A Platform11+ alaptémája, kvázi alcíme: "Történetek az iskolaudvarról". A projekt célja, hogy a 11-15 éves korú gyerekek "tanulmányozása" után Európa-szerte hiteles színdarabok szülessenek erről a korosztályról, azokról a problémákról, amik a kiskamaszokat foglalkoztatják.
Magyarországot a Kolibri Színház képviseli az ötéves projektben - számolt be a tervekről a 18. születésnapját ünneplő intézmény igazgatója, Novák János, akivel a Derkovits Gyula Általános Iskola udvarán találkoztunk, amely fő helyszíne lesz a magyarországi gyűjtőmunkának.
Itt vonta meg a művész-igazgató annak az ötnapos, hasonló elnevezésű színházi találkozónak a mérlegét, amely szeptember 4. és 8. között Budapesten zajlott. A tizenegyes nemcsak a résztvevő országok számát jelzi, de a plusszal együtt az életkorra is utal, a kezdeményezés ugyanis kifejezetten a kiskamaszokat célozza meg.
A projekt egy szerteágazó művészeti kezdeményezés is, melyben a színészek, írók és rendezők mellett drámapedagógusok, képzőművészek és maguk az érintettek, vagyis a gyerekek is részt vesznek - méghozzá tizenegy országból, Magyarországon kívül Norvégiából, Finnországból, Hollandiából, Csehországból, Portugáliából, Észtországból, Szlovákiából, Németországból, Olaszországból és Angliából. (Sőt, a projekthez oldalágon - egyetlen nem európai országként - Argentína is csatlakozott.)
Magyar írók az ifjúságról
A Kolibri Színház már korábban is sokat foglalkozott a jelzett korosztállyal, elég csak az osztályteremszínházi produkciókra gondolni, vagy az olyan darabokra, mint a Boni és Klájd kereket old. Novák elmondása szerint épp ezért szálltak be a Platform11+-ba, mert az utóbbi öt-hat évben kiépített ifjúsági színházi repertoár után (melynek darabjai mind külföldi műveken alapulnak) logikus lépés, hogy a magyar szerzőket is bevonják a munkába.
Nem volt könnyű dolguk, hiszen "az irodalomnak ez a szegmense Magyarországon ismeretlen, lenézett, marginális - miközben ez a marginalitás egész Európában megvan, csak egy óriási piac van mögötte" - fogalmaz Novák. Az igazgató szerint viszont itthon is óriási szükség lenne az efféle darabokra, amelyek egy-egy praktikus problémával, életkori kérdéssel foglalkoznak. Szerencsére több írót sikerült erről meggyőznie, hiszen Háy János már írt a Kolibrinek egy ifjúsági drámát, és Egressy Zoltán is dolgozik egy hasonló darabon, a Platform11+-ban pedig Horváth Péter, Németh Ákos és Tasnádi István vesz részt.
"Ez az együttműködés azt kínálja, hogy a magyar szerzők elmenjenek a magyar iskolába témát gyűjteni, ezt dokumentálják képekben, hangban, gondolatokban, és ennek alapján találjanak valamit. Amikor a gyerekekhez közel akarunk férkőzni, tudni kell, hogy ők milyen nyelven beszélnek, tudni kell, hogy milyen benyomások érik őket, és hogy milyen problémákkal küszködnek" - mondja Novák.
Tinédzser-Európa születik
A 11-15 éves korosztály kifejezetten érdekes (Novák János középső lánya pont ebben a korban van): ők a kiskamaszok, akiket már nem lehet gyerekszínházba vinni, de még nem is igazán kamaszok, nem kötik le őket a tinédzserkori problémák sem. "Ám önálló nyelvet beszélnek, interneten honlapot készítenek, egy saját világuk van. Kicsit az az érzésem, hogy rokonabbak egymással Európában, mint akár tíz évvel ezelőtt a hasonló korú gyerekek".
Ami jót is tehet a projektnek, hisz az év végére kialakuló, jövőre bemutatandó saját darabok után a nemzetek képviselői kooperálnak egymással, két vagy több ország írói, rendezői közösen hoznak létre egy művet. Novák egyelőre nem tudja elképzelni, hogy az együttműködések mi alapján jönnek majd létre, hiszen a nyilvánvaló szimpátia mellett az sem utolsó szempont, hogy a két fél színházi hagyományai valamennyire hasonlítsanak. Ezek alapján nem valószínű, hogy a Kolibri például az angol résztvevőkkel fog dolgozni, hiszen ott a szállítástól a világításig a színészek csinálnak mindent, míg nálunk mindenre külön ember van, teljesen más a munkamegosztás.
A Platform11+ emellett rengeteg mellékprojektet is magában foglal, amiket felsorolni is sok lenne: 2013-ig lesz még több iskolaudvari akció, számos kiállítás, vendégjáték és konferencia. A budapesti gyerekek élményeinek leképezését (rajzokat, szobrokat, papírhajtogatásokat) egy tanár viszi egy bőröndben Milánóba, az interneten galéria készül, két év múlva Portugáliában pedig a színpadképeiket mutatják be a résztvevő országok látványtervezői.
Színlap
A jövő évi Vörösmarty-évfordulóra készülve a Kolibriben a Csongor és Tünde, mint a legmesésebb és egyben a legizgalmasabb magyar dráma kerül színre.
A játszóhely egy másik uniós kezdeményezésben, egy csecsemőszínházi projektben is részt vesz, de emellett természetesen nem hanyagolja el törzsközönségét sem. A szezon első új bemutatója pedig a két gesztenye mindennapjaiba kalauzoló Kippkopp és Tipptopp lesz, melyet szeptember 26-tól láthatnak az érdeklődők. Ezután, október 31-én egy klasszikus mű, a Bambi új adaptációját mutatják be.
Novemberre tervezik a Joseph Haydn: Aki hűtlen, pórul jár című bábopera bemutatását.
A tervek szerint már az évad második felében viszik színpadra harmadik osztályteremszínházi darabjukat Monoblock: Helló náci! címmel. 2010 elejére időzítik az egy veszprémi kollégista öngyilkosságba-gyilkosságba tartó életéről szóló Háy János: Völgyhíd című ifjúsági előadás premierjét, valamint E. Kästner: Emil és a detektívek Horváth Péter által dramatizált új adaptációját, melyben a klasszikus történetet mai hangon elmesélve szeretnék térben és időben közelebb hozni tizenéves nézőikhez. Az egy széthulló család történetét bemutató Egressy Zoltán: Szimpla szerda - Krétakör, valamint a Platform 11+ európai uniós pályázat keretében létrehozandó ifjúsági előadás előkészületei pedig jelenleg is folynak.