Fotókiállítás Londonban a Beatles-ről

Kultpol

The Beatles On The Balcony (A Beatles az erkélyen) című képet Angus McBean készítette róluk 1963-ban a Please, Please Me című első albumukhoz. Az első változatot az amerikai kiadáshoz használták fel. Mivel a művésznek nem tetszett, készített egy másodikat, amely a fiúk egyik leghíresebb képe lett. A fotó Londonban a Manchester Square-en az EMI lemeztársaság székházának erkélyén ábrázolja őket. McBean annyira elégedett volt vele, hogy hat évvel később újra lefotózta őket ugyanott. A különbség a két kép között megdöbbentő: a 60-as évek elején gombafejű ifjai hosszú hajú, kissé megfáradt, koravén férfiak lettek. Feloszlásuk után az első fotó jelent meg az 1962 és 66 közötti dalaikból készült dupla válogatás-albumon, míg a második az 1967-70 közötti korszak legjavát tartalmazó, ugyancsak kettős korongot díszítette.

A kiállítás érdekes darabja az a fotó, amelyet Harry Hammond készített róluk 1963-ban. A rajta látható, gallér nélküli zakójuk divatot teremtett. Ugyanebből az évből származnak Dezo Hoffmann hivatalos fotói. Az 1986-ban elhunyt, besztercebányai születésű Hoffmann pályáját hadifotósként kezdte, a spanyol polgárháború idején elválaszthatatlan triót alkottak Robert Capával és Ernest Hemingway-jel. A második világháború után, amelyben harci pilótaként vett részt, Angliában maradt és érdeklődése a művészvilág felé fordult. Sikeres képeket készített Chaplinről, Sir Laurence Olivierről, Marlon Brandóról, Marilyn Monroe-ról, de a világhírét pop-rock fotóinak köszönhette. A Beatles mellett fotózta a Rolling Stones-t, a Kinks-et,  Jimi Hendrixet és a Pink Floydot is. A liverpooli fiúkkal való kapcsolata egészen pályafutásuk végéig tartott. Paul McCartney "Dezót" a világ legnagyobb fotósának tartotta.

A látogatók megszemlélhetik a Beatlest a londoni Abbey Road-i stúdió előtt is. A nevezetes "átkelést a zebrán", amely az Abbey Road album borítóján látható, Iain MacMillan készítette 1969. augusztus 8-án. Mivel az ötlet miatt le kellett volna zárni a forgalmat az észak-londoni utcán, MacMillan délelőtt 10 órakor mindössze 10 percet kapott a fotóra. A remekművet az út közepén elhelyezett kis állólétráról készítette. Később ő alkotta meg John Lennon egyik békedalának, a Happy Xmas (The War Is Over) című 1971-es kislemeznek borítóját. MacMillan az idén májusban halt meg. Látható a Beatles a liverpooli Cavern klubban, ahol zenélni kezdtek, séta közben a rajongókkal Liverpoolban és Párizsban. Sőt, még a híres párizsi párnacsata felvétele is látható, amelyet a George V. szálloda lakosztályában rendeztek 1965-ben - írta az El País című spanyol napilap.

Ritkaságnak számít ma már Robert Whitaker szintén 1965-ös fotója, amelyen John Lennon, fia, Julian és első felesége, Cynthia Powell látható, egy királyi családi fotót parodizálva. A rock-képzőművészet egyik referenciája, az 1967-es Sgt. Pepper-album borítója mellett kiállították mindazokat a további képeket, amelyeket Michael Cooper a kollázshoz készült fotózás napján "ellőtt" a némileg "ellazult" állapotban lévő fiúkról. Philip Townsend 1968. augusztusában Maharishi Mahesh jógi kensingtoni meditációs központja előtt kapta le őket. Townsend a korszak egyik legnagyobb fotós krónikása, jelenleg Edinburghben önálló kiállítása látható "Bocs, de lekésted a 60-as éveket" címmel.  Figyelemre méltók azok a pillanatfelvételek, amelyeket Linda Eastman, később Paul felesége készített róluk. Rock-történeti tény, hogy az amerikai Linda eredetileg Lennon miatt cserkészte be a Beatlest, végül azonban Macca jobban tetszett neki.

A kiállítás október 22-ig lesz nyitva. Ingyenes, de a szervezők nem utasítják vissza az öt eurós adományokat.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)