A kártevők elűzésére és a szakrális tér jelzésére is a dáncsang a legjobb

Program

A koreai buddhista templomok és királyi paloták színes tartógerendáiról és ereszeiről ismerős tradicionális koreai dísztés, a dáncsang művészetével ismerkedhetnek meg a látogatók a budapesti Koreai Kulturális Központ szeptember 6-án nyíló kiálltásán. Kim Su Yeon (Kim Szujon) dél-koreai képzőművész önálló kiállítása a személyes útkeresésen keresztül egy különleges tradicionális mesterségbe és az ősi koreai hitvilágba is betekintést nyújt.

Kézzel teremtett idő – a hagyományos koreai díszítés, a dáncsang a 21. században kiállítás
A buk szövőszék szerszámai

Az építészetben, a festészetben, a szobrászatban és a különféle kézműves termékeken használt dáncsang eredete a Három Királyság időszakára (Kr. e. 57-től  668-ig) vezethető vissza, amelyet nemcsak díszítésre, hanem állagmegóvásra is használtak. Gyakorlati funkciója a faépületek hibáinak elfedése és a repedések megelőzése volt, emellett a kártevők elűzése, valamint az eső és a szél elleni védelem.

Számos dáncsang stílus létezik, régiótól, az építés idejétől és a funkciójától függően, a készítés módja és a szimbolika azonban változatlan maradt. A szent helyeken, a buddhista templomokon vagy a királyi palotákon és sírhelyeken alkalmazott dáncsang élénk színei, az összetett motívumok és azok tájolása a szakrális teret hivatottak jelzni.

A dáncsang a jin és jang és az öt elem elméletén alapul, ahol a színek és az irányok, illetve a növény- és állatmotívumok elhelyezése mind szimbolikus jelentőségű. A kiállítás látogatói megismerkedhetnek az egyes színek koreai értelmezésével és a koreai mitológiából eredő, a kortárs koreai kultúrában a K-poptól a lakberendezésig továbbélő minták és figurák – mint például a tűzmadár, a patás lény, a tigris és a teknős – jelentésrétegeivel is.

A tradicionális varrás felől érkező Kim Su Yeon, akit évtizedek óta a modernitás és a hagyományok összekapcsolása foglalkoztat, a dáncsang motívumaiban talált magára. Yang Yong-ho dáncsangmester tanítványaként több mint húsz éve dolgozik királyi paloták, buddhista templomok és pavilonok restaurálásában országszerte. Többek közt olyan neves műemlékek helyreállítási munkálataiban vett részt, mint a szöuli Kjongbokkung-palota vagy a csedzsui Kvandokdzsong-pavilon.

A „régi építészet fenséges befejezéseként” is emlegtett dáncsangot használati tárgyaktól a természetes anyagokig változatos felületeken alkalmazza. A budapesti kiállítás különböző terei Kim személyes útkeresésének állomásai, ahol dáncsang díszítést kap a korabeli szövőszékkellék és a modern párnahuzat is, és ahol az idő természetéről és a kulturális örökséghez való viszonyról elmélkedhetnek a látogatók.

A Kézzel teremtett idő – a hagyományos koreai díszítés, a dáncsang a 21. században című kiállítás november 29-ig minden hétköznap 12 órától 20 óráig ingyenesen látogatható a második kerületi Koreai Kulturális Központban.