Haláli

Egyéb

A Trafó színpada ma estére egy föld alatti világnak adja át a helyét: a díszletablakon bezúduló, hatalmas dombot formázó göröngyökkel, a barna földbe félig besüppedő bársonyfotelekkel, néhány kopott falilámpával. Avíttas, kopott méltóságú tárgyak egy lecsupaszított óriástemetőben, pontosabban, egy családi kriptában. A hangulat viszont meglepően élénk, már mozognak is göröngyök, - virgoncabban, mint a Simon mágusban - majd kibukkan egy fej, kifehérlik a test a földkupac alól. Sorakoznak a négygenerációs családregény halottjai: nem komoran és méltóságteljesen, hanem legalább olyan hetykén és harsányan, mint Tim Burton Karácsonyi lidércnyomásában.

 
Mit lehet csinálni a vádliig érő, illatos tőzegben? Lehet benne bújócskázni, eltűnni és előbukkanni, lábujjakkal kalimpálni, szaltózni, pörögni, hatalmas műanyag koszorúkkal botorkálni, szeretkezni kettesben vagy hármasban, emberi csontvázakat kiásni és gyerekruhába bújtatni, és egyéb fantáziadús ténykedésekbe bonyolódni, melyeket halottakból esetleg ki se néznék.
Hogy kik ezek a halottak? Egy lobogó, ősz hajú, szenvedélyes idős hölgy - Maria Otal butohtáncos, két robbanékony, egymással vetélkedő fiatal férfi - Franck Chartier és Samuel Lefeuvre, egy felcsatolható angyalszárnyat viselő álomkóros lány - Gabriela Carrizo, és mindannyiuk diktátora, a libidótúltengéses szexbombát alakító, zseniális énekesnő, Eurudike de Beul. (Ők, öten mind alkotó-előadóként vannak feltüntetve.)

Vannak még további fehér ruhás, idős halottak is színpadon, hogy kifélék-mifélék, az gyorsan kiderül, hiszen sorban állva bemutatkoznak, meghökkentő névválasztásokról téve tanúbizonyságot József Attilától Kodály Zoltánon át Martina Navratilováig, (ugyanis fricskaként néhány élő és viruló híresség nevét is megemlítik). A halottak csapata komoly, de sikertelen harcot vív egy fél tányér ételért, és olykor énekkarként is funkcionál, de természetesen mindig a zenészekre van panasz. Némi karácsonyi beütése is van az előadásnak, beszökik a Csendes éj, sőt egy óriás ajándékdoboz verseny-topogásra is készteti a berozsdásodott, roskatag öregeket. A fehérbe öltözött halottakat az elszánt óriásnő, a Főnéni terrorizálja, Eurudike de Beul elképesztő vehemenciával viszi a hátán a produkciót, minden jól áll neki: operaáriák és jazz, talpig flitterben levezényelt parancsuralom éppúgy, mint a kiéhezett, megvadult Xénára emlékeztető sztriptízattrakció. Az énekesnő a profizmusa mellé még őrült gátlástalan is, ez igen szerencsés, hiszen az előadást ihlető műben, Dosztojevszkij Bobok című írásában a halott szereplők ugyanígy a "legszemérmetlenebb igazságot" tűzik ki célul. Vagyis, készek levetkőzni - a gátlásokat, a szégyent, a hazugságot. 

 
Az Alagsor figuráit, bármilyen meglepő, így post mortem, leginkább a szex mozgatja, tabuk nincsenek, változatos összeállításban esnek egymásnak a halottak, hemperegve, pörögve a nyirkos földön. Nem feltétlenül a tabudöntögetőnek szánt képsorok a legfelkavaróbbak, nem a nyolcvanas táncosnő és a fiatal férfi összefonódása, illetve Maria Otal és az énekesnő erotikus kettőse. Még az sem, amikor a bágyadt angyalkaként kerengő fiatal leányzót egyszer az egyik, másszor a másik fiatal férfi szereti, végül hármas alakzatba gubancolódva gurulnak végig a színpadon, mint egy egymásba nőtt, szimbiotikus, húsevő növény. Ehelyett azok a pillanatok ütnek leginkább, amikor szeretkezés után az egyik résztvevő egyszerűen eltűnik egy földkupac alatt, berántódik a mélybe.

A halál ebben az előadásban egyrészt persze pimasz játék, másrészt viszont csak ott lobog az Alagsor minden részletében a "memento mori" középkori, szent őrülete. Minden pillanat a halálban az életet imitálja, de egyben ez annyit is jelent, hogy az élet minden pillanata elkerülhetetlenül a halálhoz visz közelebb. Egyszerűen szinte egyenlőség kerül a kettő közé, ez viszont tényleg fontos tabutörés, talán jóval radikálisabb, mint a szexualitással kapcsolatos nonkomformitás. A halál tabujánál kevés erősebb, bár persze rejtettebb parancsot hordozunk manapság magunkban: kötelezően fiatalnak és életerősnek kell lenni, de legalábbis látszani, szeretteinket sokszor kórházban veszítjük el, magányosan halnak meg, ez pont az ellenkezője egy olyan társadalmi normának, ahol az időseket valóban megbecsülik, nem hagyják magukra a haldoklókat és tisztelik a halottaikat.

 
Az Alagsorban az életnek és a halálnak ez az együttese valósul meg: abszurd dráma, szürreális, őrült utazás egy normálisabb világba.