240626_BEATKORSZAK_HANGOK_ES_UTEMEK_KONYVBEMUTATO_AD_16.jpg

Egymásnak ellentmondó beatkorszakok a Kádár-korban

Korszakok a beatkorszakban címmel látott napvilágot a Beatkorszak Projekt legújabb kötete, amelynek alapjául a Magyar Zene Házában zajlott konferencia szolgált. Miként az alcím elárulja, az 1957 és 1992 közti időszakot igyekeztek korszakokra bontani a szerzők, méghozzá gyökeresen más szempontok szerint.

Párhuzamos korszakok

Az „Elrontott cím” kezdetű bevezetőjében Bajnai Zsolt szerkesztő előrebocsátja, hogy „a magyar könnyűzene Kádár-kori történetéről nem tudunk egyetlen korszakjelölő fogalom mentén beszélni”. Ezt olvasva eszembe villant, amit Kőbányai János a MANK Galériában rendezett, Beat! című fotókiállítása megnyitóján mondott, miszerint „a Kádár-kor tulajdonképpen egybeesett a beatkorszakkal”. Bajnai – szintúgy bevezetőjében – a konferencia vitáira hivatkozva megjegyzi: „mégiscsak kellene valami egységes, a többség számára elfogadható meghatározás, amely a magyar könnyűzene első, viszonylag jól kijelölhető kezdő- és végpont közé zárható időszakát leírja.”

A nehézséget (hovatovább a lehetetlent) az adja, hogy

az úgynevezett beatkorszak számos „alkorszakra” bomlik. E megvilágításban a beatkorszak maga szintén efféle alkorszak,

a hagyományos tánczene, beat, klasszikus pop-rock, kemény rock, újhullám, punk, diszkó stb. címkékkel jelölt időszakok sorában. Ám igazán nem helyes ezeket önálló időszakként értelmezni, amennyiben erős átfedések, párhuzamosságok bonyolítják a korszakolást. Mert például a kemény rock hódítása alatt virultak a diszkók, s egyaránt sztárként ünnepelték a rajongók a Neoton Famíliát és a Piramist. Ez van tehát, amennyiben zenei stílusok szerint óhajtunk korszakolni.

Bajnai Zsolt szerkesztő
Bajnai Zsolt szerkesztő

E stíluskavalkád párhuzamosságának elkerülésére a szerzők más-más nézőpontból közelítették a „beatkorszakot”, amely ebben a rendkívül tág értelemben valóban egybeesett a Kádár-korral.

A lázadás korszakai

Koszits Attila rocktörténész, újságíró-szerkesztő – miként írja – a „könnyűzene fejlődésének szakaszait” vizsgálja. Úgy tartja: a rock and roll a konzervatív ízléssel szemben jött létre, generációs, ellenkulturális jelenségként. Az új meg új nemzedékek hozták a rockzene folyamatos megújulását. A régebbiek pedig betagozódtak a mainstreambe.

A műfaji kategóriákon belül további alkategóriákat lehet elkülöníteni, amelyek azonban egymástól nem mereven elhatárolható egységek – állapítja meg a szerző, bemutatva a klasszikus felosztást: rock and roll korszak, beatkorszak, rockkorszak, punkkorszak, new wave korszak, összehasonlítva ezek megjelenésének idejét az angolszász világban, illetve Magyarországon, levonva a tanulságot, hogy az idő előrehaladtával itthon egyre rövidült a fáziskésés.

Jampecek, hippik, csövesek, punkok cím alatt Valuch Tibor történész, egyetemi tanár az államszocializmus ifjúsági szubkultúráját, társadalmi és divatjelenségeit veszi számba.

A közönség örömmel hallgatta a beszélgetést
A közönség örömmel hallgatta a beszélgetést

„A hatalommal, a politikával szembeni ellenérzés jellemezte a változó létszámú és súlyú társadalmi csoportokat, amelyek megpróbáltak kivonulni a társadalomból három és fél évtized alatt” – így a történész, aki a továbbiakban jellemzi a címben felsorolt csoportokat. A jampecet a divatmajomra használták, a hippik az elidegenedett fogyasztói társadalommal szemben lázadó, hosszú hajú fiatalok voltak, míg a csöves magyarországi, generációs alapon létrejött szubkultúra a hetvenes évek második felétől, a punkok pedig a konszolidált társadalmi viszonyokkal fordultak szembe a nyolcvanas években.

A korszakolás a szerzőnél generációs alapú, melyek közül az utolsó az aluljárók nemzedéke a Kádár-korban. Mint megállapítja: e csoportosulások biztosították a szocialista társadalom sokszínűségét.

A mérőszámok korszakai

Balcsók Tibor területfejlesztő szakgeográfus és Szarvák Tibor szociológus tanulmánya szintén a hallgatóság felől közelít. „A magyar beatmozgalom korszakolásának egyik kulcstörténete, hogy mikor és hogyan reagáltak a változásokra a zenészek” – fogalmaznak A hazai rockzene és közönsége – Szociológiai jelzőszámok a népszámlálások tükrében címet viselő dolgozatukban, amely megállapítja, hogy az ötvenes-hatvanas években változtak a hagyományos művelődési keretek, a művelődési házak váltak a kultúra átadásának új terepévé, ahol elindult a klubmozgalom. Számos ábrával, táblázattal bizonyítják:

A KSH adatai alapján azt látjuk, hogy a különálló és párhuzamosan futó hazai rockzenei korszakok meghatározó mérőszámai a demográfiai okok mellett az életkörülmények javulásában… keresendők.

A politika korszakai

Takács Tibor, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára történésze a könnyűzene környékén végzett állambiztonsági munkákat igyekszik szakaszokra bontani, összevetve, mennyiben fedik e szakaszok a könnyűzene fejlődésének korszakait.

1963-ban jelentették be az ’56-os forradalmat követő megtorlás utáni nagy amnesztiát, amikor az állambiztonság fokozta tevékenységét, több ezer fővel megnövelve ügynökhálózatát, hogy megfigyeljék a szabadon engedett politikai foglyokat. A „huligán” fiatalokról, a galeritagokról úgy beszéltek, mint „ellenforradalmárokról”.

A könnyűzenét a nyugati fellazítás egyik eszközének tartották.

Ekkor kezdték külön dossziéban gyűjteni a beatzenekarokat, egészen a rendszerváltásig. Ugyanakkor elsősorban a rajongótábor érdekelte az állambiztonságot, hogy a zene hatására milyen „ellenséges tevékenységet” fejtenek ki.

Csatári Bence (középen)
Csatári Bence (középen)

Szintén történelmi szempontból vizsgálódik Csatári Bence, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tudományos kutatója, aki megállapítja: az 1956-os forradalom előtti 2T helyébe lépett a 3T, a támogatás és tiltás mellé a tűrt kategóriával. Az intézmények közt – Magyar Hanglemezgyártó Vállalat (MHV), Magyar Rádió, Magyar Televízió, Országos Rendező Iroda (ORI) – nem volt gördülékeny az együttműködés. Csatári példának hozza a Hobo Blues Bandet. Míg a lemezgyár igazgatója, Bors Jenő egyeztetett a szövegekről, közben a televízió nem engedte képernyőre a HBB-t. Az MHV és az ORI korszakai nem feltétlenül követték a nagypolitika, a politikatörténet korszakait – szögezi le a szerző, majd megállapítja:

Bors kinevezése 1965-ben korszakhatár volt, miként a dorogi lemezgyár 1976-os átadása, vagy az 1980–83 között elinduló magánstúdiók, illetve a törökbálinti világszínvonalú lemezgyári hangstúdió beindulása, vagy 1988, amikor a magánkiadók több lemezt jelentettek meg az állami cégnél.

A technika korszakai

A Rockmúzeum vezetője, Bálint Csaba, a színpad- és hangtechnikai áttekintéssel vázolja fel a pop-rock műfaj korszakait, amelynek – mint megjegyzi – mindeddig nem szenteltek kellő figyelmet.

Az 1956-os disszidensek már az ’50-es évek végén elkezdtek hazaküldözgetni nyugatról könnyűzenei lemezeket

– írja. Így jelenhetett meg a rock and roll Magyarországon. Ekkor itthon még akusztikusan játszottak a zenekarok, mint például a Benkó Dixieland Band. Az első elektromos gitár Zorán nyakában lógott, a Metro elődzenekarában, a Zenitben. „A paradigmaváltást a nyugatról beáramló új zene, leginkább a Shadows és a Beatles megjelenése okozta” – állapítja meg Bálint Csaba. Elsőként házi hangosítóberendezések jelentek meg a színpadokon. 1968-ban a Metro kapott profi felszerelést külföldről, Fender Telecaster gitár és Marshall erősítők képében. A Rockmúzeum vezetője kiemeli Nemes László hangmérnök szerepét, aki az LGT-nek és az Omegának alkotta meg a hangrendszerét.

A könnyűzene nem lett volna a tömegkultúra része, ha a terjesztését segítő kommunikációs technika nem fejlődött volna a zenével együtt

– fogalmazza meg alapvetését Bajnai Zsolt, Hazavihető zene és zenészek című munkájában, ami egyfajta hanghordozó-technikai áttekintésre és korszakolásra vállalkozott. Fontos mérföldköveknek nevezi a gramofon, majd a rádió, azután a hangosfilm megjelenését. A Kádár-kori történések közül kiemeli a lemezgyár 1951-es államosítását, a Vörös Szikra szalagos magnó három évvel későbbi megjelenését, az 1973-as első műsoros kazettát, illetve a könnyűzenei tévéműsorok indulását s a videókazetták elterjedését. Végül felállít egy korszakolást: 1954–64-ig a kiválasztottak kora, amikor kevesekhez jutott el a könnyűzene, a következő időszak, 1964–73 az elterjedésé, azután a válogatás korszaka, majd a ’80-as években indult külső hatások időszaka.

Ahány szerző, annyi korszakolás, annyi szempont, méghozzá összegyúrhatatlanul. És éppen ezért vitaindító, hiánypótló a kötet.

Korszakok a beatkorszakban (Beatkorszak könyvek, 2024)

Fotók: Antal Dániel / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

XIV. Leó útja a vasalódeszkától a Szent Péter-bazilika oltáráig

A pápa testvére, John Joseph Prevost szerint öccse ugyanúgy szeretett indiánost játszani, mint bármelyik másik gyerek, csak ő még „paposat” is szívesen játszott. A vasalódeszkájuk volt az oltár.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Egész éves programsorozat ünnepli Kurtág György 100. születésnapját

Fesztivállal és egész éves programsorozattal ünneplik Kurtág György 100. születésnapját. A Budapest Music Center (BMC) szervezésében 2026. február 15. és 28. között megvalósuló fesztiválon nemzetközi sztárok és a hazai kortárs zenei élet meghatározó előadói mutatják be a zeneszerző életművének keresztmetszetét.

Mozart és a nők – Programajánló

Lapozgatás egy régi, zenélő fényképalbumban, Amadeus a Szegedi Kortárs Balettel, születésnapi Sárkánykönny-koncert a Fonóban, Trokán Nóra kulisszafotói a szentesi Tóth József Színházban – további részletek és egyéb izgalmas tippek heti programajánlónkban.