Fotó: EPA |
A második pozitívum, hogy az ikonikus társulatnak - mely idén kezdte jubileumi, huszonötödik évadát - újabb magyar tagja van, a kitűnő fiatal tehetség, Újvári Milán személyében, kinek megadatott, hogy a Delirium budapesti vendégjátékán is bizonyíthatta talentumát. Hogy a "mi fiunk" egy meghökkentően csalódást keltő, pazarul tálalt kommersznek, a Soleiltől meglepően kislétszámú társulatában lépett fel - nos, az nem egy jó hír.
A szürreális líra, a mind növekvő világhír dacára is őrzött, a legharciasabb kritikusok által is méltányolt folyamatos innováció, merész, újító szellem, sokféleség, melyről a társulatnak akár csak tévéképernyőn láthatott előadásaiból is plasztikus képet szerezhettek a rajongók, ezúttal komoly kommersz-gellert kapott.
Az újcirkusz produkcióinak jellegzetessége az élőzene: a Soleil munkáiban különleges formákkal kísérletező, roppant tehetséges művészek, együttesek tűntek fel, hol viszonylag, hol kevésbé előtérbe helyezve. A Delirium (már a cím is mennyire mást sugallna, mint amit láttunk) olykor valami szcenírozott koncertnek hatott, a zene dominálta szinte valamennyi mozzanatát - naná, ahhoz nem kell közel ülni, minősége a távolság függvényében, kiváló hangosítás mellett nem romlik. S hiába a vérprofi zenészek, a hibátlan hangú énekesek: a műsor, amit játszottak, egy kereskedelmi rádióadó főműsoridejében sem keltett volna megütközést a nagyigényű publikum köreiben.
Az emberi teljesítőképesség legvégső határait feszegető, s a feszegetőket megejtő szépségű keretbe foglaló Soleil Budapestre hozott Deliriumának intim befogadása legfeljebb az első nézői szektorokban ülők osztályrésze lehetett, a többieknek maradt a valóban igen hatásos, grandiózus vetítés, melynek egyes momentumai képesek voltak ámulatba ejteni.
De róluk nekem egy korábbi kép villan be most is: négy törékeny, aprócska kínai lány, aranyszínűre festve, amint valami leírhatatlanul izgalmas zenére, zsinegen orsókat röptet, olyan ügyességgel, hogy az ember nem hisz a szemének. A játék fináléjában a kamera a közönségre szegeződik: látni, sokan sírnak. Itt most nem volt könny, csak üzemszerű működés és az abszolút profizmus - s bizony, az is óriási elismerést érdemel.