HTÉN_9.JPG

Csajmágnes album a balatoni szezon végére

Saját verda, igazi csajmágnes, nem erről álmodtunk mindig? – hangzik el a Hogyan tudnék élni nélküled? című filmben. De vajon lehet-e csajmágnes a rendszerváltás utáni filmtörténet legnézettebb filmjének a vinylen megjelent soundtrackje?

Lehet az album egy szuvenír is, mert nemcsak egy vinyllemezt kapunk, hanem egy plakátot is: a poszterszerű cover mindenben hozza a film arculati elemeit. A streamingcsatornák után tehát itt van fizikai hordozón is a balatoni strandbaleseteket megidéző mozi. Hogy mik ezek a balesetek? Nos, többek között az orrtörés és a szerelem. A lemez majdnem olyan izgalmas, mint a filmben előkerülő 1994-es napló.

Persze a legizgalmasabb kérdés az, hogy milyen algoritmus szerint választották ki a Demjén Ferenc életművéből (Bergendy együttes, V’Moto-Rock, szólópályafutás) a dalokat. Ahogy az sejthető, a film dramaturgiai együtthatói játszották a legfontosabb szerepet, és nem az, hogy melyek a Demjén Ferenchez köthető legnagyobb slágerek. Mert ha így lenne, akkor mondjuk rajta lenne a Várj, míg felkel majd a nap, a Miért adnánk fel? vagy éppen a Fekszem az ágyon, amelyek szintén passzoltak volna a melankolikus, szerelmes vígjáték világába.

A 14 felvétel között találunk néhány V’Moto-Rock-számot (Gyere, és szeress!, El kell hogy engedj!, Jégszív), de inkább Bergendy-dalok dominálnak (pl. Sajtból van a Hold, Darabokra törted a szívem, Jöjj vissza, vándor!, Lepihenni melletted, Úgy szeretném), és a szólópályafutás szép emlékei (Mikor elindul a vonat, Hiányzol, Hogyan tudnék élni nélküled?, Szeress úgy, ahogy én).


Igazi rockolást pedig csak a V’Moto-Rock II. albumáról kikölcsönzött Gyere, és szeressben és az El kell hogy engedjben hallunk, a többi dal minőségi pop, illetve romantikus, lassú felvétel. A Hogyan tudnék élni nélküled? trükkje, hogy mindenki nosztalgiatripje, azoké is, akik a Bergendy-dalokat szeretik, azoké is, akik a V’ Moto-Rock-koncerten csókolóztak először, és azoké is, akik a film történeti ideje szerint, 1994-ben voltak fiatalok. A tracklista is ezt illusztrálja. A dalok producere a V’Moto-Rock egykori gitárosa, Menyhárt János, aki nem akarta újragondolni, új értelmezéseket adni azoknak a számoknak sem, amelyeknek ő volt az eredeti zeneszerzője.

Korrekten, nívósan szólalnak meg a felvételek, Menyhárt annyit akart, hogy némileg áramvonalas, célratörő legyen a zenés program, és olyan kompromisszumokat keresett, hogy a hatvanas korosztály se dobja el a popcornt, és szaladjon ki a moziból. De ami a legkülönösebb: bár az eredeti dalok első számú védjegye Demjén Rózsi fantasztikus hangja, Ember Márk, Marics Péter, Kirády Marcell előadásában is remekül szólal meg például a Gyere és szeress! Persze, arra már részint kondicionálva vagyunk, hogy a klasszikus Rózsi-számokat mások interpretálják, gondoljunk csak Auth Csilla El kell hogy engedj!-előadására, vagy a Halott Pénz Darabokra törted a szívem sajátos értelmezésére. Az biztosan kijelenthető, hogy az Orosz Dénes filmjének soundtrackjén hallható dalok a korábbi átdolgozásoknál dinamikusabbak, elevenebbek és izgalmasabbak is.

Az album azért is izgalmas vállalkozás, mert a rendszerváltás után néhány évvel teljesen leálló vinylkiadások óta ez az első olyan vinyl soundtrack album, amely naprakész kiadványnak mondható. A Moiras Records néhány éve ugyan kiadta a Szép lányok, ne sírjatok című albumrekonstrukcióját, ami 1971-ben nem jelenhetett meg, de az afféle hiánypótlás volt, egy fantáziálás, még akkor is, ha borítóterv is készült hozzá. Eleve nem sok magyar filmzenealbum jelent meg vinyl formátumban a rendszerváltás előtt, a Hungaroton főleg filmzenés kislemezeket jelentetett meg, feltűnősen sokat, de a filmzenés nagylemezek nem voltak jellemzőek. Miközben az egyik első magyar beatlemez az Ezek a fiatalok (1967) volt, amely egy film zenés illusztrációja, majd később megjelent Zsombolyai János 1976-os Kenguru mozijának soundtrackje, majd 1987-ben publikálták a Szerelem első és második vérig című filmzenealbumot (1987), szintén Demjén főcímdalaival, vagy ott volt a szintén 1987-es keltezésű Moziklip című album is. De ami aktuális, itt és most popgesztus, az a Hogyan tudnék élni nélküled? soundtrack album, ami ütősebb, mint Gergő (Ember Márk) dobása a balatoni strandon, amikor labdával eltalálja Esztert (Törőcsik Franciskát), ami a szerelem nevű tétmérkőzésen duplán számít.

Hogyan tudnék élni nélküled?  soundtrack album, Warner, 14 szám, 47 perc

Ez is érdekelheti

Tragikusan fiatalon halt meg Kálloy Molnár Péter

Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen december 1-jén elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a művész családja.

Ez volt az öt legnagyobb nosztalgiakoncert Magyarországon

Ahogy az unplugged koncertek nagy korszaka a kilencvenes évek volt, úgy az úgynevezett nosztalgiabulik is kötődnek bizonyos időszakokhoz, elsősorban a nyolcvanas és a kilencvenes évekhez.

Három nőről mesél a Mambo Maternica

Nagy Borbála első nagyjátékfilmje, a Mambo Maternica 2026. február 26-án kerül a hazai mozikba a Budapest Film forgalmazásában. A három – egy-egy döntés küszöbén álló – nő történetét bemutató, Budapesten, Berlinben és Párizsban játszódó koprodukció főszereplői Török-Illyés Orsolya, Sipos Vera, Székely Rozália és Schmied Zoltán.

Európai animációs díjjal jutalmazták a Kék Pelikant

A legjobb animációs film forgatókönyvért járó Emile díjat nyerte Csáki László Kék Pelikan című filmje. A legjobbakat illető Európai Animációs Díjakat november 16-án este adták át a Tallinni Black Nights Nemzetközi Filmfesztiválon.