Ezek az emberek bekötött szemmel is képesek slágert írni

Popkult

Zenés talkshow-ból hiánypótló tehetségkutatóvá avanzsált Lil Frakk műsora, amelyet idén Sávlekötő Camp by OTP Junior néven rendeztek meg. Az alternatív zenei tehetségkutatóba kizárólag saját szerzeményekkel jelentkezhettek a dalszerzők, akik a bejutást követően többnapos, szimulációs játékhoz hasonló alkotótáborban bizonyíthatták a tehetségüket és a rátermettségüket. A műsort életre hívó idea, valamint a saját alkotói folyamatai és motivációi kapcsán a házigazdával, Lil Frakk-kal beszélgettünk.

Miként indult a Sávlekötő-projekt, miből nőtte ki magát a műsor?

A Sávlekötőt a Színház- és Filmművészeti Egyetem Televíziós műsorkészítő képzésének vizsgafeladataként kezdtük el az egyetemi barátaimmal, Márky Annával és Gabnay Mátéval, akikkel azóta megalapítottuk a Kráss Kontent műsorfejlesztő és -készítő céget. A Sávlekötő esetében minden adás egy adott előadó köré épült. Kiválasztottuk egy dalát, amelyet elemeire bontottunk, sávokra szedtünk, és megnéztük, hogyan és milyen munkafolyamatok során épül fel a szerzemény. Az adásokat egyénre szabott játékokkal, gegekkel gazdagítottunk. Például találkozót szerveztünk Azahriahnak egy régi idoljával, LL Juniorral, Lovasi Andrásnak pedig azt a feladatot adtuk, hogy kis medencéből halásszon ki műanyag halakat. Fontos volt számunkra, hogy egy olyan közszolgálati feladatot ellátó, televíziós színvonalú YouTube-műsort hozzunk létre, amely a zenéről szól, de laikusok számára is érthető, szórakoztató, és érdemi információkkal szolgál a meghívott művészekről felszínes backstage-sztorik helyett. A talkshow több évadot élt meg, idén azonban formátumot váltottunk, így született a Sávlekötő Camp by OTP Junior, a dalszerzők tehetségkutatója.

 Miért éreztétek szükségét annak, hogy tehetségkutatót hozzatok létre?

Szükségét éreztük egy olyan zenei tehetségkutató létrehozásának, amelyben a zene van a fókuszban, és amely megfelel a mai zeneipari sztenderdeknek és működésnek. Ma már főként az interneten keresztül hívják fel magukra a figyelmet a feltörekvő tehetségek. Saját maguk által írt dalokat adnak elő mások szerzeményei helyett, így ezt várja el tőlük a közönség és a fesztiválszervezők is. Ezért döntöttünk úgy a szervezőtársaimmal, hogy csak saját dalokkal jelentkezhetnek a versenyzők a Sávlekötő Camp by OTP Junior műsorába. Már nem elég, ha valakinek jó hangja van. Előadóként olyan személyiségnek kell lenni, akivel azonosulni tudnak a hallgatók, és fontos, hogy közvetlenül a személyiségéből fakadjon a zene. Hiszen így lesz karakteres, egyedi, őszinte.

A jó hang és az egyéni imidzs mellett pedig a kimagasló alkotói és előadói képesség is elengedhetetlen. Egy énekesnek éppúgy meg kell tudnia ragadni a hallgató figyelmét a rádión vagy Spotify-on keresztül – arc nélkül, csupán a zenéje által –, mint egy komplett zenekarnak. Ez az oka annak, hogy az előválogató során nem színpadi előadásokat néztek a táborvezetőink, hanem felvételről hallgatták a beküldött demókat, azoknak is csak az első egy percét.

Mi alapján választottátok ki a döntéshozó táborvezetőket?

Olyan táborvezetői csapat összeállítása volt a célunk, amely teljes mértékben lefedi a magyar könnyűzenei színteret, és ezáltal minden szubkultúra képviselőjét képes hozzáértő módon értékelni. Ugyanakkor fontos volt, hogy a rapperek, a zenekarok és a producer-énekes párosok egyaránt találjanak olyan táborvezetőt, akire felnéznek és akivel tudnak azonosulni. Kiváló csapat jött létre. A kiválasztott táborvezetők különböző értékeket képviselnek, de egyaránt kiemelkedő a munkásságuk. AKC Misi az újhullámos trap meghatározó képviselője. Lábas Viki a Margaret Island énekesnőjeként atombiztos bástyája a hazai popzenének. Szendrői Csaba az Elefánt frontembere, az alternatív könnyűzene kiemelkedő alakja. A BSW tagjai az underground rapből indultak, ma pedig a YouTube trending éllovasai.

Milyen koncepció mentén épült fel a versenyzőket rostáló tábor programja, és melyek voltak az ott töltött napok kiemelkedő pillanatai?

A tábor négy napján szimulációs játékhoz hasonlóan modelleztünk le egy előadói karrierívet. Olyan feladatokat és megoldandó helyzeteket sorakoztattunk fel, amelyekkel általában a való életben is találkozik egy feltörekvő előadó az útja során. Az első napon minden versenyzőnek készítenie kellett egy dalt a saját stílusában, három óra alatt. A második napon az együttműködés volt a cél, így a táborozók kettesével csapatokat alkottak, és közösen készítettek dalt. A harmadik napon generáltunk egy pályakezdő koncertszituációt. Az előadók általában nem a Budapest Park színpadán debütálnak, hanem sokkal kevésbé impozáns és motiváló helyeken. Ezért kialakítottunk egy beltéri koncerthelyszínt, amelynek a nézőterét nyugdíjasokkal töltöttük meg.

Ez erős szűrőt jelentett, sok versenyzőnél fordult a kocka. Megmutatkozott, hogy hiába jó dalszerző valaki, ha tapasztalatlan előadó, ahogy az is bebizonyosodott, hogy az az előadó is lehet igazán lehengerlő, akinek több nehézséget okoz a dalszerzés. Ezt a feladatot egy úgynevezett showcase esemény szimulációja követte. Az ilyen eseményeken zeneipari szereplőknek, döntéshozóknak mutatkoznak be az előadók, és lehetőségük adódik, hogy felhívják magukra a figyelmet az áttörés érdekében. Ez történt itt is. Az utolsó kihívás egy tizenöt perces, klubközönségnek adott élő koncert volt, amelyet mind a három döntőbe jutó formáció egyedileg állított össze – ez alapján dőlt el, hogy ki a nyertes.

Mit kapott a nyertes?

Olyan nyereménycsomagot állítottunk össze, amely segítheti a nyertest az érvényesülésben. A kereskedelmi tévés tehetségkutatókkal ellentétben mi nem ígérünk világhírt, de nem is kötöttük meg a győztes kezét meghatározott időre. Mi ugródeszkát tudunk biztosítani. A nálunk elkészült dalok szerzői joga száz százalékban az előadóké marad, így a győztes maga is tisztán rendelkezik a saját szerzeményei felett. Nem erőltetünk rá egy adott kiadót, de felkínálunk egy opcionális lemezszerződést, amellyel kedve szerint élhet. Emellett kap hárommillió forintot az OTP Junior jóvoltából, valamint fellépést szervezünk neki a Strand fesztiválra. A legjobb hét versenyző már koncertezett a SopronFesten – ami sokuk első fellépése volt –, és az Artisjus Dalszerző Expóján is részt vehetnek. Emellett pedig a táborvezetők és a showcase napon megjelenő szakmabeliek is felajánlottak különböző lehetőségeket, amelyek tovább segítik a résztvevőket az ismertté válás útján. A SopronFest számomra is érdekes feladat volt, turnémenedzserként és „apukaként” is kipróbálhattam magam.

Milyen élmény volt előadóként a felelősségteljes, biztonságot adó támasz szerepében találni magad a SopronFesten?

Egy éven át terveztük és fejlesztettük a műsor új, grandiózusabb formátumát, de nem gondoltam, hogy a többnapos, pörgős, fárasztó, nagy stábbal történő forgatás ilyen megterhelő lesz lelkileg. Arra sem számítottam, hogy ennyire meg fogom szeretni a versenyzőket. Rengeteget beszélgettem velük, tanácsokat adtam nekik. Nagyon a szívemhez nőttek. Van olyan formáció, amellyel közös dalt fogok készíteni. Én voltam a híd a műsorban, aki kapcsolatban állt a versenyzőkkel, a táborvezetőkkel, a stábbal, mindenkivel. Nehéz feladat volt lelkileg, de minden percét élveztem. Hálás vagyok, és boldoggá tesz, hogy létrehoztuk a műsort.

Hogyan hat a személyes munkásságodra ez a meghatározó élmény?

Megerősített abban, amit eddig is gondoltam: jó, ha nyitott maradok és folyamatosan új arcokat keresek, akiket akár fel is karolok. A kezdő, nálam fiatalabb előadókkal való munka engem is megújít, felfrissíti a zenéről való gondolkodásmódomat. Ők sok esetben többet tudnak tanítani nekem, mint én nekik. Erős az új generáció. Nagy tudásuk van, és gyorsan dolgoznak. Ezek az emberek bekötött szemmel is képesek slágert írni, akár 17-18 évesen.

Téged mi inspirál?

A hétköznapjaim, a környezetem. Mindaz, ami körülölel. Folyamatosan jegyzetelek. Ha jön az ihlet, teret adok neki. Szeretem az ösztönös szövegeket.

Miben érzed a felelősséged előadóként?

Abban, hogy a minőségi szórakozás lehetőségét nyújtva tisztán közöljem a gondolataimat és az érzéseimet. Senkit sem szeretnék befolyásolni a meglátásaimmal, sőt: arra bátorítom az embereket, hogy szabadon gondolkodjanak.

Miként tudod fenntartani a szellemi és alkotói szabadságod?

Talán ez a legnehezebb feladat. A külvilágnak dolgozom, de ahhoz, hogy ezt a lehető legjobb módon és minőségben tegyem, magamon, a belső világomon is dolgoznom kell. Nem könnyű feladat időt és teret biztosítani erre egy ilyen pörgős, eseménydús szakmában. Mások szórakoztatása közben fel kell tudnom dolgozni az engem ért élményeket, és meg kell tudnom érteni magam. A másokkal való folyamatos ismerkedés közben önmagam is meg kell ismernem.

Miként dolgozol ezen?

Korábban nagyon intuitív módon éltem az életem, de ma már tudatosan foglalkozom a testi-lelki jóllétemmel. A közelmúltban elkezdtem sportolni, és közel egy éve pszichológushoz járok sématerápiára. Egyre nagyobb önismeretre teszek szert, ami pozitívan hat az önmagammal és a külvilággal való viszonyomra is. Egyre tisztábban látom a kapcsolati hálóm, a tetteimet, az érzelmeimet. El tudom választani a gondolataimat az érzéseimtől, ami alkotóként és magánemberként is nagy segítség.

Nyáron hol találkozhatunk veled?

Hamarosan fellépek a Művészetek Völgyén, majd többek közt a Campus Fesztiválon, a Sziget Fesztiválon, a Strand Fesztiválon és a Szegedi Ifjúsági Napokon is. Be van indítva a motor, és nagyon pörög.

Lil Frakkal július 22-én a Művészetek Völgyében, a Petőfi Kulturális Ügynökség Petőfi Udvarában találkozhatunk. Részletek itt. 

Fotók: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu