fortepan_213806.jpg

Elő a lapokkal! A legjobb magyar hard rock album 6–10.

1985 őszén, negyven éve jelent meg a P. Box utolsó, Ómen című albuma, ezután két évvel Bencsik Sándor, a magyar hard rock legfontosabb dalszerzője elhunyt a traiskircheni menekülttáborban. Ennek tiszteletére összeállítottuk a tíz legfontosabb magyar hard rock zsánerű album listáját. Nemrég jelentettük meg az első öt helyezett lemezt, most jön a lista második része, ami továbbra is játék, jó alkalom arra, hogy beszéljünk a korszakról, hogy újra feltegyünk egy-egy klasszikus magyar rocklemezt.

Bencsik halálával, illetve már az Ómen című albummal lezárult a magyar hard rock hetvenes évek második felében kezdődött nagy korszaka, amelynek szoros kapcsolata volt a csövesjelenségnek nevezett társadalmi szubkultúrával, ami máig sokak fantáziáját megmozgatja. Erről a szűk öt évről a Piramis és a P. Mobil csúcsra járatása után úgy beszélt a sajtó, mint a magyar rockzene második aranykoráról. Nemcsak a lista összeállítása nehéz, de magát a magyar hard rockot sem könnyű definiálni, mert a műfaji megjelölés ízlésbéli kérdés is. Mi legyen az a bizonyos mérőlemez?

A Led Zeppelin első albuma vagy a Black Sabbath szinte már heavy metal karakterű bemutatkozó korongja? Vagy a Deep Purple In Rockja? Mindháromnak más a hangképe, és tíz másik albumot is le tudnánk tenni az asztalra, a korábbi, úttörő jellegű dalokról nem is beszélve.

Leginkább azon a vonalon mozogtunk, amelyet a Deep Purple, a Uriah Heep és a Led Zeppelin jelölt ki.

Az előző cikkben felsorolt szubjektív első öt után talán ezek a zenekarok voltak a legnagyobb hatással a magyar dalszerzőkre is, formálva ezzel a „lángban égő nemzedék” ízlését.

6. Beatrice: Topis rok ’79
Moiras Records, 2021

Bár a Beatrice a hetvenes évek eleje óta – néhány éves kihagyással – folyamatosan működik, a legjobb felállásnak azt a Beatricét tartják, amely 1978 és 1981 között megmutatta, hogy a biztosítótűt nemcsak a fülbe lehet szúrni, de arra is jó, hogy összefogja az AC/DC-s boogie-t, a Ramones-féle ragasztószagú punkot és a hard rock hagyományt. Ez a három év teremtette meg a Beatrice identitását, és adja máig a legitimitását. 1979 nyarán készült a Magyar Rádió 6-os stúdiójában a Beatrice tízszámos demója, ami akkor nem jelent meg, a rajongók kézről kézre adva másolták, és így terjedt el az egész országban.

A hardcore rajongók azt mondják, hogy minden lábjegyzet ehhez a demóhoz, illetve ehhez a három évhez képest, plusz a Nagy Feró-féle Hamlet, ami szintén az életmű egyik magaslati pontja.

A Topis Rok '79 című anyagot aztán felújítva 2022-ben kiadta vinylen a Moiras Records. 1992-ben megjelenhetett CD-n Betiltott dalok (A megkerült hangszalag) címmel, de annak mono hangzása volt. A vinylalbum már technikailag feljavított sztereó kiadvány. Ez a tíz szám, mely máig a Beatrice törzsanyaga (Nagyvárosi farkas, Térden állva, Jerikó, Motorizált nemzedék, Nem kell stb.), nem színtiszta hard rock, a csöves szubkultúra punk felé hajló iránya, de ennek a produkciónak a kiállása mutatta meg a tényleges erőt és a valódi ellenállást ebben a korosztályban.

7. Karthago: Karthago
Pepita, 1981

Szigeti Ferenc zenekara, mint oly sok más banda is, kereste a kiutat a hard rockból, és egészen Karthagóig utaztak, hogy megtalálják. A műfajt professzionális többszólamú vokálokkal és egy csöppnyi west coasttal színesítve tették a rock and rollt egy afféle egész évben farsangi bál élménnyé. Eszünkbe juthatnak Szigeti furcsa palástjai vagy Gidófalvy Attila pilótasapkája.

A Karthago a Piramis földbe állása után lazaságot hozott a magát nagyon is komolyan vevő hard rockba.

Ehhez képest a dalszövegekben nem léptek ki az őszinte, kőkemény rock füves könyveinek világából, gondoljunk csak a Lépd át a múltat, az Áruló vagy éppen az Indulj tovább dalszövegeire, mégis, az összhatás nagyon is meggyőző lett, a Karthago debütálása is kifejezetten erős indulás, arról nem beszélve, hogy a koncertjeikre jellemző volt egyfajta vibrálás, és nem csak Gidófalvy rendőrségi villogóval felszerelt fejfedője, Kiss Zoltán japánharcos-imázsa vagy Takáts Tamás Moves Like Jagger-féle kiállása miatt. A Karthago kimondottan muzikális formáció volt, amely 1981 körül új impulzust adott a már némileg megfáradt hard rocknak, és megmutatta, hogy nincs szükség kihalásra ítélt dinoszauruszokra, helyettük itt vannak az elefántok.

8. Dinamit: A híd
Pepita, 1981

A Dinamit második albumának borítóján Bari Árpád festménye látható: egy arcra festett apokaliptikus táj. Vannak borítók, amelyek meghatározták egy-egy zenekar sorsát. Ilyen a P. Box negyven éve megjelent Ómen című albuma (Ómen! – Jelet küldött rád az ég / Ómen! – Megtudod, hogy meddig élsz / Ómen! – Sírok közt üvölt a szél…). A P. Box néhány hónappal később feloszlott, és öngyilkos lett Bencsik Sándor. A Dinamit szintén az album megjelenése után úgy két hónappal oszlott fel, és bár állítólag minden lemezgyári támogatást megkaptak, Vikidál azt énekli, hogy Léted előtt mély szakadék / és a hátad mögött vad keserűség. / Égbe kiáltasz, nincs felelet, / csak a halál marad, most így képzeled. És ez lett a valóság: a zenekar feloszlott, mert egyszerűen rájuk égett a magyar popkultúra egyik legnagyobb – ma így mondanánk – karaktergyilkossága, amikor is az ifjúsági sajtó sulykolni kezdte, hogy a Dinamit úgynevezett állami rockzenekar. Ez persze hülyeség volt, hiszen mi történt? Lemezhez jutott egy szupergroup, amely a Skorpióban, a Miniben és a P. Mobilban bizonyított már. Profik álltak össze, hogy létrehozzanak egy hard rock válogatottat. (Amikor az LGT mint szupergroup 1972-ben megalakult, ők is azonnal lemezhez jutottak, hiszen egy válogatott csapatnak ez jár.) A Dinamit semmivel nem kapott többet 1980 körül, mint az Edda vagy éppen a Korál. Míg az 1980-ban megjelent bemutatkozó Dinamit-album a hard rock céhes szabályzata szerint készült vérprofi munka volt, az ország legjobb ritmusszekciójával (Németh Gábor – dob, Németh Alajos – basszusgitár), az egyik legképzettebb orgonistával, Papp Gyulával, egy nagyon muzikális szólógitárossal, Szűcs Antal Gáborral, és a legjobb hangú énekesével, Vikidál Gyulával, addig A híd már továbblépett a műfaji sztenderdeken, és megmutatta, milyen az első osztályú, minőségi hard rock, aminek már volt némi west coastos és itt-ott heavy metálos húzása is. Sokan megkapták 1981 karácsonyára, néhány hétig hallgatták, majd 1982 januárjában az országot sokkolta a hír:

fél évvel a Piramis és a Beatrice feloszlása után megszűnt a Dinamit, mert – főleg Vikidál – nem tudta elviselni a nemtelen támadásokat.

Ne feledjük: egy olyan korban vagyunk, amikor a kívülállás mítosza egy rockzenekar aranyfedezete volt. Amikor azt mondták róluk, hogy az állam hozta létre őket, hogy „jó útra térítsék a fiatalokat”, az maga a fekete kampány volt. A híd viszont műfaji keretei között az egyik legjobban hangszerelt, apró részletekig kidolgozott magyar rocklemez, olyan imponáló felütéssel, mint a Te mondd meg!, az egészen metálos Dzsungelharccal vagy az egyik legjobban sikerült rockballadánkkal, a Tépd el az időt! című slágerrel.

9. Skorpió: A rohanás
Pepita, 1974

Van, aki az 1974-es A rohanást tartja első hard rock albumunknak, van, aki az 1972-ben kiadott Élő Omegát, de ha választanunk kellene, hogy melyik a valódi hard rock, akkor az a Skorpió-album, vastagabb, hard rockosabb hangzása miatt ez nem lehet kérdés. Ugyanakkor az is beszédes, hogy bár minden lehetősége adott volt, a Skorpió nem volt képes beindítani azt az ifjúsági mozgalmat, amelyet ezzel a szóval írtak le a szociológusok: csövesjelenség. A Skorpió egy prémium albumokat előállító, alapvetően hard rockos kiállású, funkot, néhol jazz-rockos témákat is felvillantó,

első osztályú rockbanda volt, laza, de sok esetben kínos szövegekkel.

Annyira laza és cool volt, hogy nem könnyű eldönteni, ki nyerné az országos lazasági verseny döntőjét, Frenreisz Karesz vagy az ötvenezer ember előtt is bájosan unott képpel rágózó Somló Tamás. Amit A rohanás kínál, az mindenképpen meggyőző: kidolgozott vokálmunka, pazar hangszerelés, csillogó funkos slágerek. A mindent vivő dal persze az Így szól hozzám a dédapám, ami elsőre olyan, mintha egy úttörődal lenne. Ennél sokkal izgalmasabb A rohanás, a Jó lenne, ha jó lenne. A Skorpió világszínvonalon szólt már 1974-ben, nem rajtuk múlt, hogy csak Kelet-Európában lettek világsztárok.

10. Omega: Élő
Hungaroton, 1974

Az Omega Élő című albuma maga volt az életjel, a zenekar ezzel a lemezzel bizonyította be életrevalóságát, mert ahogy a közéletben minden napot meg kell nyerni, úgy a rock and rollban is. Főleg azok után, hogy Presser Gábor, a zenekar első számú dalszerzője, Laux József dobos és menedzser, valamint a szövegíró Adamis Anna elhagyta a zenekart. Az akkor már tízéves Omegának bizonyos szempontból jól jött a váltás, Kóbor Jánosnak a hard rockos kiállás amúgy is jobban állt, mint a beates bohóckodás, Presserrel nagyon nem lehetett volna keménykedni, mindenkinek így lett a jó. A Neotonból érkezett az új dobos, Debreczeni Ferenc „Ciki”, míg a billentyűs hangszereket Benkő László vette át. És ekkor lépett színre Sülyi Péter, az Omega új szövegírója, aki keményebb szövegeket hozott Adamis álmodozóbb lírája helyett. Hogy az Élő Omega klasszikus hard rock album-e, vagy inkább hard rock jellegű munka, arról hosszan lehetne vitatkozni, de arról nem, hogy hatása miatt mindenképpen helye van a listán.

Az Élő Omega gitárhangzásának nincs meg az a fémes, vaskos soundja, de néhány év múlva a koncerteken korszerűbb effektekkel, torzítókkal ezek a dalok már igazi hard rock mennydörgést idéztek meg.

Az Élő Omega mindenkit meggyőzött arról, hogy a hűtlen barátok nélkül is működik a gépezet, olyan remeklésekkel, mint a Törékeny lendület, a Varázslatos, fehér kő vagy az Egy nehéz év után, így nemcsak az éjszakai országút várt rájuk Makó és Hódmezővásárhely között, hanem övék lett a csillagos ég, maga a Gammapolis, azaz más néven a teljes német nyelvű piac.

Ez is érdekelheti

Németh Gábor, a dobos, aki fél évszázada nem ismeri a pihenést

A magyar rocktörténet meghatározó muzsikusának életműkoncertje visszahozza a műfaj nagy korszakát, amikor még a zenéért, nem másért jártunk a bulikba.

A Republic megtanította repülni a magyar bálnát

35 éve, 1990-ben alakult a Republic zenekar, és még abban az évben fölvette a bemutatkozó lemezét, az Indul a mandula!!!!-t, ami most újra megjelent piros, ezüst és hagyományos fekete színű vinylkorongokon.

Színre bontás, avagy „színek és változatok” a művészetben

Míg a színhűséget hitelesítő Pantone-színskálát a New Jersey-ben található Pantone LLC festékgyárról nevezték el, addig a színek szimbolikája az archaikus kultúrákig vezethető vissza. Nem csak a textiliparban vannak divatszínek, az is előfordul, hogy a kultúrában is „összeöltöznek” az alkotók.

Ő maga a rock, ő maga a roll

A Tankcsapda valamit nagyon tud, tudniillik harmincöt éve feljutott a csúcsra, és ott is maradt mind a mai napig. A siker záloga Lukács László.