A nyers hús öltöztet, és nem csak akkor, ha Gagának hívnak
A popkultúra koleszterinszintje tizenöt éve, 2010 szeptemberében volt a legmagasabb, amikor is Lady Gaga Video Music Awardson viselt úgynevezett húsruhája hetekig vezető téma volt a hírcsatornákon és az akkor formálódó közösségi felületeken. A popban akár egy jó gitár is öltöztet, főleg rendeltetésszerű használat esetén, értsd: vagy szétverik, vagy slágereket játszanak rajta. Az már kevésbé ismert, hogy akár a nyers hús is öltöztet, főleg, ha olyan tervezők kapják meg a kényes anyagot, mint Franc Fernandez és Nicola Formichetti.
Térey János és Papp András Kazamaták című, 1956-ban a Köztársaság téren játszódó darabjában azt mondja a Szóvivő: Nyomul a csőcselék. Nem az igazság, csak a hús irgalmatlan tömege. És hogy van-e ebben pop? Igen. És ez legalább olyan meghökkentő lehet, mint amikor Lady Gaga megmutatta, milyen a dance-pop húspultja a 2010-es MTV Video Music Awards-gálán. Térey szövege easter egget tartalmaz a Sickratman művésznéven elhíresült Paizs Miklóstól, a Buzi-e vagy? előadójától, aki a 2004-es, Tilos Rádió előtti tüntetésen egy transzparenssel lecövekelt a radikális jobboldali tömegben… Ez állt a tábláján: Nem az igazság, csak a hús irgalmatlan tömege.
Legalább ilyen zavarba ejtő volt tizenöt évvel ezelőtt az MTV Video Music Awardson a hús irgalmatlan tömege, amit a Time magazin 2010 legnagyobb divatszenzációjának nevezett. A sajátos ruhakölteményt 2011-ben kiállították a Rock and Roll Hall of Fame múzeumban, miután állatpreparátorok szárított marhahúsként konzerválták. De vajon tényleg ekkora innováció volt ez a bizonyos húsruha? Nem. Olyannyira nem, hogy Giuseppe Arcimboldo Az admirális című 16. századi festményén halakból készült arcot, illetve halakba öltözött férfi felsőtestét láthatjuk.
Gaga kreatúrájának közvetlen előzménye volt a Diller Scofidio + Renfro páros Meat Dress ruhája, amely a Miss Meat Market ruhaversenyre készült. A rendezvényt 2005 októberében tartották, hogy tisztelegjenek az úttörő vendéglős Florent Morellet előtt. A Meat Dress egy nyers szalonnából szőtt melltartóból és szalámiszeletekből varrt szoknyából állt, és öt évvel megelőzte Lady Gaga húsruháját.
Gaga 2010-ben már a neki készített húsruhában vette át a Bad Romance videóklipjéért járó, az Év videója díjat Chertől, akinek nyilván releváns véleménye van a showbizz és a hús sajátos viszonyáról, hiszen ő a pop egyik legtöbbet plasztikázott előadója. Gaga húsruhás szettben jelent meg a gála utáni sajtófotózáson, illetve a The Ellen DeGeneres Show-ban is, ahol ismertette a húsruhás performance lényegét: Ha nem állunk ki azért, amiben hiszünk, ha nem harcolunk a jogainkért, hamarosan épp annyi jogunk lesz, mint a húsnak a csontjainkon. Érthetetlen, hogy miért lett ez a bizonyos húsruha ekkora szenzáció, hiszen már akkor finoman szólva is lehasznált motívum volt.
Ehhez képest a MyCelebrityFashion.co.uk weboldal szavazása alapján a húsruha lett 2010 legikonikusabb öltözéke, legyőzve Kate Middleton eljegyzési ruháját is. Pedig Gaga 2010-es kollekcióját, sőt a 2005-ös Meat Dressét is megelőzte a kanadai művész, Jana Sterbak 1987-es alkotása, a Vanitas: Flesh Dress for an Albino Anorectic, amelyet először a Galerie René Blouin galériában mutattak be Montrealban, 1987-ben. A mű 50 nyers steakszeletből állt, amelyeket összevarrtak és vállfára akasztottak. Jana Sterbak szerint a mű a hiúság és a test bomlása közötti ellentétet ábrázolja. És akkor nem beszéltünk még a The Undertones zenekar 1983-as válogatásalbumának, az All Wrapped Up-nak a borítójáról, amelyen egy húsdarabokat viselő hölgy látható. A ruha főleg szalonnából készült, a nyaklánca pedig kolbászból.
A hús ábrázolása, pőre felmutatása társadalmi tabut sért, a művészet ezért is talál rá újra és újra e témára, pedig még a reklámokban rendre visszatérő motívum a hús nyers ábrázolása, sőt a magyar pártállami idők egyik leghíresebb szpotja a belsőségekből készült, a véres és májas hurkát reklámozó hirdetés, amelyben zsíros szájjal ezt éneklik kicsik és nagyok:
Ez a Jóska, ez a Gyurka, / Ez meg itt a véres hurka! / Jóska, Gyurka, véres hurka / Milyen jó a májas hurka! / Hú de jó, sütni való! / A hurka télen-nyáron jó! / Itt a kenyér / Itt a só / Hurkát enni csuda jó!
Emlékezetes még a halat reklámozó hirdetmény, a Mondja marha, mért oly’ bús? Olcsóbb a ponty, mint a hús – amivel a halat népszerűsítették.
A városi legendák szerint ezt a szlogent Karinthy írta, aki azonban cáfolta vádakat: Legeslegnagyobb sikerem egy reklámverssel volt, amelyet nem is én írtam. Amikor a pesti utcán és a csarnokokban megjelentek a ‘Mondja, marha, miért oly bús, olcsóbb a ponty, mint a hús’ szövegű plakátok, hetekig csilingelt eszeveszetten a lakásomon a telefon, cégek, vezérigazgatók könyörögtek, hogy vállalataik részére sürgősen szerkesszek hasonlóan szellemes reklámkölteményt. Hiába szabadkoztam, hogy ezt nem én írtam: nem hitték el.
A hús, ha nem is volt olyan terhelt szó a szocializmusban, mint az ideiglenes kifejezés, vagy éppen az 1956-os dátum, azért minden év elején halkabban ejtette ki a lakosság, amikor jöttek a szokásos áremelések, és jöttek a hangulatot tesztelő riportok A Hét című műsorban.
A 2010-es év a húsruha botrányán kívül persze tele van még könnyen visszahívható eseményekkel.
Átadják a 828 méteres magas dubaji Burdzs Kalifa tornyot, a világ legmagasabb építményét, majd Steve Jobs bemutatja az iPadet, amely méretében kisebb ugyan a Burdzs Kalifánál, de vele sokkal messzebbre lehetett látni. Abba a jövőbe, amelyben már mi is élünk. Már ekkor, 2010-ben tudni lehetett, hogy a távolban, ott messze Keleten nem viccelnek. A szmolenszki légi katasztrófában életüket vesztették a Lengyel Köztársaság legfelsőbb állami és katonai vezetői, köztük Lech Kaczyński államfő, akik a katyni orosz vérengzés áldozatainak emlékhelyére utaztak volna. Neveltetése szerint értelmezte mindenki a katasztrófát. Aztán kitört az Eyjafjallajökull vulkán, hogy ne csak a szmolenszki füst sötétítse be Európa egét.
A magyarországi országgyűlési választások második fordulóján a Fidesz–KDNP kétharmados parlamenti többséget szerzett. 2010-ben adják át a felújított Margit hidat. Hofi 1983-as albumának címlapján hentest látunk a boltja előtt, fölötte felirat: Húsmentes áru. És ez legalább olyan abszurd volt 1983-ban, lemezen, a színházakban, mint évtizedekkel később Lady Gaga Video Music Awards-féle fellépése.