„Kezdettől fogva tudtuk, hogy a Hajógyárból próbatermekkel, stúdiókkal, játszóhelyekkel, vizuális művészetekkel, kortárs színházzal, kortárs táncművészettel, kortárs irodalommal és gasztronómiával egy világbajnok kulturális, popkulturális, művészeti centrumot lehet létrehozni. De ez sok időbe fog telni, sok jogszabályi körülmény, közbeszerzés szükséges hozzá, ezért Dénes Adélt (a Petőfi Kulturális Ügynökség könnyűzenei Iigazgatóságának vezetőjét – a szerk.) arra kértem, hogy addig is hozzon létre egy virtuális hajógyárat az online térben” – fogalmazott Demeter Szilárd, a magyar könnyűzene megújításáért felelős miniszteri biztos a megnyitón.

Demeter Szilárd

Hozzátette: Dénes Adél összegyűjtött egy csapatot, amely beárazta az elindulást. „A kísérleti jellegű videókat az első pillanattól kezdve megmutatták nekem, de én csak a képi világot figyeltem, később már azt sem. Egyrészt azért, mert láttam, hogy az irány jó, másrészt óhatatlanul van egy pozícióm, magyarán: én vagyok a főnök, tehát bármit mondok, az emberek annak próbálnak majd megfelelni. Márpedig a popkultúra, a könnyűzene attól működik jól, hogy ha az alkotók, az előadók a saját karakterüket, a saját szabadságukat tudják belevinni.

Adéltől ezért azt kértem, hogy ez a szabadság terepe legyen.

Ennek eredményeként számos videó és tartalom elkészült, megjelent, amelyek egy részét már én is láttam és jónak találom. Köszönöm nekik az eddigi munkát, és további sok sikert kívánok” – mondta Demeter Szilárd.

„Egy évvel ezelőtt megszületett bennünk az az igény, hogy a könnyűzene gazdagságát vizuálisan is igényes formában mutassuk be. Olyan platform létrehozása volt a cél, amely egy közös otthont nyújt a kortárs alkotóknak és a közönségnek is” mondta Dénes Adél, a Petőfi Kulturális Ügynökség könnyűzenei igazgatóságának vezetője, a Hajógyár főszerkesztője. A Hajógyáron nincsenek tabuk és éles határok, csak az alkotás minősége, frissessége és újszerűsége dönt annak a sorsáról. Itt a könnyűzenéről akár egy gasztroműsorban is lehet beszélni, a legszabadabb rapszövegekhez pedig komoly irodalmárok nyúlhatnak hozzá, jegyezte meg.

Dénes Adél

A Kultúra.hu-nak elmondta, hogy a gyártást hosszú tartalomkutatási munka előzte meg: a nemzetközi trendek figyelése közben arra törekedtek, hogy az alkotókhoz és az alkotáshoz új perspektívával közelítsenek. Nem akarnak egy sokadik közömbös felület lenni. Azt keresik, aminek mondanivalója van és ami értéket közvetít. Szerinte a popkultúra nagyon jó helyzetben van Magyarországon, hisz mindannyian részei vagyunk, és erős fogyasztói vannak.

A felület legfontosabb célja, hogy nem tesz különbséget, ugyanazon a polcon, ugyanazzal a tálalással mutatják be az összes művészt, a tetoválókól a néptáncosokon és a producereken át egészen a keramikusokig. „Az ötéves magyar könnyűzenei stratégia elfogadásával sikerült kifejeznünk azt, hogy a popkultúrát végre elhelyezzük ott, ahol mindig is a helye volt: a művészeti ágak között.”

Az elmúlt egy évben huszonöt ember dolgozott a Hajógyáron. Egyelőre videós műsorokkal jelentkeztek, de januárban debütálni fog a Hajógyár.hu multimédiás platformja, egy komplex, interaktív felület, amely egy helyre gyűjti majd a PKÜ összes könnyűzenei programját.

A Hajógyár tartalmairól és céljairól Dénes Adéllal korábban részletesen beszélgettünk.

A platform szerdai nyitóeseményén fellépett Bárány Bence slammer, Ohnody zenész, Esterházy Fanni táncművész, Solére, Saiid és az ék zenekar.

Solére
ék

Fotók: Kultúra.hu/Beliczay László

.