A firenzei dóm múzeumában lévő, Bandini Pietaként is ismert befejezetlen szoborcsoport helyreállítása 2019. november végén kezdődött, és az eredeti tervek szerint már 2020 nyarára elkészültek volna vele, de közbeszólt a koronavírus-járvány.

Ez az első alkalom, hogy a firenzei Pietán bármiféle állagmegóvási munkát végeztek, az eredményt pénteken mutatták be a dóm egykori építőcsarnokában, amely ma múzeumként (Museo dell’Opera del Duomo) működik. A Friends of Florence Alapítvány által finanszírozott renoválást a látogatók szeme láttára végezték.

A Pietát, vagyis a keresztről levett Krisztust ölében tartó, fiát sirató Mária többalakos szoborcsoportját a reneszánsz géniusz már a hetvenes évei végén, röviddel halála előtt, 1547–1555 között készítette. A hagyomány eddig úgy tartotta, hogy a kész műalkotás nem tetszett neki, ezért kalapáccsal esett neki, a darabokat pedig később összeillesztették. A restaurálást végző szakemberek szerint a restaurálás szertefoszlatta a kalapácsos mítoszt, ugyanis a munka során nem találtak kalapácsütésre utaló nyomokat, viszont annál több mikrorepedést a márványon, főleg a talapzaton, és Michelangelót inkább az alapanyag hibái kényszerítették a mű félbehagyására.

A szobor a római Szent Péter-bazilikában áll. A reneszánsz mester harmadik ismert Pietáját egy milánói múzeumban, a Sforza-palotában őrzik.

Nyitókép: Wikipédia/Marie-Lan Nguyen