|
Csányi Sándor és Schell Judit |
Az Esküvőtől válóperig milliószor látott házassági huzavonák, viaskodások felmelegítése a 20. század elejére zárt históriában. Clarisse és Gerard már az esküvő után egy évvel faséban vannak, minden szó és gesztus csak félreértést eredményez közöttük. Ettől még elvonszolhatnák frigyüket a felhőtlen aranylakodalomig, de közös erővel (és némileg eredeti módon nem annyira anyós, após aknamunkája folytán, hanem szobalány, inas közbejöttével) felszámolják kapcsolatukat. Az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz? Igen. Rejtélyes módon mégis ? feministák keze lenne a dologban? Egy női érdekekre szakosodott válóperes iroda szponzorálja a bemutatót? ? az asszony dobja ki a férjét, aki az elbaltázott életét állítólag szimbolizáló motyójával elbattyog a tartásdíj-fizető nincstelenségbe. Nem úgy fest, mint akiből rövidesen hajléktalan válik, bár ki tudja.
|
Szegezdi Róbert |
Összerendezettség? Annak is örvendenénk, ha a Thália Színházban ?minőségi nevetést? ígérő Béres Attila egyáltalán megrendezte volna a folytatásos Feydeau-t. A stílustalan végeredményt aligha lehet produktumnak elkönyvelni. Élettelen, elcsépelt, tartalmatlan megoldások ? álmegoldások ? mindenütt. E ráfogásos dramaturgia és előadás-vezetés szégyene a színpadnak. Nem kell maró anyagot, vizet lötybölni a perzsaszőnyegre, nem szükséges a szőnyeget felitató elegáns női ruhadarabot bemocskolni, de ha a szörnyű veszteségek ellenére minden ugyanúgy ragyog, és a szőnyeg-, illetve ruhavesztő egyén ügyet sem vet kárára, nem hiszünk el semmit a szemfényvesztésből. Természetesen akadnak a szövegével sem tündöklő estének jobb pillanatai. A ?hatodik felvonás? ricsajában ezek is lenullázódnak. Pedig épp a zárókép jut a legközelebb ahhoz az őrülethez, amelyet talán kabaréabszurdra hajazó lehetséges interpretációnak, a házasságon belül és kívül feje tetejére álló világ újszerűbb lenyomatának fogadhatnánk el.
|
Csányi Sándor és Schell Judit |
Horesnyi Balázs a színműhöz túl tágas teret tovább tágította: az egymástól messze meredező falakra még Európa fővárosát is felfestették épület-panorámaként, a bútorok fölös számban terpeszkednek, mégsem lehet őket tisztességesen berakodni a szintekre bontott, a magasban madárkalitkákat lebegtető díszletbe. Legalább kilenc ablak, ajtó kínálja magát, hogy a szereplők szinte sose tudják, éppen melyikhez és miért mennek, s onnan mi nyílik. A díszlet dadog és fecseg, azonban képtelen közölni például, hogy szemben Clemenceau elnök lakik, és a neglizsében szívesen mutatkozó asszonykának gyakorta integet. S amint az várható, a tágasságba az utolsó negyedórában nem fér be a fogorvosi rendelő ? ahogy meg beügyeskedik, az előadás menetének addigi vékony logikájához nem kapcsolható.