Egyes irodalomtudományi berkekben hosszabb ideje úgy tartják: a klasszikus monográfia mára már szinte életképtelen műfaj. A színházi szakíró, színikritikus Földes Anna természetesen tisztában van e nézettel, s a benne rejlő, színházi vonatkozásban is érvényes igazságokkal, hiszen Móra Ferencről, Bródy Sándorról írott monográfiákkal kezdte, többek közt Jászai Mari-könyvvel folytatta pályáját. Az Örkény István drámaírói működésével szembesítő munkája, mely kétszer is napvilágot látott, főleg második változatában (Örkény a színpadon, 2006) a monográfia megújításának termékeny próbája volt. Mostani Kézdy György-könyve (Gabbiano Print Nyomda és Kiadó Kft.) sem teljesen szabályos kismonográfia, inkább a linearitást szelíden kikezdő, fejezetes tanúságtétel egy közismert és közkedvelt, ma is tovább teljesülő színészi életműről.
Gyűjtő alkat ? FÖLDES ANNA: KÉZDY GYÖRGY
Egyéb
Földes világos és dinamikus stílusú, jó láttató érzékkel megáldott tapasztalt szakember. Szívesen vitázik, ám alapvetően apologetikus beállítottságú, értékvédő-értékterjesztő típusú krónikása több műfajban is a színházi életnek. A kritika és a probléma-tanulmány mellett különösen otthonos az interjúkészítésben. Törekvéseinek maradandó tartalmi és stiláris érvényességét jelezheti, hogy Kézdy Györgyöt bemutató könyve egy 1981-ben készült beszélgetés rövidített változatával kezdődik. A felütés pontossága kihat az egész könyv személyiség-érzékenységére, portretizáló pontosságára. Kézdy ? akit a szakmában kissé tüskés egyéniségnek tartanak; ahogy Fodor Tamás mondja: lobbanékonyabb az átlagosnál ? harminc évvel ezelőtt segítőkész beszélgetőtárs, megfelelő távolságtartással együttműködő interjúalany volt, és az is maradt.
Már a második bekezdésben olvashatunk művészi énjének egyik alapvonásáról. Akkori társulatát említve: ??a Népszínház kiváló és sikeres jellemszínészének művészi elégedetlensége ? csillapíthatatlan munkaéhség, munkakészség, az alkotásvágy megnyilvánulása?. S ma, az ?ezüstkorba? érkezve is bizonyára több ?örömszínésznél?: bár betegségéből felépülve, ?óvatosságból és felelősségérzetből? kevesebb és válogatottabb feladatot old meg, így sem keveset és így is magas színvonalon. (Akiknek pedig abban a szerencsében volt részük, hogy irodalmi esten, televíziós műsorban vagy egyéb alkalommal Kézdyvel dolgozhattak, jólesően észlelhették, hogy ? ha a felkészülés bizonyos játékszabályait betartják ? a művész milyen kitűnő intellektusú és szolidáris partner.)
A könyv tömörségében is meggyőző erővel eleveníti fel Kézdy Madách gimnáziumi, pályaválasztó hatással bíró diák-debütálását egy legendássá lett (az iskolatárs, majd rendező kolléga Lengyel György által színre állított) Az ember tragédiája-előadásban. A fejezetek sorra értelmezik a vidéki és budapesti színházaknál eltöltött hosszabb-rövidebb időszakok karakterét és hozadékát. A pályapásztázás emlékezetes (A Janika, Szolnok; Caligula helytartója, Szolnok; Senkiföldje, Budapesti Kamaraszínház) és elfeledett (Sárga telefon, Játékszín) sikereket ugyanúgy megidéz, mint részleges balsikereket (III. Richárd, Szolnok) és Kézdynek kevésbé való vagy kevésbé fontos szerepeket. Nagyjából a könyv közepén esik szó a színművész felejthetetlen Karinthy-estjéről (Ki kérdezett?), mely a legutóbbi évtizedek előadó-művészetének egyik csúcspontja.
A jól felépített, hiteles arcképet, mondandót itt-ott fölösleges kis kitérők, ismétlések szeplőzik (a kecskeméti színház régmúltja, Fodor Tamás kétszer szóba hozott bölcsészdiplomája stb.). A könyv viszonylag sietve készülhetett (erre időbeli utalások vallanak), nyilván ezért hiányzik például a hasonló művekben szokásos és jó szolgálatot tevő szereplista (meg a tartalomjegyzék is. S persze az sem mindegy, hogy Debrecenben nem a nagy templom, hanem a Nagytemplom körül lehet kerengélni egy premier után). Amit keveslünk: Kézdy színészi eszközeinek alaposabb feltérképezése. Az önvallomásból és külső rajzolatból egyesülő képre (későn érő típus, nem adoniszi külső, kissé romantikus indíttatású fanyar realista világszemlélet stb.) még jobban ráforrhatna a kritikusi megvilágítás. A diákkorból megmaradt kissé görbe testtartás, a középpontjából ki-kimozdított korpusz immár tudatos mozgáskultúrája, a roppant kifejező szemjáték betervezése a mimika egészébe, a pedagógiai intelmet is közvetítő kézmozdulatok rendje, a humorban tréfát nem ismerő szigor több szót érdemelne.
?Gyűjtő alkat vagyok? ? mondta Kézdy a Vész Endre írta Sárga telefon ellenszenves November elvtársának szerepében. Kézdy György maga rokonszenvesen gyűjtő alkat, akit ? s ez lehet telt, változatos játékának egyik bázisa ? külföldön sem a múzeumok, terek érdekelnek, hanem mindig és mindenütt az emberek.