Összesen 48 filmet tekinthetnek meg azok, akik megváltják a jegyüket a Friss Hús 3.0 filmfesztiválra. 500 film közül válogatták ki a legjobbakat, mi okozta a válogatás közben a legnagyobb nehézséget?

Több mint 500 külföldi és mintegy 150 hazai alkotás érkezett. Bár mi, a Daazónál imádunk filmeket nézni, és jó edzésben is vagyunk, azért a végére lett egy kis izomlázunk. Esztétikai értelemben viszonylag könnyű eljutni addig, hogy megtaláljunk 50, hasonló színvonalon mozgó filmet - azonban innen továbblépni, és 30-35-re szűkíteni a kört, mindig nagy kihívást jelent. Ekkor már igazi kurátori munkát kell végezni, végig kell gondolni a filmek egymáshoz való viszonyát, szem előtt kell tartani a fesztivál profilját.

 

A nemzetközi filmfesztiválon többségben vannak a magyar filmek, viszont az eseményt az Örökmozgó hasonló rendezvényéhez igen közel rendezik meg. Nem gondolják, hogy a két program közelsége miatt megoszlik majd a közönség?

Nem létezik tökéletes időpont a fesztivál megszervezésére, valamivel mindenképp ütköznénk, hiszen - szerencsére - rengeteg kulturális esemény zajlik a városban. Reméljük, elférünk egymás mellett, és inkább támogatjuk, mint kannibalizálnánk egymást, végtére is egy kétmilliós nagyvárosban élünk.

 

Milyen forrásból tudják finanszírozni a program megszervezését?

Legfőbb forrásunk még mindig a saját lelkesedésünk, illetve még mindig viszonylag sokat fektetünk be az eseménybe. Emellett szponzorok is segítenek, illetve idén az NMHH támogatja a fesztivál díjait, ami nagy segítség nekünk is, illetve a filmeseknek, akik így több pénzt (500-500 ezer forint az animációs és az élőszereplős kategória fődíja) kaphatnak. Nagyban támaszkodunk a közönségünkre, a jegybevétel is fontos pillére a finanszírozásunknak.

 

Mely programpontra a legbüszkébbek?

A legnagyobb büszkeségünk még mindig az, hogy a magyar kisfilmek első számú bemutatási helyének tartanak minket. Emellett örülünk, hogy a nemzetközi programunkban tudhatjuk az idei Oscar-díjas (Phone Call), illetve a Berlinalén győztes (Bad at Dancing) rövidfilmet is. Annak is nagyon örülünk, hogy elindíthatjuk az első magyar rövidfilmes pitch fórumot, ahol filmterveket prezentálhatnak fiatal magyar alkotók.

 

Két éve indították el a programot. Mi változott azóta?

A fesztivál-szervezés még mindig a hobbink, bár egyre komolyabban vesszük, tehát professzionalizálódtunk az elmúlt évek során, és sok tekintetben (nézőszám, díjak, program) növekszünk, fejlődünk. A filmes környezet nem sokat változott. Létrejött időközben a Magyar Filmhét, aminek örülünk, hiszen ez serkenti a magyar filmes közéletet, még ha van is még mit finomítani rajta. Ugyanakkor a rövidfilm helyzete és úgy általában a filmpromóció, még mindig elég szegényes, összehasonlítva akár a szomszédos országokban tapasztaltakkal.

 

Három év alatt számos tapasztalatot gyűjtöttek. Önök szerint milyen irányba halad a hazai rövidfilmkészítés?

Nagyban meghatározza a rövidfilmes termést, hogy milyen finanszírozási forrásokból lehet elkészíteni a filmeket. A keretek elég szűkösek, így viszonylag kevés az olyan film, amelyik úgy tud formabontó lenni, hogy közben igen magas minőségben készül el - dacára annak, hogy a döntéshozók szeretnének sokféle tervet finanszírozni, a pályázati keretfeltételek szükségszerűen uniformizálják valamelyest a filmeket. Örömteli viszont, hogy minden szereplő és finanszírozó konstruktívan áll a helyzethez. Ezért is fontos szerintünk a Friss Hús, ami platformként szolgál a szakmai kommunikációhoz, és így segíthet abban, hogy egyre jobb filmek készüljenek Magyarországon.