Minden idők legtöbbet rögzített operaénekeséről írt könyvet az Operaház főigazgatója

Száz éve, 1925. május 28-án született Dietrich Fischer-Dieskau, a második világháború utáni időszak egyik legkiemelkedőbb dalénekese. A centenárium alkalmából jelent meg a DFD100 Színe & fonákja című kötet, amelyben a Magyar Állami Operaház főigazgatója, dr. Ókovács Szilveszter a német bariton az opera műfajához fűződő viszonyát elemzi. A könyv foglalkozik az énekes-karmester munkásságának magyar vonatkozásaival is, de igazi különlegessége, hogy Fischer-Dieskau korábban kiadatlan grafikái illusztrálják. A kötet a szerző szándékai szerint tisztelgés a művész előtt, aki a zenei előadásmód és értelmezés fejlődésére nagy hatással volt, és ajánlás az elkövetkező énekes generációknak.

Ókovács Szilveszter a DFD100 Színe & fonákja című könyv bemutatóján. Fotó: Csiki Vivien/Kultúra.hu
Ókovács Szilveszter a DFD100 Színe & fonákja című könyv bemutatóján

A kötetet bemutató sajtótájékoztatón Ókovács Szilveszter elárulta, mintegy négy évtizedes viszony fűzi Dietrich Fischer-Dieskauhoz: fiatal énekeshallgatóként az ő felvételei inspirálták pályaválasztásában, majd 2022-es doktori disszertációját is e témára alapozta. Felidézett egy levelet, amelyet az énekesnek írt, és amelyre válaszképp pedig „egy szatyor lemez érkezett”, és a művész még arra is ügyelt, hogy Zalakaroson, azaz vámmentesen adják fel a küldeményt a fiatalembernek. Mint mondta, huszonévesen próbálkozott egy Fischer-Dieskauról szóló könyv fordításával, de amikor felismerte, hogy az inkább egy rajongói, mint szakmai igénnyel született kiadvány, félretette a munkát. Reményei szerint a DFD100 Színe & fonákja címében is kifejezi, hogy meg akarta tartani a rajongás hangnemét, de nem akart „az elfogultság csapdájába” esni.

Ókovács hangsúlyozta,

a 2012-ben elhunyt Dietrich Fischer-Dieskau nemcsak a 20. század második felének egyik legjelentősebb dalénekese volt, hanem operai szerepei és előadói magatartása révén a műfaj egyik megújítójának is tekinthető, aki kivételes precizitással, rendkívüli zeneelméleti tudással és intellektuális mélységgel formálta meg szerepeit.

Ugyanakkor megjegyezte: bár Fischer-Dieskaut komor, komoly cantus doctusnak tartották, a derű jellemezte mind munkájában, mind magánéletében. „A grüberli leretusálhatatlan a fotókról” – fogalmazott.

Hozzátette: a könyv a pálya „kevésbé becsült” operai területére fókuszál, de Dietrich Fischer-Dieskau hozzállása „operaénekesnél is operaénekesebbé teszi” őt. A DFD100 Színe & fonákja részletesen vizsgálja az énekes főbb operai alakításait azok egy-egy felvételén keresztül – Mozart Don Giovannijától Verdi Macbethjén át Strauss Arabellájáig –, és bemutatja, miként formálta az operai szerepek értelmezését a szöveg és zene szoros összefonódásának elmélyítésével.

A könyvbemutatón Zsoldos Dávid, a Magyar Zenei Tanács elnökének kérdésére Sáfár Orsolya operaénekes elmondta, fachtól függetlenül sokat lehet tenulni Fischer-Dieskau felvételeiből. A dikciót, azt, ahogyan a nyelvvel bánik, az előadó-művészetet átható tudatosságot és spontaneitást, a dalokban is megjelenő színészi képességet, azt az elemzői attitűdöt, amivel „a dalhoz mint miniatűrhöz nyúlt” – sorolta a szoprán. Majd folytatta a fegyelmezettség kiemelésével, és azzal, hogy Fischer-Dieskau pontosan tisztában volt az adottságaival és a határaival, ezen belül viszont mindent tökéletesen kiaknázott. „Ha odafigyelünk, ma is virtuálisan tanít” – összegzett.

Sáfár Orsolya a DFD100 Színe & fonákja című könyv bemutatóján. Fotó: Csiki Vivien/Kultúra.hu
Sáfár Orsolya

Dietrich Fischer-Dieskau minden idők legtöbbet rögzített operaénekese, körülbelül négyszáz lemezanyagnyi lemezt vett fel. A felvételek, illetve az erre való felkészülés, az akusztikai próbák mintegy négy évet tennének ki – tette plasztikussá Ókovács Szilveszter az életmű méretét. Az énekes felkészültsége kapcsán felidézte, hogy visszaemlékezések szerint a stúdióban általában csupán két take-et vettek fel, és közülük az elsőt használták.

A mai operaénekesek között minél nagyobb sztár valaki, annál szűkebb a repertoárja, „tizenöt-húsz nagy szereppel végig lehet turnézni a világot” – jegyezte meg Zsoldos Dávid. Fischer-Dieskau ezzel szemben 119 szerepet énekelt, hívta fel a figyelmet Ókovács Szilveszter, többségüket lemezen vagy rádióadásban. (Tegyük hozzá gyorsan, felvételről illúziókeltő Papageno vagy Rigoletto a bariton előadásában, de színpadon ezekben a karakterekben egy jó kiállású, 196 centiméteres férfi csak a legdurvább rendezői színházban lenne vizuálisan is hihető.)  Ugyanakkor az 1950-es évektől jelentős operaénekesnek számított, emelte ki a szerző, amit többek között az is mutat, hogy a nagy német operaházakat újra megnyitó premiereken közreműködött, rendszeresen énekelt Berlinben, Münchenben. Salzburgban. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az énekes tisztában volt azzal, hogy nem minden szerep állt neki jól a hang volumene miatt, ám minden feladatot képes volt fegyelmezetten, lehetőségein belül a maximumra törekedve megoldani, így a közönség számára a művészi élmény nem maradt el.

Miután Dietrich Fischer-Dieskau 1983-ban elbúcsúzott az opera műfajától, a dalirodalomra koncentrált. Utolsó fellépése 1992 szilveszterén volt, akkor egy opera részletét, a Falstaff Fúgáját énekelte. Másnap, újév napján – idézte fel Ókovács Szilveszter az önéletrajz „megkapó őszinteségű” vallomását a hang változásáról –, átgondolva, hogy a Falstaff volt Verdi utolsó operája, saját énekesi pályáját is lezárta. Az önéletrajzból mintegy ötven oldal olvasható a DFD100 Színe & fonákjában, amely emellett tartalmazza a teljes operai „Dieskaugráfiá”-t, valamint a szerepek és az opera-előadásainak teljes jegyzékét.

Dietrich Fischer-Dieskau 2011. május 16-án berlini otthonában. Fotó: Britta Pedersen / DPA / AFP
Dietrich Fischer-Dieskau 2011. május 16-án berlini otthonában. Fotó: Britta Pedersen / DPA / AFP

A Magyar Állami Operaház gondozásában megjelent, Ókovács Szilveszter tájékoztatása szerint 1 kiló 86 dekás kiadvány kitér Fischer-Dieskau művészetének magyar vonatkozásaira is, különösen arra, ami Kodály és Bartók műveinek előadását illeti, valamint tartalmazza budapesti fellépéseinek recenzióit is. A kötet végén található QR-kód segítségével Dietrich Fischer-Dieskau több felvétele is meghallgatható, köztük az 1973-as Erkel színházi dalestje Szvjatoszlav Richterrel, 1960-as londoni Kodály-estje, valamint Bartók A kékszakállú herceg vára című operájának több felvétele magyar és német nyelven is. 

A háromszáz  oldalas kötet további különlegessége, hogy tartalmazza az énekes csaknem hetven, utazásai alkalmával készített grafikáját.

Ezeket eddig csupán egy szűk kör ismerhette: Dietrich Fischer-Dieskau felesége, Várady Júlia készített belőlük egy könyvecskét férje 75. születésnapjára, a család barátai számára.

Ókovács Szilveszter a DFD100 Színe & fonákja című könyv bemutatóján. Fotó: Csiki Vivien/Kultúra.hu
Kovács Krisztina és Ókovács Szilveszter

Az énekes autodidakta képzőművész volt. Érzékeny, finom, színátmenetekre, expresszivitásra képes alkotóként jellemezte Kovács Krisztina, a Nemes Galéria művészeti vezetője, aki kiemelte a német expresszionizmus hatását, azt a művészeti irányzatot, amely a színekkel és a formákkal nem a valósághűséget, hanem az alkotó lelki világát állította fókuszba. A művészettörténész az önazonosságot hangsúlyozta, a rajzokat „érzelmi napló”-nak nevezte. Kiemelte energikus vonalvezetésüket, strukturáltságukat, játékosságukat. Az önarcképek őszinteségére és a szuggesztivitására hívta fel a figyelmet, a Várady Júliát ábrázoló portrék esetében pedig arra a nyugalomra, amely a női szépségre való rácsodálkozásból is fakad. Mint a művészettörténész megjegyezte, Fischer-Dieskau megengedte magának a hibákat, bátran kísérletezett.

A DFD100 Színe & fonákja című könyv megvásárolható a Magyar Állami Operaház OperaShopjában és online is. A könyvbemutatón Ókovács Szilveszter elmondta, a közeljövőben a kiadványt ingyenesen, lapozható formában is elérhetővé teszik.

Fotó: Csiki Vivien/Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Néma zongora, minimozi és körösfői fabútorok mesélnek Bartókról

A Csalán út 29. szám alatti villa, Bartók Béla utolsó magyarországi lakhelye egyszerre emlékhely, koncertterem és múzeum.

Klasszikus zenei szervezettel kötött megállapodást a kormány

Tizenegy nemzeti minősítésű klasszikus zenei szervezettel kötött megállapodást a kormány a következő öt évre – jelentette be a kultúráért és innovációért felelős miniszter hétfőn Gödöllőn.

Plácido Domingo vietnámi-magyar énekest választott partnerének

Ninh Duc Hoang Long nemrég kiemelkedő sikert aratott az asztanai Opera és Balett Színházban, ahol Ludwig van Beethoven IX. szimfóniájának tenorszólóját énekelte, nemsokára pedig Plácido Domingóval lép színpadra Vietnámban.

Az Aix-en-provence-i Operafesztivál kapta idén a Birgit Nilsson-díjat

A dél-franciaországi városban 1948 óta évente megrendezett nemzetközi klasszikus zenei fesztivál az első ilyen rendezvény, amelyet a legnagyobb pénzjutalommal járó komolyzenei elismeréssel tüntettek ki.