A Nemzeti Filharmonikus Zenekar folytatja élő stream sorozatát. Ezúttal január 21-én a Zeneakadémiáról jelentkeznek be, ahol François Leleux oboaművész, karmester közreműködésével adnak szünet nélküli hangversenyt.

A program:

Pasculli: F-dúr concerto Donizetti A kegyencnő című operájának témáira
Schubert: 9. (C-dúr) szimfónia, D. 944
Közreműködik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Vezényel és oboán közreműködik: François Leleux

A koncert első darabját Antonio Pasculli, „az oboa Paganinije” jegyzi. Versenyműve kivételesen nehéz oboaszólamában François Leleux, az est karmestere és egyben szólistája megmutathatja páratlan virtuozitását, könnyedségét és eleganciáját, ami a szerző méltó utódjává teszi. 

A második részben Franz Schubert kimagasló remekét, utolsó, 1825-ben keletkezett grandiózus szimfóniáját hallhatjuk, amelyet korábban tévesen egyik kései, 1828-ban írott alkotásának tartottak. Az újabb kutatási eredmények azonban sikeresen azonosították az elveszettnek hitt Gmunden-gasteini szimfóniával. A komponista bátyjának, Ferdinand Schubertnek köszönhető, hogy a szerzője életében soha el nem hangzott művet felébresztették Csipkerózsika-álmából: az 1838–39-ben Bécsben időző Robert Schumann-nak hívta fel rá figyelmét, aki 1840-ben megjelentette. Az ismeretlenségből előbukkant érték Felix Mendelssohn-Bartholdy érdeklődését is felkeltette, aki még 1839-ben bemutatta Lipcsében.

Schumann így méltatta a darabot: „Ebben a szimfóniában több van, mint szép dalolás, több, mint az a fájdalom és öröm, amelyet a muzsika már ezerféleképpen kifejezett. Ez a zene olyan régiókba vezet el minket, ahol emlékezetünk szerint még sohasem jártunk…”

François Leleux nem
ismeretlen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar számára, hiszen 2018. januárjában
Salzburgban, majd a Zeneakadémián adtak közös koncertet.  

Leleux tizennyolc évesen lett a párizsi Bastille Opéra első oboistája, négy évvel később a Lorin Maazel, majd a Mariss Jansons vezette Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának tagja volt. A francia művész több mint két évtizede vezényel is, azóta szólistaként és karmesterként lép színpadra a világ vezető zenekarai és fesztiváljai meghívására. Repertoárja a barokk zenétől a kortárs művekig terjed. Legújabb lemezén az Esterházy-udvar számára komponált 18. századi oboaversenyek szerepelnek.  

Az előadás megtekinthető a Zeneakadémia  honlapján, Facebook oldalán, valamint YouTube-csatornáján.

A nyitóképen François Leleux. Fotó: Jean-Baptiste Millot