Tény, hogy manapság több szandálos filmmel is találkozhatunk, még akkor is, ha a mozikban bukásra vannak ítélve (a nemsokára bemutatásra kerülő The Last Legion, Memories of Hadrian, 300 is ókori témájú mozi lesz). A borotvált és borotválatlan gladiátorok és héroszok párharcának sorozata 1999-ben Ridley Scott Gladiátor ával kezdődött (újra). A Spartacus (1960) és Római Birodalom bukása (1965) című peplumok (így nevezik a szakértők a műfajt) remake je egy egész ókori sorozatot indított útjára. A Herkules című tévés baromságnak eleinte még volt egy kevés köze a görög mitológiához, a Xéna című sorozat viszont már inkább félfantasy, feminista bohóckodás volt, hatalmas női mellekkel és még nagyobb kamupofonokkal. Megjegyzem, igencsak mulatságos a mostani kalandfilmekben, hogy a nemritkán anorexiás főhősnők, egy-két legyintéssel elintézik a náluk tízszer nagyobb és erősebb viking harcosok támadását (lásd Keira Knightley az Arthur király ban). 2004-ben aztán a Trója című film a mozivásznon próbálta újjáéleszteni a műfajt, ám a film néhány impozáns csetepaté és Brad Pitt alfele kivételével kevés egyedit tudott reprezentálni. Ugyanígy járt Oliver Stone: Nagy Sándor, a hódító (2004) című meleg férfismacija, amely szintén elsüllyedt az olcsó, másodosztályú DVD halmok között. |
Ennek ellenére az HBO és BBC úgy gondolta, hogy nem lenne rossz dolog, (mondjuk) jó pár millió zöldhasút beleölni egy tizenhárom részes szandálos sorozatba. A téma legyen a már több százszor feldolgozott Julius Caesar pályafutása (de tényleg, csak az utóbbi években ötször filmesítették meg a római hadvezér életét) és a helyszín a több filmes művészt (pl. Fellinit) is megihlető ókori örök város. |
Az eredmény egyébként lenyűgöző. Az alkotók szándéka látszólag az volt, hogy bemutassa a római társadalmat. Ez részben sikerült is, bár sokszor az egzotikumnak számító vallási elemek, intrikák és szexjelenetek dominálnak. A filmsorozatban kevés olyan nő tűnik fel, akit ne látnánk meztelenül valamelyik részben |
A sorozat 579 perce alatt sok nézőtípust megérinthet. A Szex és New York "feministái" örülhetnek az ágyékukat intrikusan használó női karaktereken és a sokszor sebezhető lelkületű germán típusú harcos legionáriusokon. Az Elit alakulat akciókat kedvelő nézői is morzsázhatnak a filmből, bár a peplumra jellemző látványos csatajeleneteket ezúttal elmaradnak, de kárpótolhatja őket valahol a tizedik rész környékén a műfaj legvéresebb arénajelenete. Akik viszont Az elnök emberei című propagandaszériára vannak ráizgulva, azoknak is izgalmat nyújthatnak a sorozat politikai részei. A történet cselekménye komplikált és sok benne a fölösleges üresjárat, a szándékos elnyújtás. Kevés az igazi tömegjelenet, viszont a díszletek, a város jellege hitelesnek tűnik, annak ellenére, hogy az agyonszűrőzött képi világ kissé giccsessé teszi azt. Ennek ellenére Róma környezete a filmek szempontjából talán itt a leghitelesebb. |
Az alkotók célja látszólag a történelmi alakok demitizálása volt. A film középpontjában Caesar és tanácsosai, a Iulius család sorsa, Titus Pullo legionárius és Pompeus Vorenus százados története áll, akiknek sorsuk hol összefonódik, hol szétválik a galliai hadjáratoktól Caesar meggyilkolásáig tartó történelmi korszakban. Caesar a megfontolt és meglehetősen ronda hadvezér kivételével látszólag mindenkit az ágyéka vezet. A második rész elején a hadjáratok végeztével Pullo a kupiba, Vorenus feleséghez, a pökhendi Marcus Antonius az arisztokrata családok hölgytagjaihoz megy hálni. Tekintélyes játékidő jut annak az egyébként teljesen fölösleges momentumnak a bemutatására, ahogy Octavianus elveszíti szüzességét. A játékidő bosszantóan egy szappanopera stílusában hömpölyög, amely egyrészt azért is idegesítő, mert a mostanság futó igényes televíziós sorozatokat (Elit alakulat, 24, Angyalok Amerikában) remekül megírt dramaturgia és fordulatok jellemzik. A legnagyobb baklövés azonban nem az, hogy a sorozat üres, mint egy üveggömb, hanem, hogy a műfaj korlátait csak részben képes átlépni (általában azt is negatív irányban). A történelmi filmek hátránya, hogy a maximális háromórás vetítési idő hosszúsága lehetetlenné teszi egy történelmi folyamat hiteles bemutatását. Itt az alkotóknak (talán először) alkalmuk lett volna ezt áthágni, mégis inkább a sablonos fordulatok követik egymást az üresjáratok között. A történet sokszor a látványnak rendelődik alá, a rengeteg üresjárat többnyire azért létezik a filmben, hogy bemutasson egy-két érdekességet Róma mindennapi életéből. Műfajok keverednek: láthatunk erotikát, háborús epizódot, gengszterfilmet, és politikai melodrámát, de még társadalmi drámát is. |
A nyolcadik rész felé már meg sem lepődünk az enyhén drogos, nimfómán, magát a legionáriusokkal szexuálisan edzésben tartó mellesleg Caesarral hetyegő Kleopátra ostoba alakján, amikor hirtelen megtörik a sorozat jellege és történetvezetése. A nyolcadik és kilencedik rész közötti térbeli és időbeli váltás zavaros. Indokolatlanul az egyik pillanatról a másikra elveszítjük a kontinuitást: eltűnnek szereplők és történelmi alakok, motivációk is, ráadásul a tempó is tömény unalomba csap át egészen az aréna jelenetig, amely valószínűleg a sorozat egyik legnaturálisabb és leglátványosabb csúcspontja. Az aréna jelenet után kissé helyrerázódik a dramaturgia is. Majd hirtelen a film utolsó részének, legvégső negyedórájában oldódik meg 560 percnyi bonyodalom és a sorozat egy csapásra véget ér. Caesar és szimbolikus alteregója Vorenus egyszerre buknak el. |
A Róma című sorozat demitologizálja hőseit, hogy aztán újra isteneket alkosson belőlük, ebből a szempontból hasonlít több kortárs munkához (Antoine Fuqua: Arthur király; Wolfgang Petersen: Trója, Oliver Stone: Nagy Sándor, a hódító) is. A héroszok élete csak látszólag állapodik meg a köztársaság bukásával, hogy sorsuk folytatódhasson az eposz (már megrendelt) második évadjában. |
Roma; amerikai-olasz-angol; 2005; Össz.: 579 perc; Rendezők: Michel Apted, Allen Coulter, Julian Farino, Jeremy Podewska, Alan Poul, Mikael Salomon, Steve Shill, Alan Taylor, Timothy van Patten; Forgatókönyv: John Millius, William J. Macdonald, Bruno Heller. Fősz: Kevin McKidd, Ray Stevenson, Ciarán Hinds, Kenneth Cranham, Polly Walker, James Purefoy, Tobias Menzies, Lindsay Duncan. |