Klasszikus zongoraművészként igenis hallgathatok Joe Cockert és énekelhetek Aretha Franklint
Fehér Lili Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett, Cziffra-díjas zongoraművész, a Póka Egon Művészeti Akadémia (PEMA) szolfézsoktatója, valamint egy díva eleganciáját, egy rocksztár energiáját és egy komolyzenész kifinomultságát ötvöző énekesnő. Zenei stílusában egyaránt megjelenik a pop, a rock, a jazz és az amerikai blues hangzásvilága, de mindennek az alapját a klasszikus zongorairodalomból meríti. Május 15-én mutatja be az önelfogadásról, az élet szeretetéről és a valóság – néhol meglehetősen végletes – sokszínűségéről mesélő Lost Your Mind című kislemezét az Akvárium Klubban.
Milyen koncepció mentén épül fel a hamarosan bemutatásra kerülő kislemezed?
A Lost Your Mind megszületését egy problematikus helyzet előzte meg. Hosszú éveken át nehézséget okozott a művészetem definiálása. Klasszikus zongoraművész vagyok, jazzt is játszom, bluest is játszom, nagyon szeretem a popzenét, ráadásul elektronikus zenét is hallgatok. Nagyon tág zenei spektrumon mozgok, és sokáig nem tudtam kiigazodni magamon. Nem tudtam, hogy ilyen tág zenei ízléssel mégis mit és hogyan fogok alkotni, hogyan tudok egységes és önazonos hangzást létrehozni. Ez feszültséget keltett bennem, amit szerencsére sikerült félretennem, és az alkotás görcsös kényszere helyett az inspirálódásra, töltekezésre helyeztem a fókuszt. Irodalmi műveket olvastam, bővítettem a szókincsem, új nyelveket tanultam, közben pedig a korábbinál mélyebb szinten tudatosult bennem a zene mindent áthidaló csodája.
Azért adtam neki a Lost Your Mind címet, mert puhán fordítva arra szólít fel ez a sor, hogy: engedd el önmagad! Ezt fejtem ki a kislemez azonos című dalában is. A social media nagy nyomást rak az emberekre, sokakat nyomaszt a megfelelési kényszer, de ha elfogadjuk önmagunkat, akkor saját magunkkal kapcsolódva önazonossá válunk. Ezáltal olyan stabilitást élhetünk meg, amelyben biztonságos dolog lazítani és felszabadultan szórakozni.
Mit fogalmazol meg a kislemez többi dalában?
A Többet érsz című dal egy szerelmi csalódás után íródott, amikor rájöttem, hogy sokkal több van bennem zeneileg, mentálisan és lelkileg annál, amit addig mutattam magamból. Ez a kislemez első olyan dala, amibe rengeteg klasszikus zenei elemet csempésztem. A lemezbemutatón úgy fogom előadni, hogy egy része kizárólag klasszikus zongorán alapszik, majd olyan hangközökkel, amikkel például Liszt műveiben találkozunk és olyan zenei motívumokkal, amiket Chopin hangzásából csempésztem át. A Fall Apart című dal a szétesésről szól. Anyukám mindig azt mondta kiskoromban, hogy „bármi is történjék, egy a legfontosabb: maradj a saját stabilitásodban, a saját harmóniádban, és ne ess szét”.
A személyiségemből fakadóan hajlamos vagyok a szétesésre, ha túlvállalom magam – például több helyen vokálozok, burlesque kabaré show-t csinálok, közben dalt írok és szociális életet élek –, és ilyenkor újra és újra rájövök, mennyire hasznos az előzetes időbeosztás. Ebben a dalban arról éneklek, hogy ha mentálisan rendben vagyunk, tudjuk, mit szeretnénk és van egy célunk, akkor nem eshet baj. A Félúton című számot a nagymamámnak írtam, aki tavaly már nagyon rosszul volt, idén pedig elment. Ő inspirált arra, hogy álarcok nélkül megvalósítsam magam. Tudta, milyen mélyen inspiráltak engem Cziffra György és Fischer Annie magyar zongoristák, és ő volt az első személy az életemben, aki elfogadta, hogy négy akkorddal is jól érzem magam, nem feltétlen van szükségem egy harmincperces Beethoven-darab előadására ahhoz, hogy katarzist éljek meg.
Bizonyos tekintetben rock and roll lelkületű emberként miért épp a zongoraművészetet tanultad ki mesteri szinten?
Negyven éven át énekeltek a nagyszüleim a váci Vox Humana Énekkarban, ezáltal templomi kóruskoncerteken nőttem fel. Ez a hangzás beleivódott a személyiségembe. Nagyon szeretem Bachot, Beethovent és Schubertet és a ma élő zongoristák közül a kínai Lang Langot, de őszintén szólva még az ő zenéjüknél is közelebb áll hozzám a romantikus kor zeneisége. Nem tudok és nem is akarok eltérni tőle, hiszen ez adta számomra a legtöbb értéket, életem végéig szeretném megtartani.
Hogyan tudod harmóniában tartani a munkásságodban a klasszikus és könnyűzenét?
Jó élmény megtanulni és a leírás alapján előadni egy Liszt-rapszódiát vagy egy háromszólamú Bach-invenciót, de szükségét érzem, hogy egy ezt követő koncerten előadjam egy saját dalom, amelynek például bluesalapja van. Ezáltal valósul meg az életemben a zenei teljesség.
Templomi kórusban gyökerező zeneiséggel hogyan tudtad kihozni magadból a rockzenét élvező vadócot, „oroszlánt”?
Oroszlán a horoszkópom. (nevet) Hozzáteszem, az asztrozófus édesanyámtól tudom, hogy Szűz az aszcendensem, és ez az oka annak, hogy nagyon sok tekintetben önmagam teljes ellentétje vagyok. A hedonista, mának élő Oroszlán szemben áll bennem a letisztult, rendezett, családcentrikus Szűzzel. Ez a kettősség szépen megmutatkozik a művészetemben is. Mondok egy példát, ami túlmutat azon, hogy egyszerre vagyok komoly- és könnyűzenész. A PEMA-n tanítok – ami óriási megtiszteltetés számomra, hiszen a hazai zenei élet krémje a tanári kar –, és mindig megkérdezem a diákjaimat az óráimon, hogy mi céllal tanulják mindezt. Miért tanulnak összhangzattant, zeneelméletet? Én azért tanultam meg mindezt, mert akkor tudok magabiztosan állni a színpadon, ha azt érzem: mindent átlátok a zeneiségemmel kapcsolatban. Erre a tudásból fakadó magabiztosságra van szükségem ahhoz, hogy önmagamat bátran elengedve, szabadon improvizáljak.
Mely könnyűzenei előadók munkássága áll hozzád közel és segített kibontani a benned rejlő blues-, rock and roll és popzene iránti szenvedélyt?
Elképesztően odáig vagyok Tina Turnerért, Aretha Franklinért, John Mayerért, Oscar Petersonért, Herbie Hancockért és nem utolsósorban az általam tanulthoz hasonló zenei hozzáértéssel rendelkező Lady Gagáért, aki a lemezbemutatóm is sokban inspirálta.
Mesélj, milyen lesz a koncert? Hogyan fogod megjeleníteni a finom eleganciát és a szenvedélyes vadságot?
A koncert első blokkjában adom elő a saját dalaimat, ezen belül bemutatom az új, Néha című szerzeményem is. Ezt követően klasszikusabb vizekre evezünk zeneileg, majd egyedül maradok a színpadon, és elmondok egy verset. A következő blokkban pedig visszatér a blues, a rock, és a koncert fináléjaként berobban a Lost Your Mind című dalom. Ez lesz az első koncertem, ahol a saját művészetemet szólaltatom meg fantasztikus zenészek társaságában, sok ember előtt. A célom összességében: az önmagam iránti és az embertársaim iránti szeretet kifejezése. Szeretek szórakoztatni, mosolyt fakasztani – az elegáns humor a kedvencem, az intelligens humort egyenesen imádom –, és feltölteni az embereket.
A vendégművészem Fehér Balázs lesz, a The Carbonfools egykori frontembere, akinek teljesen eltér a zeneisége az enyémtől. Izgalmas találkozás lesz!