A szakértők szerint kizárt, hogy eredeti az az alkotás, amelyet Frida Kahlo mexikói festőművész 65 évvel ezelőtt eltűnt festményeként kínál eladásra egy spanyol műkereskedő több mint 40 millió euróért (14 milliárd forintért).

A La mesa herida (A sérült asztal) című alkotást 1940-ben mutatták be egy mexikóvárosi szürrealista tárlaton. A képen maga Kahlo is látható egy hosszú asztalnál ülve, mások társaságában. A fa asztalból vér folyik, ami feltehetőleg a művész gyötrődését jelképezi amiatt, hogy épp véget ért a házassága Diego Riverával.

Kahlo a Szovjetuniónak ajándékozta a festményt 1945-ben egy moszkvai múzeum tervezett mexikói terme számára, ám az alkotást végül nem állították ki. A mexikói művek egy pincébe kerültek. Az 1,2 méterszer 2,4 méteres alkotást Kahlo halála után egy évvel Varsóban állították ki, ám utána nyoma veszett. Nem tudni, hogy visszavitték-e Moszkvába, elpusztították vagy valakinek sikerült megszereznie.

Cristian Lopez spanyol műkereskedő szerint a festmény ma egy londoni raktárban várja, hogy valaki több mint 40 millió eurót fizessen érte. A The Associated Press hírügynökség által megkérdezett szakértők szerint azonban az eladásra kínált alkotás – a közzétett fényképek alapján – nem több egy másolatnál.

Helga Prignitz-Poda művészettörténész, aki hosszú ideje eredménytelenül keresi a festményt, elmondta, hogy az eladásra kínált mű több ponton is egyértelműen különbözik az eredeti alkotásról készült fényképektől, ugyanakkor hasonlóságokat mutat a szóban forgó fotók alapján készült pontatlan replikákkal. A szakember szerint továbbá Kahlo fára festette a képet és nem vászonra. Az eladásra kínált alkotást pedig a leírás szerint vászonra festették.

Lopez, aki a festmény névtelenségbe burkolódzó tulajdonosát képviseli, kitart a kép eredetisége mellett, mondván, hogy azt több szakértő is megerősítette, noha nem volt hajlandó megnevezni őket.

Susana Pliego művészettörténész szerint a hamis Kahlo-festmények nagy problémát jelentenek, mivel a műtárgypiac még több alkotásra szomjazik egy olyan művésztől, aki mindössze nagyjából 200 festményt készített 1954-ben bekövetkezett halála előtt.

Hans-Jergen Gehrke német műgyűjtő, egy Kahlónak szentelt német múzeum vezetője szerint „valószínűtlen, sőt egyenesen nevetséges”, hogy egy ismeretlen, 22 éves üzletember, egy spanyol honlap üzemeltetője őrizné az eltűnt Kahlo-festményt. „Több ezer Frida Kahlo hamisítvány létezik. Valószínűleg ő az a művész, aki többet fest halála után, mint életében” – jegyezte meg Gehrke.