1000037191.jpg

Gyomornovella, férfijelvény és miskájer-kalap

Nem kis büszkeséggel mondhatjuk, hogy Krúdy Gyula nyíregyházi író, és azt is feltétlen hozzá kell tenni, hogy a műveinek hangulatát ismerve ősszel jó őt olvasni. Nyíregyházán 2011 óta minden évben a Krúdy-napon idézik fel a Szindbád írójának életét, munkásságát. Kulturális programok repítik vissza az emlékezni vágyókat a 19. század végére és a 20. század első éveibe, megemlékezés, koszorúzás, kiállítás, online kvíz szerepel többek között a rendezvénysorozaton.

A párnovella vagy ikernovella sajátos műfaja a szépirodalomnak. A legegyszerűbben úgy határozhatjuk meg, hogy ugyanaz a történet elmesélve más nézőpontból, más szempontból. Krúdy Gyula A hírlapíró és a halál, valamint az Utolsó szivar az Arabs Szürkénél című művei kiváló példái ennek. A két műnek természetesen ugyanaz a témája: egy párbaj résztvevőinek a készülődése. (Egyébként Krúdy maga is többször párbajozott, nyilván ő is átélte a készülődés izgalmait.) A központi hősök is azonosak: az újságíró és az ezredes, azonban az egyik novellában az egyik, a másikban a másik a főszereplő. A két elbeszélés összehasonlítását és korrelatív megfeleltetését, azaz a kölcsönös viszonyítását, a párhuzamok és az ellentétek egybefésülését maga a szerző kínálja.

A nyúlfarknyi történet mellett a művek gerincét az adja, hogy jobbra-balra indáznak a jellegzetes krúdys asszociációk, valamint megjelenik az étkezés, az ételek apró részletességbe menő leírása. Ilyen a pörköltmaradék ízletes bemutatása: „Hát valóban pörkölt-maradék volt az, amelyet János otromba ujjaival a tányéron hozott. Sűrű volt a leve, mint a kifőtt paradicsomé. Kozmás a húsa és többnyire csak olyan csontos darabok voltak benne, amelyeket a kocsmárosné egyetlen vendégének sem adott volna oda.” Megjelenik egy vörös bajusz részletező leírása is a műben: „A vörös bajuszok között vannak mindenféle jellegűek. A legtöbbje mérges, rosszindulatú, elhanyagolt férfijelvény, amely éppen színe miatt nem érdemes az ápolásra. Ám a mi vörös bajuszunk ama századik vörös bajusz volt, amely humort, derűt, megelégedést, örömösséget mutatott, mintha a bajusz alatt mindig valamely mosolygásra volna vonva a szájszöglet.”

1000037159.jpg
Krúdy Gyula szobra. Fotó: Kultúra.hu

Az ikernovellában előtérbe kerülnek a párbaj előtti események, az előzmények, az összecsapást megelőző lélektani folyamatok. Sőt kizárólag erről szólnak – némi „körítéssel”. A párbaj maga nem témája az elbeszéléseknek, s a végkimeneteléről is csak közvetve „értesül” az olvasó. Az epilógusból tudjuk meg, hogy az ezredes halt meg.

Krúdynak ez a párnovellája más szempontból is kategorizálható. Kemény Gábor a következőképpen ír erről: „Krúdy nagyjából az 1920-as évek közepétől kezdte írni azokat az elbeszéléseit, melyeknek hősei a vendéglői vagy a kocsmaasztal mellett keresik a megoldást (az álmegoldást?) életük problémáira, az evés-ivásba, de még inkább az arról való elmélkedésbe menekülve az önmagukkal való szembenézés elől. A kortársi és a későbbi kritika »gyomornovelláknak« vagy »evőnovelláknak« nevezi ezeket az írásokat. […] Részben, de csak részben idesorolható a híres ikernovella: A hírlapíró és a halál – Utolsó szivar az Arabs Szürkénél.”

Kitérőként itt érdemes megemlíteni, hogy mit jelent napjainkban a krúdyzás az étlapon. Íme, a meghatározása: minden elképzelés nélkül nyitottunk egy kisvendéglőt, és ahelyett, hogy finom ételeket próbálnánk főzni, Krúdy Gyula-idézetekkel írjuk tele az étlapot, mert az emberek nagy része még mindig elhiszi, hogy ez valamiféle garanciát jelent a minőségre.

A krúdyzás vagy szindbádozás minden ötlettelen kisvendéglő utolsó mentsvára és aduásza.

A tulajokat és a vendégeket a legkevésbé sem zavarja, hogy szegény író forog a sírjában, amikor vegetás húslevesek, maradékból gyúrt töltött paprikák mellé írják a nevét. Magyaros ételek, húslevesek, gőzölgő húsok, főtt répák, fröccsök, üveges szódavíz és tréfás ételleírások, mert ezek nélkül ugyanúgy elképzelhetetlen az otthonos hangulat, mint a békebeli, velős csontos, vendéglős atmoszféra. És létezik egy sajátos hasonlat: A krúdyzás olyan a vendéglátásban, mint a Neumann János-ozás az IT-szektorban.

1000037163.jpg
Krúdy Gyula szobra. Fotó: Kultúra.hu

Visszatérve az ikernovellára, elmondhatjuk, hogy mint cseppben a tenger, tükrözi az író sajátos szövegszerkesztési módját és nem utolsósorban a szóhasználatát. Természetesen az egyedi, stilisztikai neologizmusok sajátos színt adnak a műnek. Például a hírlapíró ajándékba kapott „miskájer-kalapja”. A miskájerek azok a vándorlegények Krúdy jellemzése alapján, akik az állatokat szokták a nemüktől megfosztani. A kalapjukon kecskeköröm és zergeszakáll fityegett.

A szó eredete a nyelvjárási miskárol ige, ez pedig a szlovák miškáriť (‘disznót, főleg kocát ivartalanít’) származéka. Ezt képezte még tovább az író, és lett belőle krúdyzmus.

Az internetes kereső segítségével megállapítható, hogy a „miskájer-kalap” csakis ebben a műben fordul elő. Egyébként ez adott mintegy varázserőt a firkásznak, az úri életforma kellékéből bátorítást merített az eleve elveszítettnek hitt párbajában. Sokszínű a szóhasználata Krúdynak, e művében szerepel a zengeráj kifejezés is, a jelentése: züllött hírű zenés kávéház, vendéglő, mulató, amelynek „kucséber-szaga” volt. A kucséber szintén elavult kifejezés, vándorkereskedőt jelent, aki többnyire csecsebecséket, játéktárgyakat, nyalánkságokat árul. Ezenkívül olvasható a spriccer, mai nevén fröccs. Egyébként feltalálója Jedlik Ányos, a szónak a keresztapja pedig Vörösmarty, ugyanis amikor megtudta, miként is nevezik ezt a furcsa borkoktélt, így szólt: – Spriccer? Túl németes. Legyen inkább fröccs!

És végül a szentenciaszerű mondatok is krúdyzmusoknak tekinthetők: „Csak a nők tudnak olyan szemérmetlenek lenni, mint a szobák.” „Az előleg békíti ki a hírlapírót a halállal.” „Csak a pénztelen emberek hiszik, hogy a kocsmáros mindig őket lesi, hogy fizetség nélkül meg ne ugorjanak a kocsmából.” „Az élete nem ér egy fakovát sem.” „A rózsahegyi plébános arról volt nevezetes a Felvidéken, hogy akinek az utolsó kenetet feladta, az sohasem halt meg.” Olvassunk Krúdyt! A legjobb időtöltés e késői őszben.

Ez is érdekelheti

Október 21-én történt

„Az ember nem fejlődik folyamatosan, hanem van egy fölemelkedő szakasz, amelyben még nincs meg a tudás, de megvan az intuíció és a tehetség meg a szorgalom. És amikor megjön a tudás, inkább csak rácsodálkozik a saját korábbi teljesítményére” – fogalmazta az 1941. október 21-én született – és 2021-ben elhunyt – Kossuth-díjas rajzfilmrendező, Jankovics Marcell, akinek olyan emlékezetes alkotások fűződnek a nevéhez, mint a Fehérlófia, a Toldi, a János vitéz és az Ének a csodaszarvasról.

Krúdy és Jókai reggelije Balatonfüreden

Irodalmi villásreggeli, azaz gábli, némi zenével, felolvasással és többfogásos menüvel. A ráérős gábli alkalmából megidézik a magyar irodalom egyik legszerethetőbb alakját, az álmodozó, mélabús Krúdy Gyulát, akihez ezúttal a veretes nagy író, a dicsőséges Jókai Mór is csatlakozik. Két merőben eltérő világ és alkat, akiknek ráadásul az étel elköltéséhez való viszonyuk is igencsak különbözik. Az életben ugyan személyesen nem ismerték egymást, Balatonfüreden most mégis együtt reggeliznek.

Május 12-én történt

1907-ben ezen a napon született Katharine Hepburn amerikai színésznő, a legtöbb Oscar-díjjal kitüntetett színművész. Tizenkét alkalommal jelölték a rangos elismerésre, ebből négyszer meg is nyerte az aranyszobrocskát. Az Oscar-díjakat a Morning Glory, Az aranytó, Az oroszlán télen és a Találd ki, ki jön vacsorára! című filmek főszerepéért kapta.

Márai nyomában járva mi is budai polgárnak érezhetjük magunkat

A Márai-év egyik programja az a krisztinavárosi séta, amelyen az irodalom, a kávéházak, a gesztenyefák és az író életének fontos állomásai találkoznak.