Lukas Moodysson a finom leszbivonallal díszített Kurva Amal után készítette el a hetvenes években játszódó Együttet, amely tekinthető akár az Idióták finomított változatának is. Lars von Trier művéhez hasonlóan ugyanis társadalmi tablót fest ez a film is, méghozzá egy zárt közösség bemutatásával. Egy látszólag ideális helyre, egy középosztálybeli kertváros egyik házában működő kommunába költözik be az iszákos férje pofonjai elől menekülő Elisabeth két gyermekével. Régóta itt lakik öccse, Göran is, aki a legnagyobb jóindulattal és türelemmel igyekszik egyengetni a közösség mindennapjait, miközben barátnője révén a poligámia hátrányaival ismerkedik. A tehetős bankár fiából lett elvakult forradalmár, a pasija helyett a leszbikusmozgalmat választó anya, a helyét egyáltalán nem találó lány és társaik története egyszerre mókás és tragikus, ráadásul a rendező nem méri szűk marokkal sem a sokkoló, sem pedig a bájos jeleneteket. A normalitás határainak és fogalmának vizsgálata mellett Moodysson filmje megmutatja, hogy nem a szabályok határozzák meg az embert, hanem az, hogy az illető eredendően alkalmas-e a szabályok alkalmazására és egyáltalán a boldogság elérésére.
Ebből a filmből sokat tanulhatnak azok, akik a gyökeres változástól várják helyzetük javulását, valamint jól mulatnak majd a nemzeti sztereotípiák kedvelői, hiszen végül mégiscsak az ABBA serkentő dallamaira nyugszanak meg a kedélyek.
Együtt |
(Tillsammans - színes, feliratos svéd filmdráma 106 p. 2000) (16) |
Rendező: Lukas Moodysson |
Színész: Gustav Hammarsten, Lisa Lindgren , Mychael Nyqvist |
Forgalmazza: Grantfilm |