bíbic, a piroslábú cankó, a nagy goda, a nagy póling, a haris, a fürj, a sordély, a sárga billegető, a mezei pacsirta vagy a cigánycsuk. Hosszasan lehetne sorolni az egykor elterjedt, de ma már fogyatkozó védett és fokozottan védett madárfajokat. Annak érdekében, hogy ez a folyamat megállítható és megfordítható legyen, és más madaraké mellett még sokáig élvezhessük a mezei pacsirta énekét, olyan, természetkímélő gazdálkodási módszereket kell szélesebb körben alkalmazni, amelyek a nagyüzemi mezőgazdaságban is használhatók. Ilyen például a mezőgazdasági táblák szegélyének kezeletlenül hagyása, ezen szegélyélőhelyek területének növelése, a gyepek és gazosok égetésének tiltása.”

Annak pedig, aki esetleg nem tudná, milyen hangra kell ma figyelnie, íme egy kis pacsirtadal:

A néprajztudomány feljegyezte a pacsirtára vonatkozó Zsuzsanna-napi hiedelmeket. Szentmártonkátán úgy tartották, hogy ha „befagyott a pacsirta szája”, és nem szólal meg Zsuzsanna napján, akkor a hideg idő még tovább tart. A csorgó eresz hangjának viszont örültek ezen a napon: Bács megyében, Topolyán úgy hitték, jó lesz a termés, ha olvadás van. Sőt ha enyhe volt az idő Zsuzsannakor, már munkába is fogtak: elkezdték széthordani a trágyát a földeken, és megindultak a szántás-vetés előkészületei.

Másutt dramatikus játékok voltak szokásban a farsang második felére eső Zsuzsanna-nap környékén. A Bánságban, Magyarbittén Zsuzsanna-játékot jegyeztek le.

A dramatikus játékok a farsangi szokások jellegzetes és változatos csoportját alkotják. Farsangkor a régi faluban természetes volt, hogy az emberek jelmezbe bújtak, álarcot öltöttek. A játékokban vagy zsánerfigurák szerepeltek, például ördög, kereskedő, cigány asszony, török, menyecske, legény, vagy állatok, például medve, gólya, kecske. A játszók a fonóházat vagy más olyan közösségi tereket kerestek fel, ahol összegyűlhettek. Csak táncoló vagy másokat játékosan üldöző néma farsangolók fellépésén túl színielőadásokat is rendeztek.

A magyarbittei dramatikus játékban Zsuzsanna, Zsuzsanna férje, két leselkedő és hamisan vádló vénember, egy bíró és egy hajdú szerepelt. Az ítéletet a község hozta. A Bibliából származó történet szerint az öregek fürdés közben meglesték Zsuzsannát, és hamisan azzal vádolták, hogy fiatalemberrel enyelgett. Végül a hazugok jártak pórul. Íme a dramatikus játék utolsó verse, melyben a Zsuzsannát hamisan vádoló véneket elítélik. 

Soknak tisztaságát már megrontottátok,
De ezt kivallani nem merték reátok.
A szép Zsuzsannát is bünre kísztettétek,
De mint hüséges párt meg nem szédítétek;
És hogy ki ne sülne reátok a vétek,
E nagy gyalázatba azért kevertétek! 
A kösség feleljen, mit csináljunk vélek
Ugy-é hogy meghaljon e két gonosz lélek?
A község szól: Haljon meg, haljon meg mindkettő erővel,
Verjük agyon őket száz meg ezer kővel.   
      

De nem csak ilyen komor verseket gyűjtöttek a néprajzosok. Erdélyben, Széken énekkel, az ismert köszöntő aktualizált változatával ünnepelték a Zsuzsannákat:

Sok Zsuzsanna napakat vigan elérhesd
Napjaidat számlálni ne légyen terhes.
Az ég harmatja szívedet újítja,
Áldások árja házod elborítja. 
Te néked minden öröm hótig adassék,
A mellett semmi bánot ne barátkozzék.
Légyen éltednek virágja mind kinyílt,
Szíved ne szenvedjen semmi sebes nyílt. 
Véglen az egek várát nyilván szemlélhesd,
Ott aztán az életet jobbal cserélhesd.
Az Úr a boldog életben részt adjon,
A szentek serege körébe fogadjon, fogadjon.

Boldog névnapot minden Zsuzsannának és Zsuzsának!

Ez is érdekelheti

Szüreti felvonulás – rendeletre?

A szüret végét mindig megünnepelték a régiek – de a 20. század elején már miniszteri rendelet is előírta: szüreti bált kell tartani. Hogyan lett a szüreti felvonulás sztrájkmegelőző eszköz?

Két és fél milliárdos támogatást osztanak szét a Csoóri Sándor-programban

A Csoóri Sándor-program részeként idén 2,5 milliárd forint támogatást osztanak szét 1600 népművészettel, néptánccal és néphagyományokkal foglalkozó szervezet között Magyarországon és külhonban is – közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára szeptember 4-én a közmédia műsorában.

A Szent Korona a föld alatt, bunkerben és hordóban

A magyar Szent Korona, az államiság és a függetlenség szimbóluma az 1848–49-es forradalom és szabadságharc idején, majd később is drámai viszontagságokon ment keresztül.

A bevásárlóközpontokban biztosan nem kapunk igazi kovászos kenyeret

Az ok egyszerű: a nagyipari méretekre lehetetlen adaptálni azt az időigényes folyamatot, amelynek a vége a kívül ropogós, belül foszlós kenyér. Otthon viszont érdemes kivárni!