Joplin tisztán énekelve
Tizenhat évig tolta a Janis Joplin Emlékzenekarral, hívták/hívják magyar Janis Joplinnak, azonban a hangja nem emlékeztet Joplin kiélt, rekedt, nyers éneklésére.
„Ha úgy akarnék énekelni, az nem menne, mert nekem tiszta hangom van. Joplin eleinte, amikor még countryt énekelt egészen fiatalon, szintén tisztán énekelt, aztán a cigitől meg a piától lett rekedt” – magyarázta Garda Zsuzsa.
Talán mert a blues rétegműfajjá vált Magyarországon, azért kevés a bluesénekesnő. Mit kevés? Ketten vannak.
Tisztán bluesénekesnő? Sonián és saját magamon kívül nem tudok másról. Jazzzisták szoktak bluest énekelni, ők többen vannak.
Persze az egyszerűnek hangzó bluest közel sem egyszerű autentikusan előadni, mégiscsak amerikai fekete zene.
„Teljesen más feelinggel játsszák, mint mi, fehérek. Mindent el tudok énekelni, kivéve az operát, de a blues áll a legközelebb a lelkemhez. Bluest énekelni rendkívül intim dolog. Akkor tényleg a szívedet teszed ki.”
Alter rocktól a bluesig
Dabasi kamaszként Zsuzsa – vélhetően – nem blues muzsika hallgatással múlatta szabadidejét. Az általános iskolai kórusban kezdte, a gimiben nem folytatta az éneklést. Ellenben rengeteg rockot, mi több, metált hallgatott.
„Rocker voltam, és nagyon szerettem volna rockénekesnő lenni. Anyukám talált egy énekstúdiót, azt mondta, menj, tanulj énekelni, szerezz kapcsolatokat. Ott Király Éva, Muck Feri felesége lett a mesterem.”
Egykori zeneiskolai tanárja fiának ócsai zenekarában, a Péntek 13” elnevezésűben kezdte.
„Teljes elborult alternatív rockot játszottunk, 1995-ben álltam először színpadon. Tartott vagy egy évig, ott tanultam meg az alapokat.”
A banda felbomlása után együtt maradt Prohászka Ferenc basszusgitárossal, aki mai napig a zenésztársa. Jelentkeztek a hirdetésre, amelyben énekest és basszerost kerestek.
Ez volt a második zenekarom, a Görög Tűz, Tasos Nikos gitárossal. Bejártuk az országot, Jimi Hendrix-, Janis Joplin-, Led Zeppelin-, Deep Purple-számokat játszottunk. Ott ismertem meg Joplint.
Az ismerkedés időszakát követően, néhány esztendővel rá, amikor Pribil Györggyel dolgozott, a Kimnowakban és az eQuuS-ban vokálozva, az utóbbi banda basszusgitárosa, Vörös Gábor egy ötlettel hozakodott elő.
„Azt mondta Vöri, figyelj, Zsuzsa, Joplinnak lesz a hatvanadik szülinapja, csináljunk már egy tribute estet a tiszteletére. Én csak úgy tudom elképzelni, hogy te legyél a fő énekesnő.”
Garda Zsuzsa mellett Keresztes Ildikó és Sonia léptek színpadra.
Zsuzsa másik együttese, a 7. nap zenészei szálltak be a Joplin zenekarba, miután a 2003-as esztendőre verbuvált muzsikusok saját állandó projektjüket folytatták. Vöri és Garda Zsuzsa formációja eztán még tizenöt évig járta az országot.
„Joplin-koncerten találkoztam Benkő Zsoltival. Egy fesztiválon, ahol az ő zenekara is játszott, meg az enyém is. Összeismerkedtünk, hallottuk egymás zenélni, és azonnal egy hullámhosszon voltunk. Akkor kezdődött a mi közös történetünk.”
Így esett a Garda–Benkő Blues Duó születése 2007-ben.
Kedvenc gitárosok
„Életemben nem hallottam még úgy bluest gitározni senkit, mint Benkő Zsoltit. Addigi életemben, meg azóta sem.”
Garda Zsuzsa másik kedvenc gitárosa Czifra Miklós.
„Ő számomra a rockgitározás etalonja Magyarországon. Ő tényleg varázsol a gitárjával. Emlékszem, amikor még senki nem csinált ilyet, akkor ő fogta és rákötötte valami szintetizátorra a gitárt, meg beleénekelt a hangszedőjébe.”
Czifra Miklóssal megalapították a rövid életű Red Pill zenekart.
„Modern rock volt. Nagyon igényes modern rock. Hiába szerették az emberek, mintha egy üvegplafon lett volna fölöttünk, amit nem tudtunk áttörni. Végül mindenki szétszéledt.”
Az énekesnő új szerelme a progresszív rock.
A Maya Prog Band tavaly nyáron jött ki, hét év után, bemutatkozó albumával. Pontosabban albumaikkal, tudniillik angol és magyar nyelven egyaránt megjelentették az anyagot.
A zenekar billentyűsével, Szabó Gergővel duóként szintén fellépnek. Piano Projekt néven világslágereket jazzesítenek.
És ott a kontinens legjobb Pink Floyd tribute együttese, a Keep Floyding. Hogy miért is a legjobbak? Nézzék, hallgassák az alábbi videót, azért.
Amiben nagy szerepet visz Zsuzsa mint az egyik vokalista.
Az MI leváltja a muzsikusokat?
Vajon az eddig bemutatott magas minőségű produkciók megállják helyüket a mesterséges intelligencia generálta produkciókkal: zenékkel, klipekkel, szövegekkel szemben? Mert minek például Pink Floyd tribute band, ha bárki pár mondattal és egy enterrel elkészíttetheti a saját Pink Floyd-számait? Meglehet, az eredetire sem lesz szükség sokáig…
„Egyetlen dolgot nem tud az AI kiváltani, az élő zenét. Ott olyan energiák vannak, amilyet egy virtuális előadó vagy bármilyen látvány képtelen visszaadni. Az előadó szemébe nézhetsz, érzed a rezgéseket. Semmilyen robot vagy AI cucc nem pótolja az emberi interakciókat. Meg a hibázás lehetőségét. Főleg a bluesban, ami improvizatív műfaj, és még egy hibásan lefogott hangot is lehet úgy húzni, hogy az ízes legyen a végén. Maradjunk annyiban: a zene írása és előadása mindenféleképpen lélekgyógyító, terápiás folyamat.”
Mindemellett Zsuzsa látja a mesterséges intelligencia előnyeit, főleg a monoton munkavégzés terén, s mint kijelentette: nagyon bírja a modernizációt.
Éneklésre született
Miután felidéztük élete fontos állomásait, így summázta:
Én éneklésre születtem. Már icipici gyerekkorom óta kitűntem az énektudásommal, de soha nem akartam ezzel mások fölé kerekedni. Azért kaptam a tehetséget, hogy másokat szolgáljak, boldoggá tegyek.
Cserébe viszont nagyon kalandos az életem. Olyan helyekre jutok el, ahová magamtól sose. Olyan emberekkel zenélhetek együtt, olyan sztárokat ismertem meg, akiket egy civil nem ismerhet meg ilyen közelről. Például Balázs Fecót. Együtt zenéltem vele az utolsó másfél évében, az utolsó koncertjén, két héttel a halála előtt, amikor már köhögött. Szóval fantasztikus életem van, végtelenül hálás vagyok érte.”
Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu