20180420_094344

A harmadik alkalommal megrendezett Budapest Art Week a Budapesti Tavaszi Fesztivál kiemelt rendezvénye. A programsorozat képzőművészeti eseményeket, galériákat és múzeumokat fog össze és idén április 17. és 22. között ismételten végigkalauzolja a hazai és a külföldi érdeklődőket fővárosunk legújabb, illetve nagy múlttal rendelkező művészeti különlegességei között.

A Budapest Art Week saját csoportos kiállítását, a Szuszpenziók című tárlatot a Tesla Budapest loft-terében lehet megtekinteni a Kazinczy utcában. A címválasztás is érdemel pár szót, a szuszpenzió ugyanis elsősorban kémiai fogalomként lehet ismert: olyan folyadékformájú készítményre használjuk, melyben a szilárd részek nem oldódnak fel ? a gyógyszerészetben ezért írják rá bizonyos termékekre, hogy ?használat előtt felrázandó?. A latin suspensio egyébként ?felfüggesztést? jelent térbeli (lógat), időbeli (szüneteltet), illetve átvitt értelemben (bizonytalan).

De hogyan kapcsolódik ez a szó a kiállításhoz? Talán úgy, hogy a kiállítóteret vonatkoztatjuk a folyadékra, az alkotásokat pedig a fel nem oldódó, szilárd részekre, melyeknek a feloldódáshoz szükségük van a látogatóra. A látogatóra, aki saját magában felrázza azokat, akiben feloldódhatnak és összeolvadhatnak, akire hatással lehetnek. A bemutatkozó szöveg a szuszpenzió művészeti értelmezésekor Samuel Taylor Coleridge angol író és filozófus híres frázisát is eszünkbe juttatja, vagyis

?a hitetlenség felfüggesztését (suspension of disbelief), amely a mindenkori befogadónak arra a hajlandóságára utal, hogy szándékosan elfeledkezzen a mindennapok észszerűségéről és logikájáról, azaz hitetlenségét hátrahagyva legyen részese a fikciónak.?


Az egykori Elektrotechnikai Múzeum transzformátorházának terében olajfestményekkel, installációkkal, szobrokkal, videókkal és papírkollázsokkal találkozhatunk, egy alkotótól több művet is megismerhetünk. Zékány Dia képzőművésztől például a belépést követően máris három képet láthatunk: a 2018-ban készített Terrorialitás című képét, illetve a 2016-os Tiszta szennyes-sorozatából két festményt. A festőnő modern csendéletként vitt vászonra egy-egy szobabelsőben uralkodó rendetlenséget: mintha bomba robbant volna, akkora az összevisszaság. Hirtelen eszembe jutottak a vizsgaidőszakok, illetve a pályakezdés első rohanós évei, amikor minden fontosabb volt a takarításnál, és egy idő után a képen látottakhoz hasonlóan vett körbe a káosz.

_D0A0568_Copy
Zékány Dia: Tiszta szennyes 

Tovább haladva Ferenczy Zsolt Installáció című munkájához jutunk, amely első látásra egy festő asztalának, másodszori ránézésre egy ezermester munkaterületének tűnik. Ne álljunk meg két pillantásnál, tekintsük meg harmadszorra is a művet! A mögötte levő falon Gerber Pál Tatabánya elefántja című, önmagáért beszélő képpárja függ, itt is érdemes eltölteni néhány percet és körbejárni tekintetünkkel az érdekes, kreatív, már-már humoros megoldást. Az előtérben szintén Gerbertől látható még a Biankó tiltakozótábla című, osb-lapra zománccal készített 2015-ös munka is.

_D0A0561_Copy
Ferenczy Zsolt: Installáció, 2018

Ugyancsak három munkát láthatunk Ádám Zsófiától, mindegyiket plexivel és filccel készítette. A falon három 2016-ban készített műve lóg, a Vetületek 1. és 2. és a Kompozíciók 1., nem messze pedig a Szék című, 2017-es munkája áll ? ez utóbbinak ülő részén már filccel írt szöveg is olvasható a plexin. A terem másik sarkában Kerekes Gábor képzőművész három látványos papírkollázsa függ alá a plafonról, melyeket Léghajó 1., Léghajó 2. és Léghajó 3. címmel látott el a művész. A nagyméretű léghajók már-már kordokumentumok, a vélhetően újságokból kivágott emberek, helyzetek, helyszínek és utalások összességében pedig világunk torz tükörképét fedezhetjük fel. A papírkollázsok zsúfoltsága és felépítése engem már-már Dante poklára emlékeztetett, ezek voltak az egyik kedvenceim a kiállításon.

_D0A0556_Copy
Kerekes Gábor: Léghajó, 2013, papírkollázs

A bejárattal szemközti falon, a két ablak között helyezkedett el Ábel Tamás Unequal Rainbow című tükörinstallációja, mely az egyik legizgalmasabb alkotás volt a számomra a Budapest Art Week tárlatán. A tükör eleve sok kísérletre, megoldásra ad lehetőséget, a művész most a szivárvány formáját próbálgatta vele: a szivárvány egyik oldalát csupa színes tükörből építette fel, a másik felét viszont már csak a falra helyezett tükörben látjuk.

Ennél a munkánál sokat időztem, és a játékos hangulatot megragadva ?néhány? extrém szelfit is készítettem.


20180420_091905
Ábel Tamás: Unequal Rainbow, 2017


A tükörinstalláció melletti ablakfelirat Gerber Pál De kitől című alkotása, melyen a ?De kitől kapott szer et et et? szöveg olvasható. A terem közepén további három képzőművész egy-egy munkáját ismerhetjük meg. Legókból készítette el három részből álló művét Erős Ágost Koppány Ligu Hadzsime címmel, vele szemben Görffy László három kerámiaszobra áll egy-egy posztamensen: az első kettő a Facefuck VIII., X., a harmadik pedig a Pleasure Principle. Itt található még Ábel Tamás Space Souvenir című üvegszobra is, a bejáratnál pedig Csontó Lajos grandiózus, fekete színű pvc-fóliából készített The New World című installációja áll.

_D0A0478_Copy
Györffy László: Facefuck, 2015

A Tesla Budapest loft-terében mindezeken kívül három videómunkát is megtekinthet a látogató: a bejáratnál Fabricius Anna 6:30 a.m. ? 6:30 p.m. című munkája, az első sarokban Ádám Zsófia Koreográfia Bolcsóra című videója, a túlsó fal mellett pedig Gerber Pál Egy szög beverése című mozgófilmje várja a nézőt.

_D0A0566_Copy
Csontó Lajos: The New World, 2018

A Szuszpenziók című kiállításra belépve érdemes a logikus ént az ajtón kívül felejteni hagyni, hogy a kiállított művek egyszerűen hassanak ránk: elnyerjék tetszésünket vagy éppen kiváltsák nem tetszésünket. Érdemes elővennünk a hétköznapok során a mellényzsebünkben tartott szabad asszociálást is, melynek révén egy-egy mű újra előhozhatja emlékeinket, gyermeki lelkünket, kreativitásunkat vagy éppen a világról alkotott gondolatainkat, elfeledett érzéseinket.

A Budapest Art Week további programjairól a rendezvénysorozat honlapján, illetve Facebook-oldalán lehet tájékozódni.

Révy Orsolya

Fotók: Csákvári Zsigmond