Csajmágnes album a balatoni szezon végére
Saját verda, igazi csajmágnes, nem erről álmodtunk mindig? – hangzik el a Hogyan tudnék élni nélküled? című filmben. De vajon lehet-e csajmágnes a rendszerváltás utáni filmtörténet legnézettebb filmjének a vinylen megjelent soundtrackje?
Lehet az album egy szuvenír is, mert nemcsak egy vinyllemezt kapunk, hanem egy plakátot is: a poszterszerű cover mindenben hozza a film arculati elemeit. A streamingcsatornák után tehát itt van fizikai hordozón is a balatoni strandbaleseteket megidéző mozi. Hogy mik ezek a balesetek? Nos, többek között az orrtörés és a szerelem. A lemez majdnem olyan izgalmas, mint a filmben előkerülő 1994-es napló.
Persze a legizgalmasabb kérdés az, hogy milyen algoritmus szerint választották ki a Demjén Ferenc életművéből (Bergendy együttes, V’Moto-Rock, szólópályafutás) a dalokat. Ahogy az sejthető, a film dramaturgiai együtthatói játszották a legfontosabb szerepet, és nem az, hogy melyek a Demjén Ferenchez köthető legnagyobb slágerek. Mert ha így lenne, akkor mondjuk rajta lenne a Várj, míg felkel majd a nap, a Miért adnánk fel? vagy éppen a Fekszem az ágyon, amelyek szintén passzoltak volna a melankolikus, szerelmes vígjáték világába.
A 14 felvétel között találunk néhány V’Moto-Rock-számot (Gyere, és szeress!, El kell hogy engedj!, Jégszív), de inkább Bergendy-dalok dominálnak (pl. Sajtból van a Hold, Darabokra törted a szívem, Jöjj vissza, vándor!, Lepihenni melletted, Úgy szeretném), és a szólópályafutás szép emlékei (Mikor elindul a vonat, Hiányzol, Hogyan tudnék élni nélküled?, Szeress úgy, ahogy én).
Igazi rockolást pedig csak a V’Moto-Rock II. albumáról kikölcsönzött Gyere, és szeressben és az El kell hogy engedjben hallunk, a többi dal minőségi pop, illetve romantikus, lassú felvétel. A Hogyan tudnék élni nélküled? trükkje, hogy mindenki nosztalgiatripje, azoké is, akik a Bergendy-dalokat szeretik, azoké is, akik a V’ Moto-Rock-koncerten csókolóztak először, és azoké is, akik a film történeti ideje szerint, 1994-ben voltak fiatalok. A tracklista is ezt illusztrálja. A dalok producere a V’Moto-Rock egykori gitárosa, Menyhárt János, aki nem akarta újragondolni, új értelmezéseket adni azoknak a számoknak sem, amelyeknek ő volt az eredeti zeneszerzője.
Korrekten, nívósan szólalnak meg a felvételek, Menyhárt annyit akart, hogy némileg áramvonalas, célratörő legyen a zenés program, és olyan kompromisszumokat keresett, hogy a hatvanas korosztály se dobja el a popcornt, és szaladjon ki a moziból. De ami a legkülönösebb: bár az eredeti dalok első számú védjegye Demjén Rózsi fantasztikus hangja, Ember Márk, Marics Péter, Kirády Marcell előadásában is remekül szólal meg például a Gyere és szeress! Persze, arra már részint kondicionálva vagyunk, hogy a klasszikus Rózsi-számokat mások interpretálják, gondoljunk csak Auth Csilla El kell hogy engedj!-előadására, vagy a Halott Pénz Darabokra törted a szívem sajátos értelmezésére. Az biztosan kijelenthető, hogy az Orosz Dénes filmjének soundtrackjén hallható dalok a korábbi átdolgozásoknál dinamikusabbak, elevenebbek és izgalmasabbak is.
Az album azért is izgalmas vállalkozás, mert a rendszerváltás után néhány évvel teljesen leálló vinylkiadások óta ez az első olyan vinyl soundtrack album, amely naprakész kiadványnak mondható. A Moiras Records néhány éve ugyan kiadta a Szép lányok, ne sírjatok című albumrekonstrukcióját, ami 1971-ben nem jelenhetett meg, de az afféle hiánypótlás volt, egy fantáziálás, még akkor is, ha borítóterv is készült hozzá. Eleve nem sok magyar filmzenealbum jelent meg vinyl formátumban a rendszerváltás előtt, a Hungaroton főleg filmzenés kislemezeket jelentetett meg, feltűnősen sokat, de a filmzenés nagylemezek nem voltak jellemzőek. Miközben az egyik első magyar beatlemez az Ezek a fiatalok (1967) volt, amely egy film zenés illusztrációja, majd később megjelent Zsombolyai János 1976-os Kenguru mozijának soundtrackje, majd 1987-ben publikálták a Szerelem első és második vérig című filmzenealbumot (1987), szintén Demjén főcímdalaival, vagy ott volt a szintén 1987-es keltezésű Moziklip című album is. De ami aktuális, itt és most popgesztus, az a Hogyan tudnék élni nélküled? soundtrack album, ami ütősebb, mint Gergő (Ember Márk) dobása a balatoni strandon, amikor labdával eltalálja Esztert (Törőcsik Franciskát), ami a szerelem nevű tétmérkőzésen duplán számít.