P1290326.JPG

Zanazalovag magánya

„1993 óta nem látott napvilágot verseskötete. Így hát a költő Parcsami Gábor lelkében hosszú-hosszú hallgatás gátja szakadt át Garzonmagány című új verskönyvének megjelenésével” ‒ így ajánlja Pósa Zoltán József Attila-díjas költő-író a költőtárs könyvét.

Mikropróza

A Garzonmagány kíméletlenül kitárulkozó, élveboncoló versek gyűjteménye. A líra lényegesen személyesebb műfaj, mint a próza – általánosságban. Azért írom ezt, mivel Parcsami Gábor költeményei szabadversek. Tulajdonképpen mikroprózák, amelyeket, a belső ritmus mellett, a tördelés ritmizál verssé. Miként alkotójuk elárulta: amikor papírra veti még jóval hosszabbak, de faragja, faragja őket, ameddig kell. A szerző alkotott más műfajban is, a Fehérlábú cigányok (2017) című családtörténetének műfaji meghatározása monodráma, tudniillik nagyapja meséli el a második világháború utáni Felvidékről történt kitelepítésüket.

Nem közhelypufogtatás gyanánt írtam, hogy papírra veti műveit, ugyanis, amikor megkérdeztem tőle:

– Mivel írsz?

– Kézzel ‒ válaszolta.

– És újságot?

– Géppel.

– Miért?

– Tisztelem a papírt.

– Töltőtollal írsz?

– Természetesen.

Egy 2004-es költeménye, az Önarckép, a hátsó fülre került. Olyan, akár valami mottó, vagy amikor a színházban fellebbentik a függönyt, hogy bepillanthassunk a próbafolyamat titkába – majd gyorsan visszavonulnak, nehogy felfedjék a néző előtt a színjátszás rejtélyét, kiárulva ezzel a művészet misztériumát.

„Nézd azt a dagi kis költőt, verset fabrikál / a pályaudvar huzatcsöndjében […] Fehér arcán véres könnycseppek gurulnak végig, / az ajka felrepedt / mert a pályaudvarok csöndjében / nehéz, nagyon nehéz / költőnek lenni”.

Természetesen megkérdeztem, s igen, megverték. Így jár a művészet, ha összeütközik a valósággal. Mégsem törhet össze a valóság, nem? Mi lenne abból? Maradna a művészet.

Nyugtalanító, szürreális világ

Garzonmagány, A ház, Fecnik… Nyugtalanító, szürreális világ. Szürreális, mert a valóság elemeiből áll, átszűrve a költő lelkén, aki megteremti ezt az új világot. Egy néhol abszurd világ képeit, vízióit. Például A szoba esetében: „ebben a szobában mindig sötét van – / Tehát ez a sötét szoba / ahová mindig egyedül jövök csak be / hogy meg ne ijedjek – / hogy meg ne ijesszek senkit”.

És a már felemlegetett magány motívuma szintén végigfut a köteten: „akiknek már nincs mit veszíteniük / beülnek egy moziba, / s csak néznek, néznek ki a fejükből, / és a vásznon lepereg előttük / az egész magányos életük” ‒ írja a Körforgásban.

Akik kipróbálták magukat a lírában, alanyi és szerelmes versekkel indultak kamaszként, majd egyikük abbahagyta, másikuk pedig áttért a prózára. Parcsami Gábor nem hagyta abba, vélhetően még kíméletlenebb lett önmagához, legbensőbb énjét hozza napfényre.

Kamasz líra

Miként fent emlegetett kezdő szerzők, Gábor tizennégy évesen küldte be első versét a Kisalföldbe. Kisvártatva behívatta az ifjú poétát a szerkesztő, mondván: tetszik neki, ahogy ír. Ettől fogva hetente adta le kéziratait. Ám első költeménye publikálására négy évet kellett várnia.

A kötetben A mester című versben a tanítványok istenítik mesterüket, mígnem otthagyják másokért, hogy végül visszatérjenek, s agyonverjék. Költőnk valós mesterét nem verték agyon, ő Pátkai Tivadar, Győrött élő költő-író, aki azt tanácsolta tanítványának, minden nap ujjgyakorlatozzon; a legjobb, ha minden nap ír, vagy megiszik két sört. Gábor az előbbit választotta, így lett újságíró, s nem sörissza 1990-ben. Miként az Intelmekben idézi: „mindennap / ujjgyakorlatozz / vagy / igyál meg két sört”. Érte persze ‒ mint mindannyiunkat ‒ sérelem. Miként váltig hisszük és valljuk, méltánytalanul. Majd jóvalta később visszatekintve, bevalljuk – persze csak magunknak: mégsem méltánytalanul. Valami effélét formált lírává a költő a Méregzsák – egy el nem fogadott írásom alá versében: „nem kell, hogy elfogadjatok / nem haragszom, / nincs bennem… / semmi megbocsájtás”.

Az igaz szerelem

Nem hinném, hogy akadna lírikus, aki sosem írt szerelmes verset. E magasztos érzés kikényszeríti, hogy a szerelmes megénekelje túláradó érzéseit, ajnározza az imádottat. A legelfogódottabb műfaj: mindenkinek a maga szerelme a legtökéletesebb, mondhatni: a tisztánlátás itt nem kívánatos. Ez jellemző a Legszívesebben ciklusra. Ennek darabjai érezhetően egyetlen hölgyhöz szólnak, méghozzá a feleséghez: „egyik éjjel felhívtam / a magányt / kétszer kicsöngött / majd valaki / bontotta a vonalat… / leellenőriztem a számot / – Téged hívtalak…” (Felhívtalak).

Pósa Zoltán Parcsami szerelmi lírájával kapcsolatban, ajánlója végén kijelenti: „Mindig is titokzatos lírikusnak éreztem őt […] aki képes az igaz szerelemről ily tisztán és sallangmentesen szólni, az IGAZI KÖLTŐ.”

Amely költő nem kizárólag hitvesét emeli be világába – amely így már nem is annyira magányos, nem is annyira garzonmagány –, de most született unokáját, Sámuelt és annak édesapját, fiát szintén.

Fejére állított zanza

A záróciklus a rejtélyes Zanza-ciklus, amelyben „zanzulásainak” eredményét olvashatjuk. Például, hogy mi is az a zanza. A Tótágas szerint „zanzát írni a legkönnyebb, / ha valami nem tetszik: írd le / ha tetszik: állítsd a feje tetejére”.

Parcsami Gábor harminchárom éve megjelent kötete a ZanZánia címet viseli, valamint vezet egy Zanzalovag című blogot.

A kötetet Párkányi Raab Péter, Kossuth-díjas szobrászművész grafikái gazdagítják. A két alkotó munkakapcsolata nem újkeletű. A könyvborítót díszítő Fluid Life kompozícióhoz, a belső fülön írt költemény olvasható: „tenyerünkbe temetett / hontalanságunk mossa-mossa / magyarságunk aranyát”.

Még annyi, a garzonmagány nekem a plakátmagányt hívta elő. „Plakátmagányban ázó éjjelek.” Így megy Pilinszky János Négysoros című költeményének második sora. E vers mottója lehetne a Parcsami Gábor kötetének, amennyiben az erős sűrítés, a vizualitás és a kézzelfogható magány hatja át – igaz, Pilinszky páros rímben és jambikus metrumban fogalmazott.

 

Parcsami Gábor: Garzonmagány (Cédrus Művészeti Alapítvány Budapest, 2025)

Ez is érdekelheti

XIV. Leó útja a vasalódeszkától a Szent Péter-bazilika oltáráig

A pápa testvére, John Joseph Prevost szerint öccse ugyanúgy szeretett indiánost játszani, mint bármelyik másik gyerek, csak ő még „paposat” is szívesen játszott. A vasalódeszkájuk volt az oltár.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Foglaljon helyet ön is Gryllusék asztalánál!

Játsszunk el azzal a gondolattal, hogy a családi vacsoraasztal maga az univerzum, csak kicsiben, és körülötte nemcsak égitestek, hanem történetek is keringenek, amiket csak azok ismernek, akiknek terítettek is.

A könyvek, amik vagyok: Bánki Beni

Bánki Beni slammer, költő, irodalmi influenszer, az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának tanulója. Könyvek, amik vagyok című cikksorozatunkban új nézőpontokból ismerhetjük meg.