- A gólyakalifa, a Naphimnusz, a Lukács-passió és a Verkündigung után eljött az ideje az első szimfónia megírásának. Miért várt vele eddig?
- Úgy gondolom, a szimfónia az opera mellett a zenei műfajok csúcsa. A legnagyobb zeneszerzők életművének legfontosabb darabjai tartoznak ebbe a műfajba - ez épp elég ok, hogy a ma zeneszerzője riadt tisztelettel tekintsen rá. Én mindeddig nem mertem próbálkozni vele, míg most, Hollerung Gábor karmester felkérése miatt úgy véltem, talán eljött az idő, hogy tegyek egy tétova kísérletet. Hollerung Gáborral és a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral rendkívül jó a kapcsolatom, Magyarország egyik legkiválóbb szimfonikus együttesének tartom őket, és rendkívül hálás vagyok, hogy egy igen nagyszabású együttest (a zenekar mellett kórust, énekes szólistát, elektronikát és kiterjedt ütőparkot) foglalkoztató művet készíthettem.
- Ez a mű egy "személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel" - írja a műismertetőben. Mi volt az a konkrét szituáció vagy személy, ami megihlette?
- A mű egy szerelem létrejöttét és elmúlását ábrázolja a boldogságtól az elválás reménytelen fájdalmán át, majd az új szerelem ébredését, az újjászületést egy másik ember oldalán. A IV. tételben a főhős lelkét démonok gyötrik és pokolra viszik, majd onnan tündérek hozzák vissza.
- Miért pont a szerelmet választotta témának?
- A zeneszerzők, akárcsak az írók, költők, színészek vagy képzőművészek, az átlagnál exhibicionistább lények, imádnak látványosan szenvedni, így aztán gyakran és előszeretettel írják bele magánéletük történéseit a műveikbe. Ez alól én sem vagyok kivétel. Komolyabbra fordítva a szót: talán így könnyebb az embert foglalkoztató, gyötrő lelki terhektől megszabadulni, a komponálás egyfajta öngyógyító erővel bír. A szerelem - a hit mellett - az ember életének legmeghatározóbb része. Az élet eseményeit, történéseit legtöbbször e szemüvegen át szemléljük. Igen közhelyszerű téma, dehát mi másról írnék?
- Mennyi időt vett igénybe a komponálás? Hosszú és küzdelmes vagy rövid és könnyed alkotói folyamat áll mögötte?
- Majdnem pontosan hét hónapig tartott a komponálás. Közben nemigen lehet mással foglalkozni. Egy ilyen méretű munka mindig rendkívüli erőfeszítést kíván, amit én ugyan annyira nem kedvelek, dehát én vagyok a hibás, minek választottam ilyen szakmát...
- Min dolgozik jelenleg?
- Most épp a szimfónia próbái zajlanak. Decemberben egy Victor Hugo-darabhoz írok színházi zenét, ezután pedig a 2010. évi debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyére komponálok egy harminc perces oratóriumot.
Budafoki Dohnányi Zenekar
2009. november 21. 19.30
Művészetek Palotája ? Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Km.: Szabóki Tünde, Németh Judit, László Boldizsár, Kálmán Péter, Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karig.: Szabó Dénes), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karig.: Balassa Ildikó), MR Énekkar (karig.: Somos Csaba)
Vez.: Hollerung Gábor
Gyöngyösi Levente: I. szimfónia (ősbemutató)
Beethoven: IX. szimfónia
Magyar Szimfonikus Körkép
Vox Fortissima