Bösendorfer versenyzongorával támogatja a Yamaha a Bartók Világversenyt
Szeptember 1-jén az elődöntőkkel indul, 7-én pedig a döntővel és díjkiosztóval ér véget az ezúttal zongoristáknak meghirdetett, több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású megmérettetés, amelynek szóló döntőjében egy vadonatúj Bösendorfer 280VC koncertzongorán is játszhatnak a továbbjutók.
A vasárnap esti sorsoláson az intézmény versenyeinek hagyománya szerint a legfiatalabb induló, a tizenöt éves kínai jelentkező, Michael Jiang húzta ki az első fellépő sorszámát. Ő az orosz Anastasiia Kliuchereva lesz, akit a többiek betűrendben követnek majd, és ez a sorrend az egész verseny alatt érvényes marad. A versenyzők között vannak japán, magyar, kínai, koreai, cseh, spanyol, olasz, német és orosz állampolgárok is.
A Bartók Világverseny elő- és középdöntői szeptember 1. és 4. között az ingyenesen megtekinthetők, a szeptember 5-i szóló és a szeptember 7-i zenekari döntőkre pedig kedvező árú belépők vásárolhatók a Zeneakadémia honlapján és jegypénztárában. Utóbbi eseményen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara működik közre Kovács János vezényletével.
Díjak és támogatók
A magyar állam támogatásával rendezett megmérettetés fővédnöke Sulyok Tamás köztársasági elnök, védnökei pedig Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter, valamint Vásáry Tamás zongoraművész-karmester. Az első díj 22 000 euróval jár, a második 14 000-rel, a harmadik 8000-rel, emellett 4000 euróval díjazza a zsűri a legjobb Bartók-interpretációt, 2000 euróval a kortárs darabok legjobb előadását, továbbá gazdára talál egy 1500 eurós közönségdíj.
Számos különdíjat is odaítélnek majd az együttműködő partnerek felajánlásainak köszönhetően, amelyek között a Papageno és a Fidelio kulturális portálok médiacsomagja mellett fellépési lehetőségek szerepelnek a Filharmónia Magyarország, a Bartók Emlékház, a Müpa, továbbá számos zenekar – mint a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Nemzeti Filharmonikusok, a Danubia Zenekar, a MÁV Szimfonikusok és több vidéki együttes – jóvoltából.
A márkatulajdonos Yamaha Corporation a verseny támogatójaként és a sokéves együttműködés részeként felajánlott a Zeneakadémiának kétévi használatra egy több tízmillió forint értékű, Bösendorfer 280VC típusú, a bécsi manufaktúrából frissen kikerült koncertzongorát, amely a Nagyterem egyik választható hangszere lesz, így a következő időszakban itt fellépő művészek mellett diákok is játszhatnak majd rajta.
Világszínvonalú zsűri
A Zeneakadémia rektorhelyettese és tanszékvezetője, Fekete Gyula zeneszerző, a nemzetközi zsűri egyik magyar tagja az intézmény nevében üdvözölte a megjelenteket, hangsúlyozva: ő a grémium egyetlen nem zongorista tagja, ezért más szempontból figyeli majd az előadásokat.
Yoheved Kaplinsky, a zsűri elnöke, a New York-i The Juilliard School zongora tanszékének vezetője és előkészítő tagozatának művészeti igazgatója beszédében elmondta: a Bartók Világversenyt szerkezete és kötelező repertoárja különlegessé teszi a hasonló megmérettetések között.
A rangos nemzetközi testületben a világ zenei életének kimagasló zongoraművészei, neves zenekarok és koncerttermek vendégei foglalnak helyet: Kaplinsky mellett a török-amerikai Özgür Aydin, az ukrán-német Pavel Gililov, aki a bonni Telekom Beethoven Verseny alapító-művészeti vezetője, valamint a kínai Zhe Tang, a Sanghaji Konzervatórium professzora és dékánhelyettese. Magyar részről ugyancsak nemzetközi szinten ismert személyiségek foglalnak majd helyet a zsűriben: Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia professor emeritusa, Dr. Farkas Gábor Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia rektora és billentyűs tanszékének vezetője, Fekete Gyula Erkel-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia rektorhelyettese, valamint Ránki Dezső kétszeres Kossuth-díjas zongoraművész, a nemzet művésze.
A verseny
A kötelező repertoárban a hangsúly Bartók legfontosabb zongorára írt darabjain van, amelyek minden fordulóban szerepelnek, de a versenyzőknek be kell mutatniuk tudásukat Liszt, Kodály, Dohnányi, Scarlatti, Ravel, Debussy, Szkrjabin, Prokofjev és Stravinsky alkotásainak megszólaltatásával is. A Bartók Verseny egyik különlegessége, hogy a zeneszerzés verseny díjazott művei is szerepelnek a hangszeresek kötelező repertoárjában, így ezúttal a 2024-es zeneszerzés forduló két darabja: Lee Hanuri alkotása, a Vertigineux (Szédülő) és Papp Mátyás kompozíciója, a Kirakós.
ami a repertoár nehézségét tekintve szép szám, hiszen itt nem csupán gyakran játszott műveket kell tudniuk a versenyzőknek. Kapcsolódó rendezvényként a Zeneakadémia Zenetudományi Tanszékének Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportja megszervezi második nemzetközi konferenciáját.
A Zeneakadémia Bartók Világversenye, amely a rangos Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetségének (WFIMC) is tagja, 2017-ben indult, és különleges szerkezete teszi egyedülállóvá. Hatéves ciklusokban valósul meg, Bartók életművének legjellemzőbb elemeire: a zongorára, a hegedűre, a kamarazenére és a zeneszerzésre épülve teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyeket a páratlan években rendezik, a köztes, páros években pedig zeneszerzői verseny zajlik, amely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik. Ez a kivételes szerkezet egyszerre alkalmas arra, hogy Bartók műveire irányítsa a felnövekvő zenész generáció legjobb hangszereseinek figyelmét, és arra, hogy fiatal komponistákat inspiráljon új, Bartók szellemében születő művek létrehozására.