A Budavári Palota déli összekötőszárnya a keleti barokk szárnyak és a nyugati krisztinavárosi szárny között teremt kapcsolatot. Földszintjén egy oszlopsoron álló csehsüveg-boltozatos áthajtót épített Hauszmann Alajos, amely az oroszlános udvarból a déli kertekbe vezetett. A nyaktag helyzete a II. világháború után módosult, az 1950-es években pedig az idősebb dr. Kotsis Iván elképzelését megvalósító Kékesi László alapjában változtatta meg az összekötő szárny falas rendszerét, belül egy vasbetonból készült oszlopos csarnokot hozva létre, amely nem kompatibilis az eredeti térhatárokkal.

A szerkezetében és belső térosztásában megváltoztatott épületszárny részleges rekonstrukciójának célja olyan megoldás megvalósítása, amely biztosítja az emeleti Szent István-terem rekonstrukcióját, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a földszint továbbra is a Budapesti Történeti Múzeum előcsarnokaként funkcionáljon.

A rekonstrukció az összekötő szárny déli homlokzatának hauszmanni állapotát állítja vissza, a Szent István-terem újraépítésével pedig az a háború alatt nagyrészt elpusztult, ám remekül dokumentált, ipar- és összművészeti szempontból is jelentős enteriőr lesz újra látható, amelyet a két világháború közötti látogatók is megtekinthettek.

Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet A Budavári Palota déli összekötőszárnyának és zárt kertjeinek műemléki felújítása című konferenciáján Rostás Péter művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese a Szent István-terem rekonstrukciójáról, Potzner Ferenc építész, művészettörténész a déli összekötőszárny helyreállításáról, Potzner Ádám építész pedig a kertek felújításáról tart előadást. A referátumok előtt L. Simon László, a Miniszterelnökség kulturális örökségvédelemért és kiemelt kulturális beruházásokért felelős államtitkára, miniszteri biztos bevezetőjét hallgathatják meg az érdeklődők.

 

Helyszín: Várkert Bazár Cukrászda

Időpont: 2016. április 20. (szerda), 15 óra