A 21-es sorszámmal ellátott hivatalos Dogma-film kiindulópontja és több jelenete is igen erőteljesen emlékeztet John Cassavetes 1974-es művére, az Egy hatás alatt álló nőre. A rázkódó, kézikamerás képeken, szokatlanul sok premier plán és szuperközeli során annak történetét figyelhetjük ugyanis, ahogy hosszas pszichiátriai kezelés és bentlakás után egy fiatalasszony hazatér családjához: férjéhez és két kisgyerekéhez.
Kira próbál asszimilálódni a normális, hétköznapi élethez, de beilleszkedési kísérletei sorra kudarcot vallanak - egyértelmű, hogy még mindig nem ép és egészséges (ennek konkrét megnyilvánulásai egy másik Dogma-film, az Idióták rendkívül kínos jeleneteit idézik). Ezenkívül igen csúnya dolgok derülnek ki, ami a házastársi hűséget (azaz hűtlenséget) illeti, és fény derül Kira kusza családi kapcsolataira is - egyre közelebb kerülünk tehát a zavarodott nő alakjához.
A Szerelem magyarázat nélkül (sokkal találóbb angol címén: a Kira's Reason) kifejezetten fárasztó és terhes filmélmény (mivel minden nyűglődést és kínos jelenetet jó hosszan át kell élnünk a főhősnővel és a minden együttérzésünket kiérdemlő férjjel együtt), de a végén olyan nagyot üt, hogy minden addigiért kárpótol - hiszen egy végső csúcsjelenetben kiderül: Kirának nyomós oka van arra, hogy őrült módjára viselkedjen.
Szerelem magyarázat nélkül |
(En karlighedshistorie - színes, feliratos dán filmdráma 93 p. 2001) (16) |
Rendező: Ole Christian Madsen |
Színész: Camilla Bendix, Lars Mikkelsen, Stine Stengade, Sven Wollter |
Forgalmazza: Másképp Alapítvány |