Láthatatlan Filmek Klubja 2009. ősz-tél: Paul Morrissey filmjei a Factory-korszak után

Film

 

A Ludwig Múzeumban működő Láthatatlan Filmek Klubja idén ősszel is visszatér, hogy az eddigi péntekek helyett ezúttal csütörtöki napokon folytassák a hiánypótlást. Október 8-tól Andy Warhol munkatársa, Paul Morrissey amerikai függetlenfilmes rendezőnek már a Factory (Warhol legendás alkotóműhelye)-korszak, vagyis a Warhollal való együttműködés után készített műveit nézhetjük meg. 

A még a Factoryban készített Women in Revolt (Lázadó asszonyok, 1971) és a L'Amour (1972) után a Madame Wang`s Morrissey "politikai" filmtrilógiájának utolsó darabja: egy véresen komoly szatíra az Amerikai Birodalom hanyatlásáról. Főhőse, Lutz a Stazi titkosügynöke, aki azért érkezik Amerikába, hogy előkészítse a kommunista inváziót... A Forty-Deuce (Negyven-egyenlő) a rendező "Street Life"-trilógiájának első darabja, ami Alan Bowne kamaradrámája alapján készült. A direktor a New York-i 42. utcában élő, drogkereskedelemmel és prostitúcióval foglalkozó lecsúszott fiatalok történetén keresztül legjellegzetesebb témáit, a kölcsönös kiszolgáltatottságot, az önáltatást, a kizsákmányolást, a képmutatást járja körül. 

A trilógia második darabjában, a Mixed Bloodban (Félvérek) Morrissey Alphabet City drogbandáinak harcaiba vezeti be a nézőt. A filmben egy brazil asszony és ravasz, ám kissé lassú fia egy olyan gyerekbandát futtat (a Maceterosokat, vagyis a Henteseket), melynek tagjai koruknál fogva még büntetés nélkül megúszhatják az elkövetett gyilkosságokat. Ezt követően egy újabb Morrissey-trilógiával ismerkedhetünk meg: a Beethoven`s Nephew (Beethoven unokaöccse) a kosztümös szörnyfilm-trilógia (lásd még: Flesh for Frankenstein, 1973 és Blood for Dracula, 1974) utolsó darabja, amit a rendező Karl van Beethovenről, a nagy zeneszerző unokaöccséről (és ? a művek tanulsága szerint ? despota nagybátyjához fűződő kapcsolatáról) készített két irodalmi mű alapján. 

A végére marad a fentebb már említett "Street Life"-trilógia utolsó darabja, a Spike of Bensonhurst, melyben egy jóképű, fiatal olasz bokszolót ismerünk meg, aki szociális felemelkedését a megnyert meccsek és a helyi maffiafőnök elkényeztetett lányával kötendő házassága révén akarja biztosítani. A filmek megtekintését felnőtt nézőknek ajánlja a sorozatszerkesztő: Sőrés Zsolt. A műveket DVD-ről, információs vetítések keretében mutatják be minden második csütörtökön, este 6-tól. A belépő 600 forint alkalmanként. Ráadásként pedig a Láthatatlan Filmek Kluba Extra keretében a Morrissey-filmek után a (szintén) tabudöntögető orosz rendező, Andrej Iszkanov két új munkáját is láthatjuk, ha minden összejön... 

Program 

október 8.: Madame Wang's (színes, amerikai, angol nyelven, 95 perc, 1981) 

október 22.: Forty-Deuce (Negyven-egyenlő. színes, amerikai, angol nyelven, francia felirattal, 90 perc, 1982) 

november 5.: Mixed Blood (Félvérek. színes, amerikai, angol nyelven, 99 perc, 1984) 

november 26.: Beethoven's Nephew (Beethoven unokaöccse. színes, német-francia, angol nyelven, 103 perc, 1985) 

december 3.: Spike of Bensonhurst (színes, amerikai, angol nyelven, 101 perc, 1988) 

december 17.: Andrej Iszkanov: The Tourist (A turista. színes, orosz, orosz nyelven, angol felirattal, 2008-2009) és Andrej Iszkanov: The Tourist: Cry of Angels (A turista: Angyalok üvöltése. színes, orosz, orosz nyelven, angol felirattal, 2008-2009) ? Világpremier! Még egyeztetés alatt! 

LFK 2009. ősz-tél: Paul Morrissey filmjei a Factory-korszak után - LuMú, okt. 8-dec. 17.