?Csellista múltamhoz, zenész identitásomhoz tartozik a hitvallás, hogy az ember egész életét meghatározza, ha már gyerekként találkozik igazi értékekkel ? mondja Novák János, az előadás rendezője. ? A Kolibri igazgatójaként ezért fontosnak tartom, hogy klasszikus zeneművek színpadi adaptációi is szerepeljenek repertoárunkban. Hogy csak a közelmúltat említsem, ennek szellemében tűztük műsorra a Mozart, Sztravinszkij, Haydn és Mendelssohn zenéjére készült előadásokat.?
Kodály Zoltán első operáját, az 1926-ban bemutatott Háry Jánost korszakalkotó műként tartják számon ? az eredetileg öt kalandból álló darab jelentősége, hogy általa a magyar népdal bekerült a színházakba. A dalmű librettóját, Garay János elbeszélő költeményének történetét megannyi karakterrel kiegészítve, Paulinyi Béla és Harsányi Zsolt írta. Kodály így fogalmazott Háry és a többi szereplő figurájáról: ?...ő maga az életre kelt magyar meseteremtő fantázia. Nem hazudik: mesét teremt; költő. Amit elmond, sohasem történt meg, de ő átélte, tehát igazabb a valóságnál. Zenében is ilyesvalami kellett a darabhoz, nem tudom, mennyire sikerült. De azt tudom, hogy jók a szereplők dalai. Gyöngyszemek, csak a foglalatuk enyém. Igyekeztem, hogy méltó legyek hozzájuk."
1927-ben a zeneszerző a daljáték legjellegzetesebb dallamaiból hattételes zenekari szvitet állított össze, mely a bemutatás után azonnal világhírűvé tette.
?Az előadás a korabeli vásári bábjáték formáját és hangulatát idézi ? meséli Szívós Károly, aki Török Ágnessel a prózai szerepeket bábozó vándorszínészeket játssza. ? Orosz Klaudia olyan mutatványos kocsit tervezett, melynek mind a négy oldala különböző helyszíneket jelenít meg. A sokszínűséget fokozza, hogy a kocsi nem statikus díszlet, forgatásával és mozgatásával a színpad tere és képe folyamatosan alakul, változik.?
A Kolibri mutatott már be báboperát, a Bozsik Yvette Társulattal klasszikus zenére készített táncos előadást, operaénekesek közreműködésével vígoperát. És jelenleg is műsoron van Mendelssohn zenéjével a Szentivánéji álom, melyben a színészek által kézről-kézről adott videókamera kivetített képe izgalmas érzéki csalódást keltő vizuális elemként épül be a produkcióba. ?Igyekszünk mindig azt a formát megtalálni, amelyik a leginkább illik a történethez, és egyúttal újat is ad a közönségnek ? magyarázza a színész. ? A Háry János tervezésekor szinte kézenfekvő volt, hogy az egymáshoz lazán kötődő epizódokból felépülő előadásban a gyerekek aktív szerepet kapjanak. Egyrészt, mert számukra is ismerősek az operában elhangzó népdalok, másrészt a közös játék, az együtt éneklés Kodály fő zenei nevelési elve volt ? az ő szellemiségét is szeretnénk átadni az operával.?
Az előadásában Oberfrank Péter zongorán játssza elő a dallamokat, majd a kórusokat ? a szöveget kivetítve ? a gyerekekkel együtt dalolják a színészek. A dalbetéteket pedig operaénekesek, Szegedi Csaba, Megyesi Schwartz Lúcia és Gábor Géza éneklik.