Két rejtélyes életmű egy kiállításon

Képző

Nincs még egy olyan magyar képzőművész házaspár, akiknek az életműve olyan szorosan kapcsolódna egymáshoz, mint Galimberti Sándoré és Dénes Valériáé. Gyakran egyenesen nyomozói feladatnak tűnik annak felkutatása, hogy kettejük közül ki és mit is festett valójában.

Galimberti Sándor és Dénes Valéria képeiből nyílik kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában

Szöveg
Budapest, 2024. október 8. Galimberti Alajos Kaposvár látképe I. című képe a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezett, október 10-től január 26-ig látogatható tárlat Galimberti Sándor és felesége, Dénes Valéria műveit mutatja be. MTI/Kocsis Zoltán

Azonosító
DKCSZ20241008007
Galimberti Sándor és Dénes Valéria képei a Magyar Nemzeti Galériában. Fotó: Kocsis Zoltán / MTI

„Olyan volt ez a két ember, mint két sudár fa, amelyek egyenesen nőnek fel egymás mellett anélkül, hogy az egyik alárendelné magát a másiknak, hogy az egyik elvenné a napfényt a másiktól” – fogalmazta meg találóan Simon Jolán, Kassák Lajos felesége a Galimberti házaspár létezésének esszenciáját. Töredékes életművük előtt tisztelegve rendezett a Magyar Nemzeti Galéria közös tárlatot, amelyen a jelenleg ismert és fellelhető 43 alkotásuk, valamint Galimberti Sándor első feleségének, Lanov Máriának, illetve édesapjának, Luigi Galimbertinek a művei is szerepelnek.

A Galéria Múzeum+ elnevezésű programja októberi alkalmának főszereplői ezúttal természetesen a Galimbertik voltak. Barki Gergely művészettörténész, a kiállítás kurátora izgalmas előadáson osztotta meg az érdeklődőkkel a tárlatot megelőző közel kétéves kutatás olykor rendkívül meglepő eredményeit, amelyek a korábbi művészettörténeti kánon több megállapítását is megkérdőjelezik.

Mert az valóban szenzációs eredménynek számít, ha egy művész alkotásáról, amelyet évtizedeken át a fő művének tekintettek, az derül ki, hogy nem is ő festette. Márpedig Galimberti Sándor Amszterdam című képéről bebizonyosodott, hogy valójában feleségének, Dénes Valériának a keze munkája. Ráadásul nem is Amszterdamban készült, hanem Scheveningenben.

A félreattribuálás, téves datálás és a festmény teljes félreértelmezése azért is érthetetlen, mert az alkotásról minden adat leolvasható: Dénes Valéria a képen látható hajókra írta saját és a település nevét is. Más festményekről szintén kiderült, hogy alkotójuk nem Galimberti, mint korábban gondolták. További művek esetében a címük és keletkezési helyük vált kérdésessé: a kurátor felkereste a házaspár párizsi és budapesti lakhelyeit is, ahonnan körbenézve egyértelműen beazonosíthatóvá vált több festmény helyszíne és ezáltal a címe is. Régi fotók tanulmányozása ugyancsak segítette az életműveket feltáró munkát.

Galimberti Sándor és Dénes Valéria képeiből nyílik kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában

Szöveg
Budapest, 2024. október 8. Érdeklődők a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezett, október 10-től január 26-ig látogatható tárlat Galimberti Sándor és felesége, Dénes Valéria műveit mutatja be. MTI/Kocsis Zoltán

Azonosító
DKCSZ20241008010
Érdeklődők a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. Fotó: Kocsis Zoltán / MTI

Az alkotópáros életrajzi adatainak megismerését nehezítette, hogy csupán elenyésző számú dokumentum lelhető fel, amelyek alapján rövid életpályájukat rekonstruálni lehet. Önarcképük nem ismert, s egyetlen – Székely Aladár által készített – fotó maradt fenn kettőjükről, amely 1914-ben, nemzeti szalonbeli közös retrospektív kiállításukhoz kapcsolódóan készült. Ezenkívül Galimberti Sándor szerepel néhány Nagybányán készült közös fényképen, valamint Rippl-Rónai József, atyai jóbarátja és támogatója készített róla karikatúrát.

A házaspár életét, érzéseit leginkább a levelezésükből ismerhetjük meg, de sokszor sajnos rossz dátumokat jelölnek meg az események felidézésekor: például Galimberti az 1904-es évet nevezi meg müncheni tanulmányainak kezdeteként, de a müncheni iskola felvételi jegyzékében 1903 novembere szerepel. Dénes Zsófia írónő, Valéria unokatestvére, aki Ady egyik jegyeseként vált ismertté, szoros kapcsolatot ápolt a párral, s hosszabb időt töltött el a Rue de Vaugirard-on lévő párizsi lakásukban. Később kismonográfiát írt róluk, amelyben – a friss kutatások alapján megállapítható – több ponton is tévedett életrajzi adataikkal kapcsolatban. Például korábban a művészettörténet kész tényként fogadta el Dénes Zsófia visszaemlékezése alapján, hogy Galimbertiék Matisse követőjeként jártak Marokkóban, azonban ezt a jelenlegi kutatások nem igazolják.

Galimberti Sándor és Dénes Valéria képeiből nyílik kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában

Szöveg
Budapest, 2024. október 8. Dénes Valéria Holland kikötők című képe a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezett, október 10-től január 26-ig látogatható tárlat Galimberti Sándor és felesége, Dénes Valéria műveit mutatja be. MTI/Kocsis Zoltán

Azonosító
DKCSZ20241008011
Dénes Valéria Holland kikötők című képe a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. Fotó: Kocsis Zoltán / MTI

A két festő munkássága azért is nehezen választható szét, mert Dénes Valéria jellemző művészi tulajdonságait, témaválasztásait, technikáját vagy a modern irányzatok iránti fogékonyságát a közvélemény egyáltalán nem azonosította női alkotókkal. S az is szinte példa nélküli, hogy Galimberti Sándor önmagát háttérbe állítva igyekezett felesége művészetét előtérbe helyezni. Például már említett közös kiállításukon Valéria jóval több alkotással szerepelt.

Dénes Valéria 1877-ben született Budapesten jómódú zsidó polgári családban. Nyugalmas hétköznapjaiknak a családfő betegsége vetett véget. Gerincsorvadás miatt kerekesszékbe kényszerült, s a felesége ápolta. Valéria szinte menekült e helyzetből, önálló egzisztenciát akart kiépíteni, de úgy, hogy nem a korszak szinte egyetlen női értelmiségi pályáját, a tanítónői hivatást választja. Festő szeretett volna lenni. Vajda Zsigmond, illetve Szablya-Frischauf Ferenc magániskolájában tanult, ahol rögtön kitűnt tehetségével. Modern próbálkozásait először Nagybányán, majd 1906-tól Párizsban kívánta kibontakoztatni. Tehetségét mutatja, hogy Párizsban Henri Matisse tanítványa lett. 1911-ben kötött házasságot Galimbertivel, akivel még Nagybányán ismerkedett meg.

Sándor édesapja, Luigi Galimberti Olaszországból költözött Magyarországra egy Somogy megyei családi örökség miatt. Kilenc gyermeke már Kaposváron született. Maga is tanult festészetet, de a gazdálkodás miatt felhagyott a képzőművészettel. Fia ambícióit támogatta, és atyai jóbarátja, a szintén kaposvári Rippl-Rónai József is tehetségesnek tartotta az ifjú Galimbertit. A fiatalember 1903-tól rendszeresen járt Nagybányára, ahol Réti István tanítványa lett, majd a müncheni akadémián tanult, és az ott megismert Hollósy Simon técsői magániskolájában is képezte magát. 1905-ben a párizsi Julian Akadémián tanult, s alkotásaival a párizsi szalonok kiállításainak állandó résztvevője lett. Első felesége Lanov Mária cseh származású festőművész volt, akivel még a nagybányai évek alatt ismerkedtek meg.

Galimberti Sándor és Dénes Valéria képeiből nyílik kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában

Szöveg
Budapest, 2024. október 8. Galimberti Sándor St. Raphael című képe a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezett, október 10-től január 26-ig látogatható tárlat Galimberti Sándor és felesége, Dénes Valéria műveit mutatja be. MTI/Kocsis Zoltán

Azonosító
DKCSZ20241008014
Galimberti Sándor St. Raphael című képe a Galimbertik című időszaki kiállítás bemutatóján a Magyar Nemzeti Galériában 2024. október 9-én. Fotó: Kocsis Zoltán / MTI

1911-ben váltak el, és Galimberti ugyanebben az évben feleségül vette Dénes Valériát, akivel aztán rendkívül szoros, szeretetteljes alkotói közösségben éltek Párizsban. 1914-ben Berthe Weill, a többek között Picassót és Matisse-t is felfedező első női galériatulajdonos rendezett számukra kiállítást. Mondhatjuk tehát, hogy ekkor már a világhír kapujában álltak. A világháború kitörésekor egy ellenséges ország állampolgáraiként menekülniük kellett, s a műtermükben maradt festményeik elvesztek. Hollandiába költöztek kisfiukkal, Márióval, de Galimberti Sándor a hágai nagykövetségen önkéntesnek jelentkezett. Katonai szolgálata miatt Pécsre költöztek. Dénes Valéria 1915 nyarán tüdőgyulladást kapott, és nagyon rövid idő alatt elhunyt. Férje a temetés napján a Műcsarnok mögött egy padon szolgálati fegyverével agyonlőtte magát. Fennmaradt megrázó búcsúlevele, amely a kiállításon is látható: „Egy koporsóba tegyetek. Szegény kis Makim, a jó ég áldja meg. Anyám és testvéreim és titeket számtalanszor csókol Sandro. A gyűrűket hagyd rajtam!”

A tragikusan fiatalon elhunyt művész házaspár életműve rendkívül töredékesen maradt fenn. A párizsi kitoloncoláskor a lakásukban őrzött képeknek mind nyoma veszett. Dénes Zsófia unokatestvére számos festményét megőrizte, de a második világháborúban Budapest ostromakor 29 alkotás megsemmisült. A kiállítás kurátora jelentős szekciót szentelt a keresett műveknek, remélve, hogy a felhívásnak köszönhetően újabb lappangó alkotások kerülnek elő, ahogy erre néhány évvel ezelőtt volt is példa.  

A kiállításhoz workshop is kapcsolódott. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria
A kiállításhoz workshop is kapcsolódott. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria

Barki Gergely előadásán túl tárlatvezetéseknek, táskafestő workshopnak, Turcsányi Janka és Gábor-Nagy Nóra zongoraművészek négykezes koncertjének és Juhász Anna irodalmár rendhagyó tárlatvezetésének is örülhetett a Múzeum+ program közönsége a Nemzeti Galériában. Nem véletlenül, hiszen a két – Dénes Zsófia megfogalmazása szerint – „egyöntetű ember” élete, szeretete, önfeláldozásuk, egymást a művészi magasságokba emelő, szabadságot is biztosító elfogadásuk és együtt munkálkodásuk a művészet más ágaiban alkotókat is megszólítja.

A Galimbertik – Galimberti Sándor (1883–1915) és Dénes Valéria (1877–1915) életmű-kiállítása január 26-ig látogatható.