Halandzsa-bűbáj

Egyéb

A hazai táncszínpadokon sajnos ma nem divat sem az önreflexió, sem az önirónia, ezért nagyon meg kell becsülni, ha valakibe szorult némi humorérzék. Hód Adrienn koreográfus és színpadi társai - Garai Júlia és Vass Imre, és az előadást kísérő két zenész, Temesvári Balázs és Mizsei Zoltán - szerencsére egy pillanatig sem hajlandóak halálosan komolyan venni magukat: a négy szereplő olyan féktelen és idétlen bohóckodásba hajszolja egymást, amitől nyilván van, aki a haját tépi, de produkciójuk megfelelően relaxált állapotban mégis rendkívül szórakoztató.

 

A Kapcsolódjunk és bömböltessük II. az Ismeretlen kutatása programon készült, hasoncímű előadás folytatása, számos elem át is került az előző verzióból. A szokásos előadáshelyzet helyett játékos kísérlet folyik, melyben a táncosok magukat a klasszikus színházi szituációkat is szüntelenül dekonstruálják, elidegenítő leállásokkal, civil kiszólásokkal, folyamatos kilépéssel az előadói szerepből. Az előadás a közönség között való bóklászással kezdődik, és a táncosok az este folyamán többször is visszatérnek a nézők közé, ismerkednek, flörtölnek velük, a zenészek néha leállnak, és vizet kérnek, előfordul, hogy teljesen sötét lesz a színpadon, mintha csak kiégett volna minden lámpa, de például mozgásgyakorlatként elővezetett tapsoltatás is akad a repertoárban. Garai Júlia és Vass Imre szemérmetlen komédiások mindketten, néha szinte revübe illően édeskések, máskor szétesnek a lazaságtól, de ha kell, a kiabálós-önmarcangolós típus is hitelesen megy. (Mellesleg van annak valami bukéja, ahogy Vass Imre Vass Imrét karikírozza - persze, csak tippelek - energikusan röpködve a levegőben, majd teátrális farkasüvöltéssel reagálva rá, ha véletlenül mégis bezavar a gravitáció.) Garai Júlia egy gyógypedagógus türelmét egyesíti a korai Britney bájával, hogy alakítása egy kőkemény, de őszinte, középkorú felvételiztetőben kulmináljon, míg az igazi sztár-alkat Vass Imre inkább a rocksztár-megatánc vonalon nyújt maradandót. A legintimebbnek tűnő ölelésből egyikük kikacsint, másikuk kiásít - a színpadon semmi nem az, aminek látszik: ha szeretnénk nézői naivitásunkat megőrizni, elkéstünk. Az összes színpadi klisé leleplezve, kipipálva, mintha Hód Adrienn egy gombostűvel végigszántott volna egy lufisoron.

 
A díszlet egyszerű, de azért igen sajátos, ahogy néha egy-egy nyolcvanas évekbeli óriásposztert idéző pálmafa vagy vízesés bukkan fel a háttérben, és van még a színpadon egy hörcsög méretű műanyag kutya is, akit Mizsei Zoltán egyszer zenés inzultálásban részesít. A színpad szélén árválkodik még egy szék, erre ül ki néha duzzogva a táncosnő, amikor maga is nézőszerepbe kényszerül. Az előadást kísérő zenészek, Temesvári Balázs és Mizsei Zoltán meglepetésekkel teli praktikái egy igazán tarka, izgalmas és szellemes zenei teret hoznak létre, abszurd elemekkel tűzdelt megmozdulásaik olykor (lásd a kutyás affér) egyenesen túltesznek a táncosok machinációin.
 

De nemcsak a táncot és a zenét, hanem a nyelvet is sikerül valami egészen bizarr és meghökkentő módon használni az előadásban, összeturmixolva, teljesen szétnyúzva: kezdve a szereplők név- és identitáscseréjétől a "teljesen ellazultam" mondatot kísérő, lassan csurdogáló nyálpatakon keresztül a háttérben futó, leginkább képregényfeliratok magyarázó jellegét idéző mondattöredékeken át némi német és angol monologizálásig, mely bármikor éneklésbe csaphat át. És akkor még nem említettem az "elvesztettem a balanszomat" kitételt. Az epilógust is írásban közlik velünk, Imrét (nyilván "nem elég kifinomult lábfeje" miatt) nem veszik föl egyetlen társulatba sem, de sebaj, sikeres divattervező lesz, modell feleséggel, és ezt a kis ifjúkori táncos kitérőt meg gyorsan elfelejti.

 
Mindenesetre ismét nyilvánvaló, hogy egy bátor és kíváncsi természetű koreográfussal van dolgunk, aki ki tudja hozni szereplőiből az őrületet rendesen, és végre alaposan  megnevetteti a közönségét. A szereplők négyese úgy elképesztő, ahogy van, egyszerűen még nem láttam ilyen zseniálisan szégyentelenül bohóckodni senkit: ez az a tipikusan hullafáradt, sírva röhögős állapot, amit az ember általában csak a nagyon régi barátaival enged meg magának.
 
Különben meg Hód Adrienn, "a helyzet reménytelen, de nem súlyos"-attitűddel készült előadása - látszólagos léhasága és infantilizmusa ellenére - mindent elmond a kortárs táncos szakmáról. Az, hogy a táncos lét igazi akadálypálya, még a sok nevetgélés között is leesik mindenkinek.