Mészáros Máté Win Vandekeybus asszisztenseként és az Ultima Vez táncosaként komoly hírnevet szerzett magának. Világhírű koreográfusokkal dolgozott, és lassan két évtizede ingázik a nemzetközi és a magyar táncszcénák között. Nemcsak táncol, koreografál, hanem saját módszerét is tanítja. Hogyan emlékszik vissza a tíz külföldi évre? Milyen kortárs tánctechnikát alakított ki? Mit hozott haza? Mi alapján válogatja a táncosokat a darabjaihoz? Miért érzi folyamatos szükségét a határfeszegetésnek és az új mozgásformák felfedezésének?
Popova Aleszja Kossuth-díjas, érdemes művész, aki tehetségével, magas szintű tudásával, kisugárzásával mindig különleges élményt nyújtott a színpadon. Legtöbb idejét manapság a családja mellett a tanítványainak szenteli, akiket ugyanolyan szenvedéllyel és szeretettel vesz körbe, mint korábban a nézőket. Mi hozta meg számára az áttörést? Miről kellett lemondania ezért a karrierért? Szerinte vajon mi az a Popova-plusz, ami annyira vonzza az embereket? Mire vágyik?
Összetéveszthetetlen. Állásfoglalásra késztet. Nem fél megkarcolódni, és mindent megtesz, hogy minél mélyebbre karcoljon. A felsorolás szabadon folytatható, és folytatjuk is magunkban mindannyiszor, amikor Frenák Pál-koreográfiát látunk, hiszen minden előadása elemi erővel hat közönségére. Alkotóként és előadóművészként hol találkozott a legpontosabban értő közönséggel, és mit vár a nézőktől? Honnan ered rendhagyó, az emberi test rituális értelmezéséig és „használatáig” mélyülő, a szomatikus memória felébresztésére alapozó alkotói stílusa? Milyen emléklenyomatai vannak, amelyekkel alkotói mélységeiben találkozik? Milyen szempontok szerint választja ki a táncosait?
14. évadát kezdte meg a Duda Éva Társulat. Missziójuk a kortárs művészetek, ezen belül is a kortárstánc népszerűsítése és megismertetése új közönséggel, szélesebb társadalmi rétegekkel. A koreográfus nemcsak saját társulatával dolgozik, hanem vendégkoreográfusként is feltűnik különböző produkciókban, színházakban. Mindemellett komplexebb módon, a művészet teremtő lehetőségeit kihasználva korszerű és fenntartható szemléletmódot hirdetnek a legkülönbözőbb programokon keresztül. Vajon a koreográfus minek tulajdonítja a népszerűségüket? Hogyan válogatta maga mellé a társulat tagjait, és hogyan alakult ki a csapatban az erős kohézió? Milyen módszerrel dolgozik saját társulatával és vendégként? És miért fontos számára Frida Kahlo?
Kocsis Enikő és Fitos Dezső generációkkal szerettették meg a néptáncot, idén pedig 65 év hiátus után az ő vezetésükkel, a tanítványaikból jöhetett létre új magyar hivatásos néptáncegyüttes. Vezetnek csoportot kisebbeknek és nagyobbaknak, dolgoznak színházban és bábszínházban, próbálnak a Fonóban, és fellépnek Presser Gábor koncertjén. Azt mondják, mindketten másban jók, de – talán pont ezért – csak együtt teljesek a magánéletben és a szakmában is. Mitől tud a színpadon két egyébként külön-külön remek táncos párrá válni? Hogyan egészítik ki egymást alkotópárosként? Mi mindenből inspirálódnak? Hogyan formálódott társulat a tanítványaikból?
Nyitókép: Duda Éva. Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond