Elvitette a Donatellónak tulajdonított szobrot a szlovák miniszter a lőcsei múzeumból

Művészet

Donatellónak, a korai olasz reneszánsz mesterének tulajdonított mellszobrot találtak Szlovákiában, amelyet korábbi helyéről, a lőcsei Szepesi Múzeumból ismeretlen helyre szállíttatott a kulturális miniszter.

000_49GR764
SLUGSLOVAKIA - ITALY - ART - MUSEUM - SCULPTURE
Creation date8/3/2021
CountryUndefined
CreditPeter Zupnik / SNM-Spiš Museum / AFP
File size/pixels/dpi11.59 Mb / 2577 x 1572 / 300 dpi
Special InstructionsRESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / Peter Župník / Archives of the SNM-Spiš Museum in Levoča / HANDOUT / " - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS +++ TO GO WITH AFP STORY by Petra VRABLICOVA +++
ALTERNATIVE CROP
ALTERNATIVE CROP - This undated handout photo relaesed by the SNM-Spiš Museum in Levoča, Slovakia, shows a marble bust attributed to Italian Renaissance sculptor Donatello, depicting Italian noblewoman Cecilia Gonzaga. The bust had spent centuries in a former manor house in central Slovakia, whose owners, the noble Csaky family, left the bust behind when they fled the advancing World War II front in 1945. Later, it was moved to the Spis Museum in Levoca. An art historian of the museum in 2019 found the work marked "unknown autho
A Donatellónak tulajdonított mellszobor. Fotó: Peter Zupnik / SNM-Spiš Museum / AFP

A Cecilia Gonzaga olasz nemesasszonyt, Donatello kortársát ábrázoló mellszobrot évszázadokig a Csáky család Közép-Szlovákiában található szepesgörgői kastélyában őrizték. A család a második világháború idején, 1945-ben a front közeledtével külföldre menekült. A kommunisták csehszlovákiai hatalomra kerülése után az épületben nevelőotthont rendeztek be lányok számára, akik még játszottak a szoborral. A szobor később a Szlovák Nemzeti Múzeum alá tartozó, a régi lőcsei városháza gótikus épületében elhelyezett Szepesi Múzeum raktárába került, a 19. századi gyűjteménybe ismeretlen szerző műveként, s el is feledkeztek róla – mondta el Mária Novotná, a múzeum volt igazgatója. Marta Herucová szlovák művészettörténész figyelt fel a carrarai márványból készült alkotásra, amikor 2019-ben a 19. századi gyűjteményben dolgozott. A szobor ismeretlen szerző alkotásaként szerepelt, de a talpazatára ez volt írva: Ceciliae Gonzagae, Opvs Donatello (Cecilia Gonzaga, Donatello műve). A művészettörténész hamisítványra gyanakodott, hiszen a reneszánsz stílusú mellszobrokat készítő művészek soha nem írták rá művükre az eredeti alkotó nevét, de a műalkotás anyaga, a részletek és a felirat sokatmondóak voltak – mondta az AFP francia hírügynökségnek.

Herucová kapcsolatba lépett a Csáky családdal, de Csáky Móric (Moritz Csáky) még csak 11 éves volt, amikor a család Bécsbe menekült. Arra azonban emlékezett, hogy látta a mellszobrot a loggián, ahol nyáron a család vacsorázott. Herucová ezután Francesco Caglioti olasz művészettörténész professzorhoz fordult, aki kételkedett a szobrászt illetően, de nem fejtette ki részletesen, miért. A művészettörténész külföldi intézményekkel együttműködve akarta folytatni a kutatást, de a szobornak nyoma veszett. Az Új Szó című szlovákiai magyar napilap értesülései szerint a műalkotást Martina Šimkovičová kulturális miniszter utasítására szállították el a lőcsei múzeumból májusban, és feltehetően az aranyosmaróti járáshoz tartozó Kistapolcsányban lévő, a belügyminisztériumhoz tartozó biztonsági-technikai központban helyezték el. Hétfőn a Nyitott Kultúra és a Szabad Muzeológia Platform nevű szervezetek képviselői sajtótájékoztatón szólították fel az illetékeseket, hogy a Donatellónak tulajdonított szobrot haladéktalanul adják vissza a lőcsei Szepesi Múzeumnak. Felolvasták Csáky Móric magyar származású osztrák történész üzenetét is, aki óva intett attól, hogy az egykor a családja tulajdonát képező műalkotás politikai játékszerré váljon. Idézték a kulturális minisztérium állásfoglalását is, amely szerint mesterséges botránykeltés folyik. Csáky Móric leszögezte: a család semmiféle restitúciós igényt nem tart a műalkotásra, és bízik benne, hogy nem kerül sor a szobor második elkobzására, visszakerül „méltó és tisztességes helyére”, a lőcsei Szepesi Múzeumba, ahová tartozik.