Hónapokig tartó tárgyalások után végleg elhárultak az akadályok az elől, hogy Düsseldorf városa átadjon az örökösöknek egy legalább 14 millió eurót (ötmilliárd forint) érő festményt, amelyet a nácik által üldözött tulajdonosa külföldön kényszerült eladni.

A német város közgyűlése még áprilisban egyhangúlag megszavazta Franz Marc expresszionista festő Die Füchse (Rókák) című 1913-as festményének visszaszolgáltatását az örökösöknek, elfogadva az országos restitúciós tanácsadó bizottság javaslatát. Egy büntető feljelentés és egy jogtechnikai vizsgálat miatt azonban az ügy elhúzódott, a düsseldorfi önkormányzat végül szerdán írta alá az örökösök képviselőivel a megállapodást, amely alapján a városi Kunstpalast múzeum egyik legfőbb kincsének számító kubista remekmű „bármely pillanatban” átadható az örökösöknek.

Az egykori tulajdonos, Kurt Grawi (1887–1944) zsidó üzletember a nácik hatalomra jutása után üldöztetésnek volt kitéve,

1938-ban egy ideig a sachsenhauseni koncentrációs táborban raboskodott. 1939-ben sikerült Chilébe menekülnie, 1940-ben New Yorkban adta el az értékes festményt, amely 1962-ben ajándékként került a düsseldorfi városi művészeti múzeumba.

A visszaszolgáltatásról hozott döntést heves viták előzték meg, mert a festményt szokatlan módon a nácik fennhatóságán kívül, már Grawi emigrálása után bocsátották áruba. A restitúciós tanácsadó bizottság állásfoglalása szerint azonban a képet vissza kell adni az örökösöknek, mert az 1940-es eladás „egyenes következménye” volt annak, hogy tulajdonosát a nácik lágerbe zárták, ezért menekült később külföldre.

A testület szerint az eladás olyan szoros összefüggésben állt a nácik általi üldöztetéssel, hogy az adásvétel helyszíne mellékes. Grawi nem adta volna el a festményt, ha a nácik nem üldözték volna. A műgyűjtő mindig is hangoztatta, hogy a kép eladásából származó bevétel tette lehetővé családja számára a kivándorlást – állapította meg a bizottság.

Düsseldorf városa azzal érvelt, hogy a festmény 1939 májusától a nácik fennhatóságán kívül volt, a család pedig az 1940-es eladás időpontjában már Dél-Amerikában tartózkodott. Hivatkoztak arra is, hogy az üzletember felesége a háború után kérte ugyan az elszenvedett anyagi károk megtérítését, de magára a festményre nem tartott igényt.

A háború idején elrabolt műkincsek ügyével foglalkozó szakértőknek a visszaadást ellenző része attól tart, hogy a Grawi-ügyben hozott döntés megváltoztatja az eddigi restitúciós kritériumokat, és precedenst teremt arra, hogy külföldön eladott kulturális javakat is visszaköveteljenek egykori tulajdonosaik vagy örököseik.

A Verdunnél elesett Franz Marc (1880–1916) a német expresszionizmus egyik legjelentősebb festője, a spirituális absztrakt művészet úttörője volt, művészetét a nácik elfajzottnak minősítették.

Nyitókép: Franz Marc: Die Füsche, 1913. Forrás: Wikipédia