64514546ff70b1e41036a518.jpg

Debrecenben kétszer annyian hallgatják a helyi adást, mint az országos Rádió 1-et

A vármegyeszékhelyek rádiói az országos elérésű adók szorításában is a hazai médiapiac meghatározó, versenyképes szereplői tudtak maradni. A több közszolgálati műsort sugárzó közösségi rádiók hosszabb időre kötik le a hallgatóik figyelmét, mint a zenés csatornák.

Helyi szinten az országos elérésű Rádió 1-gyel, Retro Rádióval és Petőfi Rádióval összevetve is versenyképesnek bizonyultak a vizsgált vármegyeszékhelyek rádiói a 2024. első félévi hallgatottsági adatok szerint  Több helyi adó nemcsak elérésben, de a hallgatással töltött időben is felveszi a versenyt a legnagyobb kereskedelmi és közszolgálati csatornákkal, hiszen csaknem az összes lokális adóra igaz, hogy hétvégén, hétköznap vagy egy átlagos napon az ő műsoraikat követik a leghosszabb ideig – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásában.

A nyolc lokális csatorna eléréseit három népszerű, országos könnyűzenei adó eredményeivel összevető elemzés szerint alapján a legsikeresebb lokális rádió a debreceni Best FM: a cívisvárosban ez a csatorna érte el a legtöbb hallgatót, csaknem kétszer annyi embert, mint a második helyezett Rádió 1. A debreceniek ezzel párhuzamosan a leghosszabb időt is a helyi adó frekvenciáján töltötték el, hét közben és hétvégén egyaránt. Szintén kiemelkedő eredményekkel büszkélkedhet a tatabányai Forrás Rádió, amely mintegy 14 ezer helyi hallgatót ér el egy átlagos napon – másfélszer annyit, mint a Rádió 1, és kétszer annyit, mint a Retro Rádió.

A helyi adók elérései nem sokat változtak 2019 óta, de néhány szereplőnél tetten érhetők egyértelmű tendenciák. A miskolci Rádió M elérése például csaknem folyamatosan csökken, míg a kaposvári Rádió Most közönsége egy hosszabb hanyatlás után 2024-ben először növekedni tudott.

A helyi közösségi adók átlagosan csaknem 70 százalékban közszolgálati műsorokat sugároznak, míg a lokális kereskedelmi rádiók programkínálatának alig 13 százalékát teszik ki az efféle tartalmak. Figyelemre méltó, hogy ezzel együtt a több közszolgálati és kevesebb zenei tartalmat nyújtó csatornák jellemzően szűkebb, de hűségesebb réteget tudnak megszólítani. Egerben például a vallási és kulturális tartalmakat sugárzó Szent István Rádió ugyan a vizsgáltak közül a legkisebb elérésű helyi adó, hallgatói azonban rendkívül elkötelezettek: egy átlagos hétköznap több mint négy órán át követik a csatorna programját, ami a legmagasabb érték a városban.

Az eredményekből kitűnik, hogy a saját közösség iránti kötődés, a lokális tartalom és az emberközeli műsorvezetés a mai napig olyan értékek, amelyeket a közönség nagyra becsül. Ennek köszönhetően a lokális rádiók mindmáig fontos részét képezik a helyben élők médiafogyasztásának, a helyi vonatkozású médiatartalmakra pedig továbbra is nagy igény mutatkozik az egyes városokban.

A teljes tanulmány és részletes adatai itt láthatóak. 

Ez is érdekelheti

„Nem volt magától értetődő, hogy felnőttként is magyar maradsz”

Több mint százórányi szabadon kutatható, digitális médiatörténeti forrás jött létre és vált hozzáférhetővé, amely az 1989 utáni határon túli magyar televíziózás és rádiózás történetét mutatja be kordokumentumokon keresztül.

Még mindig a televízióban bíznak leginkább a magyarok

Összességében alacsony az egyes médiumokba vetett bizalom, de még mindig a televíziónak a legjobb a megítélése Magyarországon. A legkevésbé hitelesnek ezzel szemben a nyomtatott sajtót tartják az emberek. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített friss kutatásból.

Már nyolcévesen elkezdenek tiktokozni a magyar gyerekek

Sok gyermek már nyolc–tíz évesen elkezd tiktokozni, pedig a platformra elvileg csak 13 éven felüliek regisztrálhatnak – mutat rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss, a hazai TikTok-felhasználók szokásait vizsgáló tanulmánya.

Vészhelyzetben jobban hiszünk a rádiónak, mint az internetnek

A mobiltelefon vált az internetezés első számú eszközévé, tovább erősödött a közösségi média szerepe a kapcsolattartásban, és tömegek szoktak rá az online vásárlásra. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatása a Kantar-Hoffman piackutató intézet felméréseit elemezve mutatja be tíz év legfontosabb tendenciáit a hazai digitális és kulturális térben, és elemzi a koronavírus-járvány tartósan velünk élő hatásait is.