|
Elsősorban az, hogy a társulat túl fiatal a darabhoz. Kacsur András akárhogy igyekszik, bajusza-szakálla mögött sem tud majdnem fél évszázadossá lassulni (ki is húzták a szövegből a konkrét életkori utalást). Monotóniája némileg lefokozza a különben jól súlyozott és egyensúlyozott alakot, de megvan a figurában a lelki karakter, amely a második felvonás kényszerű, nyűgös esküvőjének udvari sürgésében azt mondatja a ?bolondok házát? észlelő férfival: ?Nyugalom és rendszer. Egy, kettő, szóda, bor, kávé. Egy, kettő, kacsa, liba, rétes, dinnye. De nem összevissza mindent?. A régi szeretőjéből egy napra férjet csináló Adél szerepében a nemes termetű, járású Béres Ildikó őrzi az asszony egykori előkelő metresz mivoltát, s a józan világleltározásban rokon egyéniséget is felmutatja, amikor a harmadik felvonás elején a házasságcsapdából sietve kimenekülő Sipos kofferje láttán ő is sorolóba kezd: ?Fésű? kefe? inggombok?? ? és így tovább. Kár, hogy Béres Ildikó sokszor mintha hamarabb mondaná ki a választ, mint önnön kérdéseit, és úgy zakatolja a mondatokat, hogy szinte előbb szólal meg a következmény, mint az ok.
|
Kacsur Andrea fiziológiás ?ráöregítéssel? igyekszik Adél anyját eljátszani, Ivaskovics Viktor még váratlanabbat húz, amikor a Rendőrtanácsost majdhogynem a Tóték Őrnagyának sötét szemüveges külsejével és dúlt idegrendszerével áldja meg. Árkosi Árpád keze nyilván benne van az előadás ?kiszínezéseiben?, így a Sipos és Irma (?a nagy marha? meg ?a kis marha?) egymásra találása felé vezető események aprólékosan túlzó kokott-paródiáiban, a vígjátékból leginkább kigiccsesedett üvegcipő- (Hamupipőke-) motívum takaratlan megtartásában. Ám az ?egy, kettő?, ?fogkefe, fogpor? józan elve, gyakorlata áthatja a Molnár Ferenc bonmot-i, poénjai, aforizmái, replikái nyomán fokról fokra haladó interpretálást. Olyan reveláló libbenések ritkán adódnak, mint az asztalról lekapott fehér abroszt menyasszonyi fátyolként feje körött meglebbentő (bevallható szerelemről, netán házasságról akkor még legfeljebb csak álmodó) Irma piruett-töredéke, vagy a második felvonást indító, átkötő, némafilmes perforálású betét.