„Vigyázat! A break veszélyes!” – olvashatjuk a negyven éve megjelent Jól nézünk Miki című Fenyő Miklós-albumon. De vajon miért? A sok szkreccselés miatt a fül-orr-gégészeten kötünk ki, vagy a traumatológián kell várakoznunk, mert túl vadul nyomtuk a Fantomas-breaket?

Fotó: Poós Zoltán / Kultúra.hu
Fotó: Poós Zoltán / Kultúra.hu

Amit biztosan tudunk, hogy a Jól nézünk Miki az első magyar breaktánc ihlette album, és az teszi még különösebbé, hogy megjelenése után 1989-ig kellett várnunk a második, teljes egészében raphatású lemezre, és ami legalább ilyen különös: a „második eljövetel” egy keresztény rap (!) album, amellyel a Neuroticot maga mögött hagyó Pajor Tamás jelentkezett az Amen zenekarával. Persze ezekben az években voltak még breakkel összekacsintó magyar dalok, az Első Emelet szintén 1984-ben megjelent bemutatkozó albumán például ott a ma már nem annyira píszí Dadogós break, vagy említhetnénk még a Neurotic Brék című számát is, amely majd rárakja Pajor Tamást a rapvonatra.

És ott van az Európa Kiadó 1985 körül született Küldj egy jelet című felvétele, amely 1987-ben jelent meg hanglemezen, de a Sexepil Egyesült Álmok című 1988-as albumán is számos rap jellegű szövegmondás hallható. Ám aki először állt elő a breakkel, az Fenyő volt, ezt nem lehet elvitatni tőle, mégpedig az 1983-ban, a Hungária feloszlásának évében publikált Miki című albumán. Ez volt a Lépjük a lépcsőt című „felhívás breakre” dal, amely meglepő módon nem is lógott ki különösebben a Hungária-hagyomány folytatásaként  értelmezhető rock and roll albumról.


1983-ban afféle győzelmi kényszer jellemezte az ex-Hungária zenekarait (R-GO, Dolly Roll, Fenyő), hiszen már látható volt, hogy az R-GO sikeres, csikidamos világával, légiós, egzotikus jelmezeivel Szikora saját jogán lett mind a Dolly Roll, mind Fenyő Miklós konkurense. Még az R-GO berobbanásánál is hangosabb volt az 1983 szilveszter éjjelén a tévében látható Dolly Roll-show, amely után azonnal kitört a Dolly Roll-láz. Szinte majdnem olyan hőfokon, ahogy 1980 őszén berobbant a Hungária. Fenyő nyilván meghökkent, nem számított arra, hogy volt zenésztársai úgymond mindent eltanulva tőle Memphis helyett a napfényes olasz tengerpart felé veszik az irányt.

A Dolly Roll lemeze öt hónap alatt platina lett, amit úgy adott át neki a Hungaroton menedzsmentje, mintha Dollyék olasz pizzát rendeltek volna a San Remó-i strandon. Mellesleg az R-GO is megkapta a kiemelt műsorsávot, a szilveszteri Pulzusban mutatkozhattak be, csak egy évvel korábban, mint a Dolly Roll. Fenyőt a Hungaroton versenyistálló-szemlélete miatt is hajtotta a győzelmi kényszer, a Hungária 1983-as feloszlatása után szinte azonnal stúdióba vonult, és még abban az évben megjelentette Miki című albumát, majd alig pár hónap múlva a nyugat-berlini élményei hatására már a boltokban volt a breaklemeze is. Mindkettőt kapkodás jellemezte, ráadásul egyik sem futotta ki magát.

A zenés kalandozás folytatódott, a következő évben a breaket maga mögött hagyva nyers rockabillyhatású lemezzel próbálkozott, és csak ennek kudarca után csatlakozott a Modern Talking sikereit meglovagoló Modern Hungáriához, ami karrierje mélypontjának bizonyult. De még maradjunk 1984 nyaránál, amikor is megjelent a Jól nézünk Miki, amely csak bevégezte, amit 1983-ban, az első szólólemezén a Lépjük a lépcsőt című dallal  elkezdett.

Ebben az időben Fenyő volt az ország tánctanára.  A Casino twisttel tvisztelni tanultunk, a Limbó hintóval limbózni, majd jött a break. A Jól nézünk Mikivel az a legnagyobb baj, hogy nincs fókusza. Izgalmas, nagyon is modern a hangképe, és finoman szólva is zavart okozott az éterben a szkreccs, a csattogó gépi dobsound, az állandó pulzálás. Váratlan volt, mint amikor az úttörőtáborban a reggeli ébresztő után azonnal tornagyakorlatok jöttek a madárfüttyös kézilabdapályán. És nemcsak fókusza nincs a lemeznek, de nincs rajta igazi sláger sem, a Ye-ye Mr. Yello és a Coco-loco sem hozott áttörést. Vessük össze mondjuk a Dolly Roll Arrivederci amore vagy a Windszörny című dalaival, amelyeket az egész ország énekelt 1984 nyarán.

Fenyő breakműsora olyan volt, mintha csak egy projektet hallanánk a BNV-n, a Frutta (az első magyar dobozos üdítő) standja mellett, szóval lehetett volna egy kellemes termékbemutató a breakből. A lemezt pedig ki kellett volna érlelni.
Ugyanakkor ez a dadaista breakdiszkó kellemesen meghökkentő, kiáltvány jellegű album, amely a modern kor eljövetelét hirdeti.

Támad a breaktánc-forradalom, / átfut az áram a végtagokon,
Tört figurákra széttagolom, / Rögtönözök szabadon, szabadon,

Még akkor is az, ha nem került fel a listákra, és tulajdonképpen bukásként könyvelhető el. Nem véletlen, hogy egy év múlva, 1985-ben Fenyő fiatal zenészekkel újból összerakott egy Hungária néven futó csapatot. Mégis, mint a break és a hiphop honi Keresztelő Szent Jánosa városképileg is értelmezhető hatást produkált. Megjelentek a breakesek a Váci utca környékén és a Jászai Mari téri aluljáróban, még a Frutta reklámjában is brékeltek a gyerekek. Meg kell említenünk az album kreatív tasakját, a foglalkoztató, kivágható bookletlapot, amely ugyanazt a kreativitást viszi tovább, mint az Aréna album tasakjának szintén kivágható papír szemüvege. Ha mára már hiányzik is a pesti aszfaltról és az aluljárókból a break dance csapat, csak rárakjuk a lemezjátszó tányérjára a kivágott készséget, mint valami break laterna magicát, és azonnal táncolni kezdenek a melegítős gyerekek.  

Miki: Jól nézünk Miki, Hungaroton, 10 szám, 41 perc