043_dpa-pa_1489B2006A8F9D4E_16.jpg

Eötvös Péter kapta a Kossuth-nagydíjat

Zeneszerző, karmester, tanár, aki egy interjúban úgy fogalmazott: „dzsessz és székely zene, ez vagyok én”. Eötvös Péter a 20-21. századi zene nemzetközi színtéren is ismert és elismert alkotója.

Zenészcsaládból származik, így gyermekkorától magától értetődő volt számára, hogy zenével foglalkozzon. Négyéves volt, amikor zongoratanárnő édesanyja játékát hallva elkezdte a kottaképet – „az öt vonalat és a kis gombócokat” – vizsgálni. Mikor édesanyja eljátszotta neki az első vonalakra rajzolt hangjait a zongorán, jött a felismerés: ezeket ő alkotta, és lám, a papírra írt hangok megszólalnak, tehát ő zeneszerző!

Hét-nyolc évesen már saját kompozíciókat írt, ezek – mint később fogalmazott – színházi és filmzenék voltak. „Az első gyerekkori kompozícióim történetekhez kapcsolódtak: az egyik A dzsungel könyvére alapult és Riki-tiki-tévi volt a főszereplője, a másik darabom – bizonyosan Debussy hatására – Az öreg mackó délutánja címet kapta. 10 éves koromban írtam egy kantátát Arany János Mátyás anyja című művéből, amit volt szerencsém akkor Ligeti Györgynek előjátszani és -énekelni (akkor még szoprán hangom volt). Tehát már gyermekkoromtól fogva a szituációteremtés érdekelt” – fogalmazott a Budapest Music Center honlapján olvasható interjúban.

A tanára Bachon, Mozarton kívül Bartók gyermekeknek szóló sorozatát is tanította, így Bartók hamar a zenei anyanyelvévé vált. Véletlenül lett karmester. „1963-ban, miután tizenkilenc évesen megszereztem a zeneszerzés-diplomámat, jelentkeztem a főiskolára, a karmester szakra. A felvételin rosszul dirigáltam, kirúgtak, de a nyakamon volt a pallos, mert ha nem tanulok tovább, elvittek volna katonának. Kaptam egy ösztöndíjat Kölnbe, de a két év után megszerzett karmesteri diplomámat rögtön a fiókba zártam, nem érdekelt, mert a klasszikus iskolai repertoárhoz és a régimódi ütéstechnikához semmi közöm nem volt.” Azonban egy kölni karmesteri felkérés sikere hozta sorra a kortárs zenei darabok dirigálására vonatkozó meghívásokat. A 20. és 21. századi zene alkotta a repertoárja gerincét. A vezénylést a gyakorlatban tanulta meg igazán a Pierre Boulez alapította párizsi Ensemble InterContemporain élén. Karmesterként az elmúlt évtizedekben a világ legnagyobb zenekarait, többek közt a Berlini, a Müncheni, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat dirigálta rendszeresen, első vendégkarmestere volt a Budapesti Fesztiválzenekarnak és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak. 2022 óta a Concerto Budapest első vendégkarmestere.

Gagarin első repülése meghatározó élmény volt számára, egész életét végigkísérte a kozmoszról való gondolkodás. „A gravitáció az én felfogásomban a tonalitással áll rokonságban. Az én zeném bizonyos értelemben tonális, mindig van egy alaphang, amire építem az egész vertikális rendszert, csak gyorsan változik ez az alaphang. Számos művet komponáltam erről” – fogalmazott az InfoRádiónak.

A németországi éveket párizsi és hollandiai időszakok követték, Eötvös Péter több mint harminc évet élt külföldön. „Kint épültem föl, ott alakítottam ki szakmai pályámat. Én a nyugat-európai kultúrának vagyok a része, a gyökereim azonban itthon vannak” – fogalmazott. „Alapvetően az európai zene gyökeréből táplálkozom. De jön ehhez egy csomó tapasztalat, amely a kelet-ázsiai, a japán, a koreai zenekultúrák tanulmányozásából adódik. Például az időhasználatoknál vagy a hangközöknél. A hangközökben érzem a karaktert. Ezekre támaszkodom, mint egy festő a színekre. Ezt tudom az európai vonallal egyesíteni. Ebből nagyon erős az a vonulat számomra, amelyet Varèse, Muszorgszkij képvisel, vagy Schönberg. Legerősebben természetesen Bartók hatott rám. Nem csupán ő az első, hanem olyan ő a zenében, mint az anyanyelv. Épp, ahogy magyarul beszélek, ennyire erős a bartóki hatás. Ott él bennem - mesélte a hvg-nek.

Ötvenéves korában kezdte komolyan foglalkoztatni az opera műfaja, első egész estés alkotását, a Három nővért 1998-ban mutatták be. Eötvös Péter állítja: amikor operán dolgozik, az nem pusztán megzenésítést jelent, lényegében beleéli magát a történetbe, a darab képzeletbeli világában telnek napjai. „Számomra mindig a színház az első. Minden opera esetében az első rendezésnél derül ki, miként működik a cselekmény. Nekem látnom kell magam előtt, hogy melyik szereplő honnan jön be, s miként alakul a színpadi szituáció. Valószínűleg ezért érnek el magas előadásszámot az operáim, mert mindig a színház felől közelítek az anyaghoz. A zene funkciója, hogy végigvezesse a befogadót a jelenetek, karakterek érzelmi változásain. Ne feledje, hogy én kezdetben színházi és filmzenéket szereztem, és ezt már ott megtanultam” – összegezte a Finestnek. Azóta 13 operát komponált. Első magyar nyelvű operája a Magyar Állami Operaház felkérésére született Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című művéből. A Valuskát tavaly mutatták be.

1991-ben megalapította Magyarországon a Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványt, 2004-ben pedig az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, amelyek ösztöndíjjal, továbbképző kurzusokkal támogatják fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését, maga is számos kurzust tartott, sok karmester tekinti mesterének. A Kossuth-díjat 2002-ben, a legmagasabb állami kitüntetést, a Szent István-rendet 2015-ben kapta meg. Számos nemzetközi elismerést tudhat magáénak, a berlini Művészeti Akadémia, a budapesti Széchenyi Művészeti Akadémia, a Drezdai Művészeti Akadémia, valamint a Svéd Királyi Akadémia tagja.

Ez is érdekelheti

Eötvös Péter kapta a Cziffra Fesztivál életműdíját

Díjátadóval és gálakoncerttel zárult vasárnap a Cziffra György Fesztivál: az életműdíjat idén Eötvös Péter karmester, zeneszerző, zenepedagógus és Csiba Lajosné Emődi Györgyi karvezető, zenepedagógus kapta, Tehetség díjjal pedig Abouzahra Amira hegedűművészt, Lukács Gergely tubaművészt és Vida Mónika Ruth zongoraművészt jutalmazták.

Eötvös Péter első magyar nyelvű operája már elérhető az OperaVision oldalán

A 80. születésnapját ünneplő, világhírű magyar operaszerző, Eötvös Péter első magyar nyelvű operája, a Valuska január 19-től hat hónapon át ingyenesen látható az OperaVision internetes platformján.